Slecht in slaap komen 6 jaar

Hoi allemaal,

Sinds een week heeft onze zoon van 6 jaar veel moeite met het naar bed gaan. We moeten bij hem blijven, hij kan niet meer alleen in slaap komen. Hij vraagt elke avond of we boven iets doen zodat hij ons hoort. We moeten elke avond een leuke droom bij hem brengen. Allemaal helemaal geen probleem, maar snap niet zo goed waar dit vandaan komt en hoe we hem kunnen helpen om weer fijn naar bed te gaan s avonds. Want we vinden het met name zo vervelend voor hem dat hij zich niet meer prettig voelt om te gaan slapen. Als we vragen wat er is zegt hij dat hij het niet weet, dus dat helpt niet echt. Wel zegt hij soms dat hij s nachte weleens wakker wordt en dan weer slecht in slaap kan vallen en dat hij dat zo vervelend vindt. Hij ziet er elke ochtend ook moe uit. Wie herkent dit? Heeft misschien tips? Of gaat het vanzelf weer over?

Sommige dingen zijn voor een kind moeilijk onder woorden te brengen. Of zelfs maar zelf te begrijpen. En grote kans dat hij zich eigenlijk een beetje voor de oorzaak schaamt.
In de bibliotheek hebben ze boeken over heel veel onderwerpen waar een kind tegen aan kan lopen. Zodat een kind zich meer begrepen voelt en de juiste woorden leert.
Maar dan is nog wel de truc om eerst te achterhalen wat het probleem is.

Wat is er in de dagen voorgaande aan de eerste slechte nacht voorgevallen? Heeft iemand iets tegen hem gezegd? Was er iemand ziek? Is er een horrorfilm gekeken?

Kinderen hebben al snel de neiging het gevoel te hebben dat iets aan hun zelf ligt, terwijl het vaak niet iets is, waar kinderen controle over hebben.

Beste Gebruiker10094699, wat ontzettend vervelend dat je zoon daar zo'n last van heeft. Er zijn denk ik al door andere forumleden mooie oplossingen gegeven/vragen gesteld waar je iets mee kan. Ook ik heb op Oudersvannu.nl gekeken naar betrouwbare informatie en mogelijke tips. Ik ben bij het volgende artikel gekomen wat medisch beoordeeld is door twee kinderslaap coaches. Ik heb het in het kort voor je samengevat. Volledige artikel staat in de link hieronder.

''Van de vier- tot twaalfjarigen heeft 8,1 procent inslaapproblemen, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Ze doen er langer dan een halfuur over om in slaap te vallen. Soms heeft dat te maken met angst voor het donker of het alleen zijn. Het kan ook komen door spanningen in het gezin of op school. Ook iets simpels als honger kan ervoor zorgen dat je kind wakker ligt. Maar vaker heeft het te maken met ingesleten gewoontes.''

''Het komt best vaak voor dat kinderen bang zijn in het donker. Denk je dat er spanningen zijn? Praat daar dan over met je kind en erken zijn gevoel, ook als het voor jou een onbelangrijke angst of spanning lijkt. Als je kind ergens bang voor is, vraag dan waar hij steun aan kan hebben. Een bepaalde knuffel, een foto van papa of mama, een lampje aan laten op de gang? Leg je kind geen woorden in de mond. Heeft hij het woord 'bang' (nog) niet gebruikt, gebruik dat woord dan zelf ook niet.''

''Kinderen kunnen veel baat hebben bij ontspanningsoefeningen. Je kind kan loskomen van de dag, zijn gedachten temperen en het kan een fijn moment samen met jou zijn. Er komen steeds meer boeken, cd's en apps op de markt met meditatie- of ontspanningsoefeningen speciaal voor kinderen. De bibliotheek heeft er meestal wel een aantal. Je kunt ook zelf naast het bed gaan zitten en beelden schetsen in je eigen woorden. Bijvoorbeeld van fijne vakantieplekken met wuivende palmbomen, zacht zand en warme zonnestralen. Of voeg een korte massage toe aan jullie bedritueel.''

''Een kind dat vaak nachtmerries heeft, kan opzien tegen het in slaap vallen. Vertel hem niet dat wat je kind droomt onzin is of dat hij zich niet moet aanstellen. Neem je kind serieus en zeg dat het inderdaad eng is wat hij droomde. Troost hem, houd hem vast, zing een liedje of geef hem een slok water en blijf eventueel bij hem tot hij weer slaapt.''

''Zeg na een nachtmerrie liever niet tegen je kind dat het onzin is wat hij droomde of dat hij zich niet moet aanstellen. Daarmee neem je hem niet serieus. Voor hem is het wél echt. Bevestig dat het eng is wat hij droomde. Je kunt je kind troosten door hem gerust te stellen, hem vast te houden, een liedje te zingen, een slok water te geven of bij hem te blijven tot hij weer slaapt; net wat bij jullie past.''

Wat ik zelf doe, is de deur altijd op een kier zodat ze ons vanaf beneden nog een beetje horen, we hebben bij de kinderen altijd een zacht nachtlampje aan bij het bed en we houden een vast bedritueel aan. We bouwen ook altijd de dag langzaam af (na het eten geen schermen meer of muziek) en we doen geen drukke spelletjes vlak voor het slapengaan. Hier meer slaaptips voorals je kind niet goed kan slapen:
  • Zorg voor regelmaat: laat je kind elke dag op dezelfde tijd naar bed gaan, sta op dezelfde tijd op en hanteer steeds hetzelfde ritueel (wassen, plassen, tandenpoetsen, verhaaltje). Ook in de weekenden. Zeker moeilijke slapers hebben hier baat bij. Regelmaat houdt de biologische klok gezond, waardoor een kind beter kan slapen.
  • Eet gevarieerd: kinderen die gevarieerd eten zouden een betere nachtrust hebben, blijkt uit onderzoek. Suiker zou de slaapkwaliteit verslechteren.
  • Lekker bewegen, het liefst buiten: voetballen, dansen of ravotten in de modder: kinderen die lekker veel buiten bewegen slapen beter dan stilzitters. Het buitenlicht heeft een positief effect op de biologische klok.
  • Creëer 's avonds rust: rust en ontspanning zijn belangrijk om goed te kunnen inslapen. Flikkerende schermen of spannende spelletjes kun je dus beter voor de ochtend of middag bewaren.

Beste G, ik kan kwam net twee artikelen tegen en ik moest meteen aan jouw vraag denken. Het eerste artikel gaat wel over de leeftijd van een baby-dreumes maar ik kan me voorstellen dat dit voor ieder kind, maakt niet uit welke leeftijd prettig is, als ze er problemen bij ervaren:

Het tweede artikel gaat over angst bij kinderen. Dit gaat wel over de leeftijd van je kind. Ik denk dat dit artikel jou zeker ook kan helpen :). Dit artikel is geschreven door een Orthopedagoog.

Groetjes Jetske

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan