Slecht eten, tandjes?

Ons zoontje wordt volg week 9 maanden en hij eet sinds een paar dagen slecht. De flessen gaan (nog) wel maar vast voedsel gaat erg lastig. Houdt gewoon zn mond dicht en moet me in alle bochten wringen om er iets in te krijgen. Wat is dit? Hij eet wel yoghurt (omdat dit koud is?) Hij is een heel beetje verkouden maar voor de rest wel vrolijk. Zou het eventueel tandjes zijn die doorkomen? Ik kan niet echt iets voelen maar ben daar altijd slecht in geweest. Hij heeft 2 onder tanden dus in principe zouden nu de boven tanden doorkomen.
Of wellicht iets anders onder de leden? Wie herkent dit?

Toevallig is mijn dame 9 maanden en heeft 2 ondertanden. Hier komen ook de boventandjes door. Brood gaat slecht en alleen echt glad gepureerd eten en banaan gaat goed. Ook heeft ze een voorkeur voor een fles (heb een aparte fles voor de pap maar die wil ze niet meer). Het is hier al een week geëmmer dus ik hoop dat ze snel door zijn! Zetpil en dentinox helpen gelukkig wel wat met slapen.

Het kan altijd tanden zijn, maar soms is het ook gewoon een gekke fase. Met 10 maanden wilde onze dochter ineens alleen nog heel erg glad gepureerd avondeten. Terwijl ze we gewoon haar brood at en fruit ook zonder problemen ging. Een paar weken later was het weer voorbij. 

Als hier tandjes of kiezen doorkomen worden de echte kauwdingen wel geweigerd. Maar minder eten doet ze ook bij verkoudheid. Bijvoorbeeld een zere keel of gewoon niet zo lekker, beetje last van de oortjes. Dat soort dingen zorgen ook wel eens voor een weekje minder eten. 
Daarnaast eten veel babies heel goed en proberen ze vanalles, tot een maand of tien. En dan begint een slecht eten fase die wel een paar jaar kan duren. Dat was hier precies zo. Tussen 10 en 14 maanden was vooral rampzalig. Gelukkig at ze goed brood met beleg en een paar soorten fruit. Maar er ging geen enkele hap avondeten meer in. Structuur was eng, nieuwe smaken waren eng, gewoon een bord warm avondeten was vies bah eng neeneeneeeneeeee! Heel vermoeiend. Sinds 14 maanden gaat het iets beter. Ze probeert weer wat dingen en heeft een paar gerechten die ze wel eet. Maar nieuwe dingen gaan er lang niet zo makkelijk in als in de babytijd. Zoiets kan er ook nog aan de hand zijn. Gezien de leeftijd.

Terug
Bovenaan