Ik ben zo'n moeder die wil dat haar kindjes naast melk alleen water of thee zonder suiker drinken. Mijn zoontje, inmiddels 4, krijgt nu op gelegenheden limonade of verdund sap. Dat vind ik prima, maar het is niet de standaard. Tuurlijk gaan ze niet dood van een glaasje diksap, maar ik ben van mening dat het wel kwaad kan, voor het aanleren van gezond eetgedrag en voor de tanden.
Hij was ook altijd een slechte drinker, zeker toen hij nog een dreumes was. Maar, ik merkte dat hij altijd dronk als hij dorst kreeg. Bovendien moest hij zichzelf tijd gunnen om te drinken. Dus echt een rustmoment creëren, s ochtends en s avonds ging het prima. Op de opvang kregen ze altijd hun koekje of fruit na het drinken, dat was daar ook een motivatie. En ze hadden bij ons op de opvang een groente moment, ook ivm vocht. Met warme dagen een extra fruit moment.
Nu hij op school zit drinkt hij weer beroerd. Flesje water en melk komen bijna onaangeraakt terug naar huis. Volgens de juf volledig normaal op deze leeftijd, ongeacht wat er meegeven wordt. Dus gewoon wat extra groente en fruit mee.