slappe nek

Vandaag bij het consultatiebureau vonden ze dat onze zoon van 7 weken z'n nekspier te slap hield. Toen ze hem aan z'n armen omhoog tilden nam hij z'n hoofd niet gelijk mee. Ze verwezen ons door naar de fysiotherapeut. We hebben een afspraak gemaakt, maar vragen ons af of dat niet erg voorbarig is. Hij gebruikt verder alle spieren en ledematen goed en mankeert niets. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Geen ervaring, behalve dan dat mijn dochtertje van 8 weken dit vandaag bij CB ook niet deed. En ik er verder geen commentaar op heb gekregen... Alles was goed zeiden ze. Ik moest wel gewoon doorgaan met oefenen op de buik. Dus fysio klinkt mij ook erg voorbarig in de oren...

Succes ermee!
 
Karin, bedankt voor je reactie. Fijn om te lezen, ik maakte me toch een beetje ongerust, maar  dat zal dus waarschijnlijk helemaal niet nodig zijn. Ben benieuwd of er meer ouders zijn met kindjes van deze leeftijd die hun hoofdje nog slap hielden. Zo zie je trouwens maar dat ze op consultatiebureaus verschillend handelen.
 
Hoi,

Als je de nekspieren van je kindje wilt 'trainen' dan is het goed hem (of haar. Ik heb effe niet goed opgelet) op zijn buik te leggen. Wel als hij wakker is en er altijd bij blijven. Bijvoorbeel dna de voeding  even op een speelkleed ofin de box.  Hij gaat dan vanzelf proberen het hoofd op te tillen. Als het niet goed lukt is de kans groot dat hij gaat huilen. Dat is niet erg, zolang het een huiltje is uit frustratie of boosheid dat hem niet lukt wat ie wil. Gewoon bij blijven en aanmoedigen bij elke poging.
Succes.
 
Ik ben met Zarah bij een fysio geweest voor het scheefgroeien van haar hoofd. Haar nekspieren moesten toen extra goed getraind worden. Dat vond ze niet leuk, en ging inderdaad huilen. Als zij haar hoofd wilde optillen lukte dat niet, en gingen haar beentjes juist de lucht in. Waardoor ze haar hoofd helemaal niet meer opgetild kreeg. De fysio gaf als tip om onze hand te leggen op haar billen/bekken, zodat dat bleef liggen. Zo heeft ze alsnog haar hoofd goed leren optillen. Vervolgens vond ze het helemaal geweldig op haar buik en draaide ze met 3 maanden al constant om van rug naar buik.  
Misschien heb je hier iets aan, kun je zelf een beetje gaan oefenen en heb je de fysio niet eens meer nodig.
 
Hoi,

Ook hier een jongetje die op die leeftijd zijn hoofdje nog niet kon optillen! Op Cb verder geen commentaar opgehad, alleen dat hij veel op zn buikje moest liggen. En als er iets is wat hij niet leuk vond.....is het wel op zn buikje liggen.

Het is allemaal goed gekomen, want van de ene op de andere dag kon hij zijn hoofdje wel optillen.

Ik snap dus helemaal dat je je een beetje zorgen maakt, maar elk kind ontwikkeld zich anders en het komt vast en zeker goed!
 
Ik wilde even laten weten dat ondertussen alles vanzelf is goed gekomen. We hadden de afspraak met de fysio staan en zouden er heen gaan om te kijken wat zij er van vond, maar de dag van te voren belde ze af. Ik gaf aan dat ik het eigenlijk niet nodig vond om een nieuwe afspraak te maken, want het ging immers al beter. Wanneer wij hem aan z'n armen optrokken nam hij z'n hoofdje mee. En  toen hij 10 weken  was tilde hij ook z'n hoofd op wanneer hij op z'n buik lag.
 
Voor mijn gevoel is dat met 7 weken nog wel een beetje voorbarig. Volgens mij zouden de meesten op die leeftijd adviseren om het kindje wat meer op de buik te leggen om een beetje te stimuleren.....
 
Terug
Bovenaan