slecht eten


Hallo,

Mijn dochter, vandaag precies 3 maanden, is een slechte eter. Dit is ze altijd al geweest hoor. Ze ziet er goed uit en groeid naar mijn idee ook wel prima.
Ze krijgt 5 flessen op een dag(dus iedere 4 uur). 150 cc water en dan 5 scheppen(dus totaal 180cc). Deze drinkt ze nooit leeg!!!!! De ene keer laat ze 30 cc staan en de andere keer wel 100cc. Ze krijgt zo rond de 700cc per dag binnen. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet. Ik heb er aan zitten denken om haar al naar 4 flessen te laten gaan en dan natuurlijk die ene fles te verdelen over de 4 flessen.Dat zou dan dus 180 cc + 6 scheppen zijn.Ong. 800 cc per dag.  Ik merk nl dat als er een langere tijd tussen de flessen zit dat ze ze wel leeg drinkt(meestal). Ze krijgt dan dus wel evenveel binnen op een dag. Wie heeft hier ervaring mee?

gr. Linda
 
hoi,

he he, eindelijk iemand die begrijpt wat wij hebben moeten doormaken. Wij hebben ook zo'n dochter. Ze is inmiddels een jaar, en ze eet nog steeds slecht.
Vanavond zal ik mijn verhaal opschrijven (zit nou op m'n werk) en hopelijk heb ik tips voor je.

Groetjes,

Ingrid
 

he hallo,

Gelukkig ben ik niet de enige. Ik voelde me ook zo machteloos. Ze is er heel tevreden onder en groeit prima, maar ze eet gewoon erg weinig. Als ik dit voorstel dan kijken mensen me erg raar aan. Ik ben benieuwd naar je rhaal en tips.

gr Linda
 
Hoi Linda,

Danique is ook geen grote eter, dronk met 3 maanden net zoveel als jou dochter, ik zou even overleggen met je CB over die fles laten vallen, volgens mij moeten ze dan een bepaald gewicht hebben.
Wij kregen Danique met 4 maanden niet meer wakker en toen ben ik met de fles van 11 uur gestopt. En ging ze overdag meer eten. Soms liet ze ook zo een halve fles staan.
Met 5,5 maanden werd ze heel ziek, moest ze van de kinderarts om aan te sterken weer 6 voedingen, die dronk ze ook allemaal op 2 weken lang, toen ging ze weer laten staan, en zijn we weer overgegaan op 4 voedingen.

Soms is de reactie van buitenstaanders heel vervelend, ' eet ze niet meer', moet ze haar fles niet leeg drinken.
Vriendin van mij geeft borstvoeding, dan zie je dus niet hoeveel ze krijgen, zij kijkt echt is hij tevreden, dan is het ok. Dat ben ik ook gaan doen, Danique tevreden na het eten, zal het wel prima zijn.
Danique geeft zelf heel goed aan hoeveel (of hoe weinig) ze wil eten. Nu met bijna 9 maanden wil ze haar fles om 3 uur niet meer, dus ik ga gewoon naar 3 voedingen en fruithap.

Ze groeit prima, wel helemaal onderop de lijn, woog ook maar 2 kilo toen ze geboren werd.
Succes,
Maaike
 
Hoi Linda,

Hier was ik weer.

Onze dochter Emma wou al niet eten na de geboorte. Ik was van plan borstvoeding te geven, maar het aanleggen lukte al niet. Op de een of andere manier kreeg ze er geen grip op of zo. Dat zal wel al een teken geweest zijn denk ik, wat haar eten  is nog steeds niet goed.

Na 5 weken kolven ben ik overgestapt op flesvoeding. Dat leek goed te gaan. Na een maand ofzo vond Emma dat ze geen vollere flessen meer hoefde. Ik volgde braaf de schema's. Maar op een gegeven moment vond zij het wel genoeg. De flessen gingen nooit meer leeg. Er waren dagen bij dat ze maar 400cc kreeg. Veel te weinig dus. Dat hebben we 2 weken aangekeken (o.a. andere voeding geprobeerd)  en toen zijn we toch overgestapt naar 4 voedingen op een dag. Wel dezelfde hoeveelheid in een fles, maar meer tijd ertussen. (6.00 uur, 11.30 uur, 16.00 uur en 22.00 uur). Dat ging prima. De flessen gingen ineens allemaal leeg. Nu kreeg ze tenminste 700cc op een dag binnen. Voeden was ook niet leuk meer. Als ik de fles klaarmaakte dacht ik al: als ze hem maar hebben wil, en als ze hem dan maar leeg drinkt.
Ik werd er behoorlijk gestresst van, dat begrijp je wel.

