Slapen

Hallo, ik kijk wel eens op de site en forum, maar dit is de eerste keer dat ik wat schrijf. Ik ben agnes en heb een zoontje van bijna 2,5 jaar. Milan is altijd een makkelijke slaper geweest. Maar sinds een paar weken terug, is het feest, 's avonds voor het slapen gaan. Hij breekt nog net niet zijn kamer af. Roepen, gillen, tegen de deur bonken enz. In het begin ga je nog even naar m toe om te zeggen dat hij nu echt moet gaat slapen en als er wat is dat hij moet gaan roepen. Maar dat helpt niet, dus toen hebben we afgesproken een kus en een knuffel voor het slapen en we komen niet meer terug (want elke keer zijn het smoesjes om papa of mama binnen te krijgen) Dat ging goed, maar nu begint hij weer. Ik weet even niet meer wat ik nou moet, want naar mijn idee hebben we alles geprobeerd. Heeft er iemand ervaring of tips?
Gr. Agnes
 
Zorg voor een leuk ritueel voor het slapen. Tanden poetsen - pijama- boekje lezen - liedje zingen - 5 kusjes- welterusten wensen en weg.... Komt hij uit bed... zonder woorden terug leggen... deur dicht en zelf bij de deur blijven... komt hij er weer uit... zonder woorden terug leggen.. en net zo lang tot hij er in blijft.
Vermijd oogcontact en praat niet! Het kan de eerste avonden een drama lijken en misschien wel een uur duren... maar uiteindelijk blijft ie er echt in.
's Nachts doe je precies hetzelfde.

Het is echt heel belangrijk dat je een leuk ritueel hebt, dat ie dus positieve aandacht heeft gehad!!! En daarna is het gewoon uit met de pret. Geen aandacht meer, geen woorden, geen oogcontact, zelfs geen gefrustreerde zucht... (hou je dus in!!!!!!!)... dan is ie er snel klaar mee! Onze peuter van 3,5 probeert me ook op alle mogelijke manieren uti, bijv van de strafstoel weglopen... dan werkt deze manier ook perfect.. zonder woorden terug zetten.. blijft ze vanzelf een keer zitten hoor!

Succes, ik hoop dat je er iets mee kan!
 
Dank je wel voor je raad. Tis geduld hebben, hihi. Soms wel lastig, de ene dag lukt dat beter dan de andere dag.
Ben nu ook sinds deze week begonnen om op mijn vrije dag hem in de middag niet meer naar bed te doen en 's avonds gaat hij gelijk slapen. Op de dagen dat ie naar de pzs gaat en dan naar de oma's dan slaapt ie nog wel tussen de middag, want je merkt dat ie het toch wel nodig heeft.
Het zal weer zo'n fase zijn, maar het is ook een dondersteen en probeert je echt uit.
Gr. Agnes.
 
Terug
Bovenaan