slapen?

hallo dames, ik was de maartmama's al aan  het zoeken maar zie dat we verhuisd zijn! Ik heb namelijk een vraag/probleem en hoop dat iemand hier mij kan helpen of ook ervaring hiermee heeft? ik ben 23-03 bevallen van een zoontje milan, hij is een ontzettend lief vrolijk kindje alleen hij slaapt dus niet tot bijna niet overdag, nu weet ik dat er meerdere kindjes zijn die dit niet doen maar als ze er geen last van hebben vind ik het niet erg. nu is het zo dat milan er wel last van heeft hij wordt zo tegen het eind van de avond (rond 5uur begint het vaak al) heel erg moe hangerig huilerig, hij wilt dan niks meer ik weet dan ook niet meer wat ik met hem moet en dan duurt de tijd erg lang tot de fles van half 8.. na de fles van half 8 kan ik hem gewoon wakker in bed leggen en dan zeurt die ff maar valt zelf in slaap zonder speen of iets en slaapt dan meestal door tot half 8 ong.. dat is natuurlijk ook wel erg lekker maar ik zou het voor hem zo fijn vinden als die overdag ook ff wat slaap pakt?! s'ochtends na de wandeling met de hond kan ik hem nog terug in bed leggen dan slaapt die 45 min (kan de klok eropzetten) en wordt die vaak huilend wakker en krijg hem dan niet meer in slaap.. soms valt die in de middag ook in slaap als ik bv even boodschappen doen ben ofzo maar hij hoeft maar iets te horen en is wakker.. ik heb al van alles geprobeerd, ben al naar een osteopaat geweest heeft niet geholpen heb hem al ingebakerd heeft niet geholpen (ja alleen snachts) heb rust en regelmaat toegepast heeft niet geholpen.. het rare vind ik dat ik hem savonds gewoon wakker in bed kan leggen en dan gaat die gewoon slapen maar als ik dat overdag doe dan gaat die zo hard huilen dat ik hem op een gegeven moment er maar weer uithaal.. heeft iemand hier ervaring mee? of is dit weer een periode die over gaat? bedankt iig voor het lezen! groetjes nicole

Hoi

Nou ik herken het helemaal hoor. Onze kleine man sliep overdag ook niet langer dan 45 minuten en snachts wel gewoon goed. Wij zijn met het volgende begonnen toen hij een week of 10/11 was.

Het eerste waar we mee begonnen zijn is een naar bed gaan ritueel. Die altijd hetzelfde gaat. Even op stoel in zijn kamertje klein boekje lezen, dan inwikkelen, dan samen de gordijnen dicht, doen, zeggen dat het tijd om te slapen is en in bed leggen. Als hij dan na 45 minuten weer wakker word even de kamer in en sshhh zeggen. Mocht dit niet werken na een paar minuten de kamer in en een soort wiegbegeweging in zijn bedje maken en ssssh zeggen. Brody slaapt op zijn zij en we plaatsen dan beiden handen op zijn zij en wiegen hem zachtjes heen en weer. Niet tot hij in slaap is alleen tot hij wat rustiger is. Soms wordt hij juist kwader van deze handeling en dan laten we hem weer even. Belangrijk is geen oogcontact en niet praten tegen hem.

Toen we ermee begonnen hielden we hem 1 1/2 uur op en probeerden hem dezelfde tijd weer in bed te houden. Als hij of wakker was na 1 1/2 uur of weer wakker werd na een goed slaapje, hadden we ook een wakker worden routine. Dus dan de kamer in gaan en oogcontact maken. we zeiden dan heee Brody lekker geslapen en dan de gordijnen weer open maken. Luier verschonen en dan voeding en weer spelen. Na 1 1/2 (nu inmiddels 2 uur op) begint dan dezelde routine weer)

Voor ons heeft het wel een tijdje geduurd voordat hij dus langere slaapjes ging maken. Maar over het algemeen kregen we hem door deze manier wel weer in slaap als hij na 45 minuten wakker werd. Alleen het laatste slaapje voor onze avond routine laten we gewoon maar zo en doen dan niets om hem weer langer te laten slapen. Dan gaat hij lekker in de bad of douche en ligt er rond 19:30 weer in voor de avond.

misschien heb je erwat aan.

Hai Nicole,

Ik herken je verhaal gelukkig (voor jou niet, voor  mij wel..)!
Net zoals Milan, slaapt Tijn ook overdag minder en 's avonds en 's nachts wel goed. Tijn is verder ook een vrolijk baasje... rond een uurtje of 5/6 's avonds is Tijn  meestal ook erg moe, maar dan proberen we hem toch nog even te vermaken: hij speelt dan nog wat. In bad gaan vindt hij heerlijk dus dat is ook een mooi 'rek-moment'.
Ik maak me nu niet meer zo druk om dat hij wat minder slaapt overdag omdat hij verder tevreden is. Nu ik er zelf minder mee bezig ben lijkt t wel of Tijn rustiger en zelfs langer slaapt...net of hij voelt dat ik er zo mee bezig ben dat hij 'moet'   gaan slapen.
Ik denk ook dat t vanzelf beter gaat en anders is t maar zo...dan heeft hij het verder misschien minder hard nodig!
En inderdaad een 'slaap-ritueel' helpt ook! En misschien iets later in bed (dat hij echt moe is...overdag dan)

In ieder geval veel succes en weltrusten voor Milan!

groetjes Anouk

Hallo,

Ik ben blij dat ik niet de enige ouder ben die het vreemd vind dat mijn zoontje overdag bijna niet slaapt en 's nachts wel. Overdag slaapt hij denk ik maximaal een uur of anderhalf bij elkaar. Hij is er ook niet echt minder vrolijk onder dat maakt het zelfs nog frustrerender. Ik ben juist hier gaan zoeken of iemand nog tips heeft, want ik weet namelijk ook niet wat ik moet doen. Het erge is ook nog dat hij dan ook nog tot een uur of 10 's avonds wakker is en dan slaapt tot een uur  of 7 's ochtends.
Ik heb ook echt geen idee waarom hij zo veel wakker is en wat je eraan moet doen weet ik al helemaal niet, maar ik hoop dat het een fase is en dat het straks beter gaat!!

Succes in ieder geval,
groeten Lonneke

Terug
Bovenaan