Slecht slapen na ziekenhuisopname.

Hoi allemaal,
mijn dochtertje van 4 maanden slaapt heel onrustig na een ziekenhuisopname. Een maand geleen kreeg ze koorts en vlekjes en is ze 5 dagen in het ziekenhuis geweest omdat de artsen bang waren dat ze hersenvliesontsteking had. Gelukkig bleek dit niet het geval te zijn. Maar er zijn wel vervelende dingen gebeurd; infusen, lumbaalpuncties, een catheter... heel erg naar en Ilya was ook ontzettend overstuur. Nu na een maand is Ilya nog steeds vreselijk onrustig met inslapen 's avonds en 's nachts. Het zijn precies de tijden dat er nare onderzoeken zijn gedaan dat ze onrustig is en huilend wakker wordt. Van 20.00-23.00 uur en rond 3 uur 's nachts is het bal. Hysterisch huilen en elke 10 minuten weer wakker. Ook overdag begint het slapen lastiger te worden en op het kinderdagverblijf zijn ze nu begonnen met inbakeren. Wat redelijk goed werkt daar maar thuis krijg ik het nog niet zo goed onder de knie en werkt de slaapzak prettiger.
Wat een indruk maakt zo'n ziekenhuisopname op ons allen. Vooral de angst om haar kwijt te raken en te moeten zien hoe overstuur ze was van de onderzoeken. Voor het ziekenhuis begon ze net door te slapen. Dat is nu ver te zoeken. Wie kan ons tips geven hoe we Ilya beter kunnen laten slapen? Ze is echt wel moe (oogjes wrijven, gapen, etc.) maar ze geeft niet toe eraan. En als ze eindelijk slaapt en je legt haar in bed is ze direct klaarwakker. Zelf in slaap laten vallen in bed is een huilpartij waarvan ze zo overstuur raakt dat er de komende uren geen oog meer wordt dichtgedaan. Soms moeten we er op een nacht wel 10x uit om haar gerust te stellen. Tuurlijk snappen we dat dit trauma verwerkt moet worden maar misschien kan het makkelijker?

Wie o wie heeft tips, ideeen of advies?

Alvast bedankt!
Linda en Ilya
 
hoi linda,

vervelend zeg dat je dochter zo slecht slaapt na het ziekenhuis bezoek.
ik heb wel ervaring met je kind in het ziekenhuis met ongeveer 4 maanden, maar gelukkig heeft esmee er alleen de 1e nacht na het ziekenhuis last van gehad en daarna sliep ze weer als vanouds.
esme heeft in het ziekenhuis gelegen voor haar aardbeienvlek dat steeds groter werd en ook nog ontstoken.
misschien werkt het als je elke dag tegen haar zegt dat ze nu veilig thuis en dat er geen onderzoeken meer gedaan gaan worden en elke dag hetzelfde ritueel helpt.
al verwacht ik al wel dat je het al doet.
succes ermee
 
Je zou is kunnen proberen om haar mee terug te nemen naar het ziekenhuis en daar te laten zien op welke afdeling ze lag, wat er toen allemaal gebeurd is en dat dat voor haar eigen bestwil is geweest.

En dan idd net als wat mama van esmee zegt, voordat je haar in bed legt elke keer vertellen dat er niets zal gaan gebeuren en dat als ze wakker wordt dat mama of papa er is....

Ze zal er bewust natuurlijk niets van snappen, maar onbewust komt de boodschap zo vaak toch aan. (werkt hier met een verhuizing ook erg goed, kleine helemaal overstuur, uitleggen wat er ging gebeuren en daarna niets meer aan de hand)

succes iig

Pauline
 
Praten met je baby is idd. denk ik een goed idee. Hoewel het vreemd klinkt. Kwaad kan het zeker niet. Vertel waarom ze in het ziekenhuis was, wat er allemaal gebeurd is, dat ze nu weer gezond is en lekker thuis bij papa en mama is.
Baby's lijken meer op te pikken dan je denkt.
Verder zou je ipv een gewone slaapzak een puck-a-baby kunnen gebruiken. Dat is een soort van bakerzak. Dan schijnt je kindje wel het gevoel van inbakeren te hebben, maar het is veel makkelijker om ze erin te leggen.
Maar 4 maanden is ook een bekend tijdstip voor een slaapdip. Dat hebben heel veel kinderen. Ze worden weer een stuk bewuster van hun omgeving en daardoor slapen ze slecht. Een sprongetje dus.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Praten doen we heel veel met haar. We vertellen alles en ook in het ziekenhuis hebben we dat gedaan.
Maandag moeten we voor controle terug en dan ga ik ook nog even langs op de afdeling.
De Puckababy hebben we inmiddels aangeschaft en daar heeft ilya vanacht voor het eerst in geslapen en het is een rustige avond en nacht geweest moet ik zeggen! Maar 2x wakker geweest gisteravond en daarna gewoon voor de fles van 4 uur!! Ik juich niet te vroeg maar is wel opvallend...
 
Terug
Bovenaan