Toen ze 5 maand was is ze ziek geweest. (overgeven, diarree, koorts) Toen ze weer beter was, heeft ze 2 weken lang een inhaalslag gehad. Ze at niet, ze vrat.  5 voedingen van 200cc kreeg ze. Wat heerlijk toch als je kind goed eet.

Daardoor kreeg ik wel in de gaten dat ze gewoon niet meer dan 4 voedingen van 180cc op een dag nodig heeft. Als ze echt honger heeft, gaat ze wel eten hoor.Dat zag ik toen wel.

Toen Emma 4 maand was, zijn we begonnen met ander eten. Dat leek in het begin wel aardig te gaan. Toen ze een half jaar was, at ze nog steeds niks. Geen brood, geen groente, geen fruit, zelfs geen lekker danoontje.
Na een bezoek aan de kinderarts (van het cb wordt je hiet ook niet wijzer) zijn we er achter gekomen dat ze gewoon teveel melk kreeg (4 keer 240cc). We haalden er nog een flesje af, we deden er wat minder in en binnen een week at ze brood, groente en toetjes.

Ze eet nog steeds niet veel. Emma is 23 oktober een jaar geworden en we krijgen er nog steeds geen heel potje Olvarit voor 8 maanden in.

Wel eet ze alles wat we haar voorzetten. Ze proeft alles. Ze eet gewoon niet zoveel.

Drinken doet Emma ook nog steeds niet. We hebben ook alles al geprobeerd. Ze wil helemaal niks. Ja 3 flessen melk per dag en dan heeft mevrouw genoeg. We maken ons er niet druk meer om, ze gaat vanzelf wel drinken.

Wat ik jou als tip mee wil geven is dit: gewoon proberen hoe ze er op reageert als je er een fles afhaalt. Beetje meer melk erin en een beetje meer tijd ertussen. Het is toch beter als je dochtertje 4 flessen van 200 leeg drinkt, dan dat ze van 5 keer 180 de helft laat staan.  
 
Gewoon proberen, niet te veel van het cb aantrekken, jij weet zelf wat het beste is voor je kind. En als het niet werkt, dan kun je altijd nog terug.

Wel hoop ik dat jullie dochter niet zo'n drama wordt met eten als die van ons.

Als zij gewoon goed groeit en vrolijk is, dan is het toch prima? Ik heb makkelijk praten nu, hoor. Toen Emma zo klein was, was ik net zo onzeker als dat jij bent. Voor mijn gevoel deed ik ook niks goed. Ik durfde ook niks nieuws te proberen. Elke keer weer denken: als ze maar genoeg groeit. Er zal toch niks met haar zijn? Zal ze ziek zijn, vindt ze de voeding niet lekker, ze heeft toch geen allergie?
Nee dus, ze is gewoon een heel tevreden meisje die niet veel eten nodig heeft.
Toen ze 11 maanden was, woog ze 7810 gram en was ze 71,4 cm, kleine kindjes hebben nou eenmaal minder eten nodig dan grote kindjes. Als ze echt honger of dort hebben dan gaan ze echt wel eten of drinken. Onthoud dat maar!!

Hopelijk heb je hier wat aan en wordt je wat minder onzeker.

Groetjes,

Ingrid
 
he hallo,

Bedankt voor je reactie. Ik herken t helemaal. In het begin met borstvoeding ging het ook helemaal mis. Vaak komen en weinig eten. Nu ook. Ze drinkt niet zoveel. Echt zorgen maak ik me er niet om, want   t is een heel tevreden kind en ze komt tenminste aan. Ze is gisteren gewogen en gemeten en ze woog 5405 gram en was 62 cm. Ze is 3 maanden en 2 dagen. Of dat boven of onder de lijn is heb ik niet naar gevraagd. Ik heb het helemaal niet op t cb. Ze weten t allemaal zo goed te vertellen, maar het komt bij mij over alsof ik niet t beste voor heb met mn kleine meid. En idd er zijn zou eenmaal ranke baby's. Nou ja bedankt voor je goede raad en we gaan het gewoon een poging wagen. Lukt t niet tja dan niet en dan zien we wel weer verder.

Gr. Linda
 
Terug
Bovenaan