Slappe beentjes

Hallo,

Even een vraagje. Mijn dochter van 11 maanden heeft tot 3 weken geleden dag en nacht in een spreidbroek gezeten. Nu draagt ze hem alleen nog maar als ze slaapt.
Hartstikke goed nieuws natuurlijk een ze is alles volop aan het inhalen. Alleen heeft ze natuurlijk in de 7 maanden dat ze in de spreider zat haar beentjes niet kunnen ontwikkelen...Voordat ze de spreider inging zette ze zich al goed af op de voeten maar als je haar nu op de voetjes zet zet ze haar voeten heel raar neer en zakt ze gelijk door haar beentjes.
Dit alles is niet gek natuurlijk want ze is zich helemaal niet bewust van haar benen en wat ze daar mee kan. Nu laat ik haar natuurlijk op haar eigen tempo haar achterstand in halen want ze ik ga haar niet lopen pushen  natuurlijk,  alleen ben ik op zoek naar wat oefeningentjes om haar bewust te laten worden van haar beentjes. Want ik neem aan dat sommige kinderen die niet in een spreider hebben gezeten ook slappe benen kunnen hebben. Helaas zie ik dat niet in mijn omgeving dus wil ik graag mijn vraag op het forum neerleggen.
Ik hoor het graag,

Groetjes,
Annemarie
 
Hoi Annemarie,
Allereerst wat heerlijk voor jullie dat het zo goed gaat.
Is dit niet een vraag die je eigenlijk bij een kinderfysiotherapeut moet neerleggen? Ik vind het een hele logische vraag en denk dat een kinderfysiotherapeut daar zo een antwoord op heeft.  Je kan het toch uitleggen aan je huisarts en een verwijzing vragen?
Groetjes en veel succes,
Ingrid
 
Hoi Annemarie,
Gefeliciteerd dat het zo goed met haar gaat!! Goed hoor.

Je zou kunnen proberen om samen met haar met haar beentjes te spelen en zo te oefenen. Zo kun je als zij ligt haar voetjes pakken en zachte fietsbewegingen maken
met haar beentjes, beentjes spreiden en sluiten, naar haar toe bewegen ed.
Maar ik denk ook dat het het beste is als je dit samen met een kinderfysiotherapeut
doet. Die ziet meer als wij he? Via de ha kunnen ze je zo verwijzen.
Heel veel succes ermee.
Groetjes Melanie
 
Hee hallo!

Misschien is het handig om wat twinkelsokjes te kopen, dit zijn sokjes met belletjes eraan. Zo leert ze spelenderwijs haar voeten ontdekken. Verder oefenen door haar op haar rug te leggen en haar voetjes naar haar neusje te drukken (zachtjes natuurlijk.... hahahaha). Je handen op haar voetjes leggen en zacht wat weerstand op te zoeken. Wat ook helpt nu Yannick (onze zoon) zich bewust wordt van zijn voeten: op je rug op de bank gaan liggen, je benen iets opgetrokken. Haar laten leunen op je bovenbenen en dan langzaam iets stimuleren op haar voetjes neer te zetten op je buik. Yannick kijkt echt supertrots als hij er voorzichtig wat op gaat staan.
Oh ja........ Yannick is morgen (weer taart !!!!!!!!!!!!!) 8 maanden.

Succes en groeten,
Yvonne
 
Terug
Bovenaan