Slecht eten

Lieve Mama’s,<br />Niet dat ik me heel erg druk maak, maar nadat ik alles heb geprobeerd doet mijn 2jarige (+3mnd) slecht eten. Qua gewicht is het niet aan hem te zien. Hij eet eigenlijk alleen maar erwten, frieten. Dat bieden wij hem natuurlijk niet iedere dag aan. Hij krijgt voorgeschoteld wat de pot eet, maar weigert zelfs nog te proeven. Werkelijk alles al geprobeerd zonder strijd, want daar hebben we geen zin in. Complimenten, negeren, kleurrijk, verschillende dingen aanbieden, maar niks helpt. Waar hij voorheen ook fruit goed at doet hij dit ook eigenlijk niet meer. Ik heb al 2 dochters van 16&18 jaar, maar die waren niet zo kieskeurig haha. Wat zou ik nog kunnen proberen? We zijn vooral niet van het dwingen. <br /><br />Tips, ideeën welkom<br />
 
Let it go!! Onze dochter is precies zo. Inmiddels is ze 3,5 en eet ze ietsjes beter. Ze is nooit ziek en ziet er hartstikke gezond uit. Wij eten samen fruit van één bord zonder enige druk. Dat eet ze dan wel. Verder is het bar en boos. 
 
Hier al 2,5 jaar een avondetenweigeraar. Niets ging er in, behalve pannenkoeken, patat en pizza?. Wat we ook maar af en toe eten. We hebben ook alles geprobeerd, inclusief de strijd. Werkt inderdaad niet. Ze heeft haar broertje erin meegesleurd, die sinds hij 1 is ook nauwelijks eet 's avonds. Hier eten ze wel goed fruit en brood gelukkig. Verder hebben we het opgegeven er iets aan te doen. Ze krijgen voorgeschoteld wat wij eten, mogen zelf weten of ze proeven en hoeveel. Maar krijgen niets anders. Toetje eten we af en toe. Ze verrekken er niet van, gaan gewoon zonder eten slapen?. En groeien en ontwikkelen zich goed.
Inmiddels gaat er af en toe een aardappel, droge pasta of wat bami naar binnen. Meer niet. Soms proeven ze een heel klein hapje en willen dan niet meer. Rauwkost overdag wil nog wel eens helpen. Stukjes paprika mee naar school. Komkommer wordt ook nog gegeten. Tomaat in het begin wel, maar nu al heel lang niet:). Vanochtend vroeg de jongste opeens om wortels bij zijn fruit ?. Hij at er vervolgens maar één hapje van, maar hee, dit telt gewoon als overwinning?. De oudste begint langzaam open te staan voor uitleg over eten en het idee van proeven en dat je smaak kan veranderen. Dus hopelijk wordt het dan beter:). Dus de tip is inderdaad: laat het los, blijf aanbieden en heb een lange adem. Maar het komt vast wel goed (uiteindelijk). 


Op instagram heb je ook leuke accounts over kinderen en eten, zoals bijvoorbeeld Kidsvoeding. Zij geeft af en toe leuke tips.
 
Inderdaad, let it go. Maar lastig is het wel.

Mijn jongste dochter is 2.5 en sinds ze een maand of 10 is al heel kieskeurig. Ze eet fruit wel goed (meestal) soms een week lang geen bananen, dan juist weer een volle week alleen bananen. Zucht.

Qua warm eten eet ze alleen gekookte aardappelen met broccoli aardig goed, en friet en pannenkoeken... af en toe wat droge pasta.

Wraps, rijst, gebakken aardappelen etc wil ze niet. Ik zorg dat ik 1 a 2x per week broccoli eet zodat ze iets aan groente binnen krijgt. Maar als ze besluit vandaag toch geen broccoli te willen, weigert ze gewoon. Ook al at ze het gisteren wel.

Dus t is een zoektocht. Ik heb alles al geprobeerd maar uiteindelijk heeft ze altijd de langste adem, ze houdt heeeeel lang vol. Dus ze eet wat de pot schaft, al eet ze dan dus meestal niks. Op dagen dat ze echt niks gegeten heeft, krijgt ze om 19.00 nog een boterham met pindakaas en een banaan ofzo, zodat ze wel iets in d'r buik heeft. Friet krijgt ze 1x per week, pannenkoeken 1x per maand dus daar moet ze het mee doen ;)

Verder bied ik om 17.00 altijd een bakje rauwkost aan (komkommer, paprika, tomaat) m'n oudste dochter van 4 eet alles op. M'n jongste eet soms weken niks daarvan, dan ineens eet ze een week lang toch komkommer. Dus alles wat erin gaat is mooi meegenomen, al is het meestal niet zoveel.

Ik probeer me er vooral niet te druk om te maken. Ze groeit goed, ziet er goed uit en eet gelukkig dus wel goed fruit. Dagelijks een appel, peer, frambozen en druiven zijn favoriet. Dat bied ik maar extra aan, en verder neem ik genoegen met een avondmaaltijd van 10 stuks droge gekookte pasta.. zucht..
 
bij ons hetzelfde verhaal met onze dochter (nu 2jaar en 8 maanden) die al minimaal een half jaar slecht avond eet.. we hebben nu aangezien ze stickers plakken echt heel leuk vind tegen haar gezegt als je goed eet dan mag je een sticker plakken en dit werkt tot nu toe heel goed dus misschien een ideetje? ook hangt het papiertje met de stickers erop bij ons bij de eet tafel dus in het zicht.
 
Dank jullie wel voor al jullie lieve tips. Ik maak me niet druk over zijn ontwikkeling , ik baal alleen dat hij zo kieskeurig is. Hij eet trouwens ook nog wel boontjes. Verder heeft hij nog nooit een stuk vlees of vis gehad, alleen kipnuggets van de MC Donalds. ??. Qua brood eet hij wel redelijk, bij de opvang pakt hij wel regelmatig wat fruit mee. Avondeten is gewoon n ramp. Maar hij zit er wel gezellig bij dus dat scheelt.
 
Terug
Bovenaan