Slecht aanleggen, onrustig met hoofd en armpjes

<p>hi,</p><p>ik geef nu drie weken borstvoeding. De eerste twee dagen wilde hij helemaal niet aanleggen. Hij had na de geboorte ook niet echt een zoekreflex ofzo. Gezien ik echt graag borstvoeding wilde geven is dag 3 een lactatiekundige geweest. Daarna wilde hij wel aanleggen maar liep mijn productie nog achter waardoor ik met kunstvoeding moest bijvoeden. Na dag 5 kon ik volledig met borstvoeding hem gaan voeden. Helaas is het zo dat hij erg onrustig is met aanhappen met zowel zijn hoofd als zijn armpjes. Hierdoor kan ik niet rustig met mijn tepel over zijn lipjes bijvoorbeeld en wachten tot hij zijn mondje helemaal open doet. Het lijkt wel een soort packman nu, gaat van links naar rechts op en neer schudden met zn hoofd. Armpjes naar zn mondje en dus tussen mijn borst en zijn hoofdje in en vervolgens hapt hij druk in het rond met een klein zuigmondje. </p><p>De lactatiekundige leerde mij hoe ik na een te kleine hap toch meer borst in zijn mond kon krijgen waardoor hij nu wel kan drinken. Echter door de kleine hap en het erbij schuiven van de rest van de borst lijkt het of hij zijn kaakjes aan de hoekjes al vast heeft staan waardoor mijn tepel na het drinken een beetje plat is en hoekjes heeft hij zijn mondhoeken. Niet goed dus en dit verkeerde aanhappen heeft dus toch ook geleid tot enorme verwondingen aan mijn tepels. Een kloof is het niet meer te noemen, de halve tepel was gewoon weg. </p><p>Nu na 2 weken 1 borst alleen te hebben gekolft en de ander wel aangelegd is het nog steeds niet hersteld. Zelfs de gekolfte borst niet. Inmiddels ben ik met de voedende borst een tepelhoedje ook gaan gebruiken. </p><p>Ik twijfel om komende week met tepelhoedje even aan te kijken en daarna anders toch maar over op kunstvoeding. Iemand nog tips voor snel herstel van de tepelwonden? Hoe zit het eigenlijk met afbouwen naar kunst voeding toe?</p>

Nogmaals contact zoeken met een lactatiekundige kan ook helpen. Niet meteen opgeven. Al is het wel een behoorlijk “gevecht” zo te lezen. En als je echt wilt overstappen kun je daarvoor het beste contact zoeken met het consultatiebureau zij kunnen jou het allerbeste adviseren, aangzien elk kind anders is! 
Een misvormde tepel kan inderdaad door verkeerd aanhappen komen, maar ook een tekort tongriempje kan de oorzaak zijn ook die vraag kun je stellen op het cb en zij zullen dan even kijken of het tongriempje te kort is of niet.
Succes! Hopelijk lukt het alsnog om borstvoeding te blijven geven. 

Nogmaals contact zoeken met een lactatiekundige kan ook helpen. Niet meteen opgeven. Al is het wel een behoorlijk “gevecht” zo te lezen. En als je echt wilt overstappen kun je daarvoor het beste contact zoeken met het consultatiebureau zij kunnen jou het allerbeste adviseren, aangzien elk kind anders is! 
Een misvormde tepel kan inderdaad door verkeerd aanhappen komen, maar ook een tekort tongriempje kan de oorzaak zijn ook die vraag kun je stellen op het cb en zij zullen dan even kijken of het tongriempje te kort is of niet.
Succes! Hopelijk lukt het alsnog om borstvoeding te blijven geven. 

Je zou nog een keer een lactatiekundige kunnen vragen. Voor wat betreft je tepels kun je er Bepanthen Baby zalf op smeren. Je hoeft je tepel niet schoon te maken voordat je baby gaat drinken. De zalf helpt het herstel en is helemaal niet schadelijk voor je kindje, ook niet als hij het in zn mondje krijgt. Heeft hier goed geholpen. Hopelijk helpt het jullie ook! 

Hoi,
Ter genezing van je tepels zou ik gaan voor de gold cream van Ardo of de purelan van Medela, als het maar 100% lanoline is! Dit werkt het beste bij tepelkloven. Ik ben kraamverzorgende en deze adviseren wij altijd al in de kraamperiode.
Daarnaast zou ik idd een lactatiekundige laten meekijken. Zoals hierboven al gezegd kan het gaan om een te kort tongriempje en/of lipbandje waardoor de grote hap niet lukt. Daardoor komt de tepel niet goed in de mond waardoor je tepel plat is naderhand. 
Het kan ook zijn dat je baby spruw heeft, is daar al naar gekeken? Als drinken hierdoor pijnlijk is voor je baby is het niet zo raar dat het een 'gevecht' is, dan associeert hij de borst met pijn. Als je tepels zo kapot zijn zal voeden voor jou ook pijnlijk zijn, dit kan ook mede door spuw komen. 
Ik zou de bovenstaande dingen echt even na laten kijken door een lactatiekundige. Succes!

Bedankt voor jullie reacties! 
De lactatiekundige heeft een mond onderzoekje gedaan ook om de tongriem en vorm van het gehemelte te controleren. Was allemaal goed. Zelf dacht ik ook misschien spruw dus bij CB even gevraagd maar hij heeft er geen last van. Hij begrijpt denk ik gewoon echt niet goed genoeg hoe hij het aan moet pakken. Ik kijk het nog een week aan of het beter wordt anders ga ik het toch maar afbouwen. 
Ik heb nu purelan op mijn tepels gebruikt maar die bephabten bavy zalf nog niet. Is dat gewoon de zelfde als die je voor de billen van de baby gebruikt?

Terug
Bovenaan