slapen,,,

A

Anoniem

Guest
Ik word een beetje hopeloos van het weinige slapen overdag...(en soms ook 's nachts)..
Ik geef borstvoeding en meestal valt Jesse na 10 minuten in slaap. Ik lees in ' de boekjes' dat je hem dan rechtop moet zetten of zijn luier moet verschonen en dat ze dan wel wakker worden, nou vergeet het maar!! Er helpt maar 1 ding om hem wakker te krijgen en dat is in zijn bedje leggen haha..
Ik lees veel boeken over baby's (kan ik misschien beter niet doen maar..), en daar staat dat je ze wakker in bed moet leggen. Kan ik helemaal begrijpen want dan leren ze om in slaap te vallen, maar wat als de kleine met geen mogelijkheid wakker te krijgen is.. Heb van de week zelfs met een nat lapje gewerkt, nou nuhuh werkt niet!!
Soms laat ik hem in zijn bedje huilen maar dat kan ik nooit lang volhouden. Soms ga ik hem over zijn bol aaien, tutje geven (wat ie meestal niet wil) en weer weg, maar 9 van de 10 keer gaat het gekrijs (want dat is het dan ondertussen) gewoon door...
Laat je hem op schoot liggen dan slaapt ie heerlijk verder, maar ja dat is natuurlijk niet de bedoeling. Moet morgen voor het eerst naar het cb, dus daar zal ik het ook vragen, maar ik ervaringen uit de praktijk zijn meestal wat reeler..
Mijn oudste was en is een echte slaapkop dus dit 'probleem' is nieuw voor mij haha..
Gr. Anne-Marie
mama van Tim (2,5) en Jesse (van 12-7-07)

Mijn dochter (21/05/2007) had het in het begin ook steeds dat zij in slaap viel tijdens de voeding, volgens mij komt dat omdat ze dan gewoon niet genoeg honger hebben en dat het weer   hun tijd is om te voeden. Ik was er snel klaar mee, ik heb haar laten slapen totdat zijzelf kwam voor de voeding, wel op letten dat zij niet te lang achter elkaar slaapt natuurlijk, soms sliep ze wel 4,5 uur achter elkaar, als zij dan wakker wordt van de honger dan heeft ze ook echt honger en ging het voeden prima.
En wat dat slapen betreft,   je moet toch echt volhouden hoe moeilijk het ook is. Lizanne is nu 12 weken en wil soms smiddags nog steeds niet slapen. Ze ligt in dr bedje van 13:00 tot 15:30 ongeveer en soms krijst ze de hele boel bijelkaar dan ga ik regelmatig even naar dr toe  om te kijken of alles goed is. Meestal valt ze (uitgeput) na een uur in slaap en soms vertikt ze het om te gaan slapen. Dan laat ik  haar toch gewoon liggen.
De aanhouder wint zeggen ze toch:) En als je het echt niet kan aanhoren, deur dicht en radio aan..........
Nou succes ermee, hoop voor je dat het snel beter gaat

hey,

ik herken het wel een beetje, alleen mijn uk huilde nog meer dan gemiddeld, maar nu bleek ze een allergie te hebben. Ik ben als eerste begonnen met die rust en regelmaat en ik baker mijn ukkie ook in..
het is heel zwaar (ik woon nog op een klein app en mijn vriend is nog 3 weken weg)
maar ik heb een schema waar ik me (meestal) aan hou:
wakker>uitbakeren>eten>luier>spelen(als ze niet te moe is)> inbakeren> in bed en dan komt het... laten huilen... kookwekker op 15 min kan wel eens helpen. na 15 min mag je troosten en weer in bed, dan gaan weer de 15 min in.. heel zwaar maar t helpt wel, die van mij weet nu ook wat er gaat gebeuren door mijn schema.
Als je het moeilijk vind dat laten huilen, weet dan dat als je kindje gegeten heeft en een schone luier of geen kramp ofzo heeft er verder niet veel aan de hand is, en het een jammer huiltje is.. En als het echt krijsen wordt kun je best eerder gaan troosten.. ze moeten zich niet overstuur huilen. Je moet gewoon even doorzetten!

laten huilen... daar zijn nu alle deskundigen het ook weer niet over eens.... stond een stuk in de krant vanmorgen, dat je ze beter veel kan knuffelen dan laten huilen, want als je ze laat huilen, wordt het stresshormoon aangemaakt... er blijkt nu een onderzoek te zijn geweest, dat als er vaak en veel stresshormoon is aangemaakt, dat dat op latere leeftijd weer gevolgen kan hebben (depressies enzo).. ik weet het niet hoor (en ik heb makkelijk kletsen, want die van mij huilt erg weinig...)

Ik heb ook over dat soort ondezoeken gelezen. Natuurlijk moet je oppassen dat ze later niet om niks gaan huilen om aandacht te krijgen, maar dat is in het begin nog niet van toepassing. Een baby kan je niet verwennen, zeggen ze. Die huilt om een reden. Al is het alleen maar omdat ze zich alleen voelen of wat dan ook.

Huilen is inderdaad stress, maar in hoeverre dat gevolgen heeft... Ze zeggen dat je je baby leert dat er niemand komt als hij je nodig heeft als je hem laat huilen. En dat zou dan voor de band niet goed zijn. Maar er zijn genoeg baby's die je even moet laten huilen voordat ze gaan slapen, dus een goede   balans en gezond verstand lijken me hier op z'n plaats.

Je moet je kindje leren aanvoelen. Opvoedboeken zijn leuk als leidraad, maar opvoeden moet je op gevoel doen. Net als voedingsschema's, ik krijg daar de kriebels van. Baby's  trekken zich niks aan van  statistieken of van wat een of andere 'deskundige' schrijft. Als er een of andere gek  vaste regels  voor volwassenen gaat voorschrijven, zou je je er dan aan houden? Nou, ik niet...Iedereen is anders.

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan