Slecht in slaap vallen

Hallo ik heb een dochter van 2 1/2 jaar oud. Zij heeft veel moeite met inslapen. Ze heeft 2 knuffels en een speen die ze direct uit het bed gooit zodra we haar kamer verlaten. Vervolgens begint ze te roepen en later te huilen.We hebben al van alles geprobeerd. Laten huilen, op de gang zetten om na te denken (dit vindt ze alleen maar leuk). De knuffels en speen bij haar weghalen. Niets helpt.
Wie heeft er nog goede tips????
 
Hoi Astrid,

Ook ik heb er een tussen zitten die dit gedrag vertoonde.
Even een vraagje, slaapt ze nog overdags?? Als dat zo is zou ik dit gelijk afschaffen. Wat ook belangrijk is is om de tijd die ze besteed aan het in slaap vallen zo oninterressant mogelijk te maken.
Wij hebben het op de volgende manier opgelost:
Allereerst geen dagslaapje meer voor Anne. Aangezien wij 3 meisjes hebben van 3, 2 en 1 jr oud hebben wij een heel bedritueel ontwikkeld. (Anne is trouwens 2). Eerst allemaal naar boven, tandenpoetsen, gezichtjes wassen en pyama aan. Dan naar bed. Gewoon neerleggen en weglopen werkt bij ons het beste. Anne slaapt wel in met een fles pap. Ze wil helaas geen speen en die fles krijg ik helaas niet afgeleerd.
Als ze dan niet wil slapen dan ga ik 3 keer naar haar toe en leg haar zwijgend weer neer. Meestal maak ik de tijd tussen het contact steeds langer. Eerst 5 min. dan 10 en daarna 15. Heeft dit geen effect dan haal ik haar eruit en gaat ze mee naar beneden. (Hebben nog 2 kleintjes dus te lang laten schreeuwen of roepen maakt het hele huis wakker).
Beneden wordt ze dan op de bank gezet en daar mag ze niet vanaf komen. Fles wordt weggehaald (want die is om te slapen) en ze wordt verder genegeerd. Geen aandacht geven aan wat ze ook doet. Als ik haar dan een half uur later met haar fles weer op bed leg is het probleem verholpen.
Blijft ze echter vervelend dan zet ik haar beneden op de bank in het donker neer en ga ik op de andere bank liggen. Ik zeg dan ook echt: Mama gaat nu slapen. Blijf jij maar wakker als je echt niet wil slapen. 3 min later is alles voorbij. Kan haar dan echt zonder problemen weg leggen. Nu we dit consequent volhouden zijn wij binnen een paar maanden van de slaapproblemen af geraakt.
Het is wel even een lange zit maar echt waar de sterkste wint.
Gebrek aan aandacht is echt het allerbelangrijkste als ze eenmaal in bed liggen. Geef niet toe!!

Sterkte Linda
 
Hallo,

Ik heb een dochtertje van ruim 20 maanden oud. Over het algemeen slaapt ze goed in en als ze het vertikt laat ik haar net zolang in bed liggen totdat ze wel slaapt. Klinkt misschien tjee wat een moeder! maar zo weet ze wel dat het geen speeluurtje is en dat ze moet slapen. Ik heb altijd hetzelfde avondritueel zodat ze weet dat ze moet gaan slapen. Voordat we gingen verhuizen hadden we altijd een cd met babymuziek opstaan..dat werkte toen goed maar ja we gingen verhuizen en konden niet 123 die cd speler installeren..nou ze slaapt nu nog zonder toren. Dus dat heeft bij haar echt geen invloed. Zo zie je maar..
Ze heeft ook al heel lang geen speen meer tja ze duimt en die kan ik er niet afhakken :). Ze heeft wel eens af en toe dat ze om 10 uur nog niet slaapt (ik leg haar meestal tussen 7 en 8 in bed) dan ga ik naar haar toe (ik zeg het best wel op een strenge toon hoor) zeg dat ze nu moet gaan slapen omdat het al heel laat is..beer wilt ook slapen..ik leg haar weer goed en loop weg..dan op een gegeven moment valt ze vanzelf in slaap.
Ik weet natuurlijk niet hoe dat later gaat worden ik heb niet meer ervaring dan tot 20 maanden :) Maar ik ben een consequente mama dus dat moet wel goed komen hoop ik :)
mijn advies..altijd zelfde avondritueel en weglopen..als ze gaan huilen inderdaad niet toegeven en laten liggen. Zodra je binnenkomt denkt zij van hé! als ik maar hard genoeg huil dan komt ze wel..maarja spelen is overdag niet 's avonds.

Veel sterkte!!
ik ben benieuwd hoe het met mij verder zal gaan als deze dame 4 jaar is :)
Groetjes Bianca
 
Terug
Bovenaan