Slecht slapen 1e trimester

<p>Hoi hoi,</p><p>Ik ben nu ongeveer 6+3 en sinds ik weet dat ik zwanger ben slaap ik extreem slecht. Maar dan ook echt slecht. Bij een nacht van 3 uurtjes mag ik al blij zijn, afgelopen nacht 1,5 uur geslapen. Ik ben vervolgens zo onrustig dat ik niet meer in slaap kan komen.</p><p>Ik merk aan mezelf dat er een soort wanhoop ontstaat, omdat ik me zo extreem moe / slecht erdoor voel.</p><p>Tips van mediteren, optijd naar bed etc doe ik al. Zijn hier mensen die hetzelfde mee gemaakt hebben, of tips/wat geruststellende woorden  hebben?</p>

Heel normaal! Ik verwacht nu de 3e maar is ook weer hele nachten wakker en dan weer hele dagen kunnen slapen. Rond week of 8 kon ik de hele dag wel slapen. Ging bij mij rond week of 12 weer beetje beter in ritme. Tot aan de 30 weken waarin ik soms maar 3 uurtjes slaap. Het zijn je hormonen.

Hier hetzelfde, 6+1 nu en slaap ook erg slecht. Alhoewel het bij mij voornamelijk te maken heeft dat ik snachts wakker wordt van extreme rugpijn. En dit heb ik bijna iedere nacht, waardoor ik ook per nacht ca. 3 uur slaap haal.

Hoop alleen niet dat dit nog 34 weken blijft, want dan kun je me echt opvegen ?

Toen ik in de zwangerschap zo slecht sliep kreeg ik van de verloskundige tip om valeriaan extract te nemen. Dit is rustgevend en hielp mij om na een tijdje weer in slaap te vallen. Bij de Kruidvat hebben ze tabletten die natuurlijk zijn en die je gewoon mag nemen in de zwangerschap.

Verder helpt het om je er bij neer te leggen en bijv even een gaan lezen of een filmpje kijken tot de slaap weer opkomt en je er weer aan toe kan geven. Ik raak juist gefrustreerder als ik lang blijf liggen dat het niet lukt etc. Ik ga liever even zitten of een rondje in de woonkamer lopen of een boek op de bank lezen. Soms ga ik ook even onder de warme douche staan. Tijdje later (=1/2/3 uur, hangt af) komt de slaap wel weer terug en probeer ik weer te liggen.

Oh en pak overdag elk half uurtje die je kan slapen er gewoon bij! Als ik om 18 uur ineens moe ben en kan slapen, dan doe ik dat gewoon... Dan maar wat later koken!
Of gewoon even liggen, is ook uitrusten...

klinkt heel herkenbaar, heb dit nu zelf ook weer (8weken onderweg nu) en had dit bij mijn eerste zwangerschap ook. Ik vocht er eerst tegen tot de wanhoop nabij was, nu grappen mijn man en ik dat we weer gezellig wat quality time hebben midden in de nacht. we gaan dan even samen lezen of tv kijken. Overdag rusten deed ik eerste zwangerschap ook nog, grote aanrader, met een peuter kan het alleen nog vrij weinig haha. Sterkte en laat je niet gek maken, het zijn de hormonen en je lijf kan veel hebben!

Bedankt voor jullie reacties, ook vervelend voor jullie, maar ik ben gerustgesteld niet de enige te zijn. 
Hopelijk raakt m'n lichaam snel aan de hormonen gewend! 

Terug
Bovenaan