slecht slapen

A

Anoniem

Guest
ik heb een vraagje,
ik heb een dochter van 4 maanden oud, nu wil ze s'avonds niet meer slapen, ze is wel moe maar huilt de hele tijd. Ze begint rond half 7 en gaat soms door tot haar laatste fles om 9 uur. We hebben haar laten liggen huilen maar ze wordt niet rustig, in de box leggen helpt maar even en dan gaat ze weer huilen.
Hebben jullie misschien tips?

hoihoi

Ja heel herkenbaar. Onze dochter (5 maanden)  heeft daar op het moment ook last van. Ze slaapt overdag wel, maar niet zo lang als normaal. Het is op haar kamertje dan ook wel erg warm.
Op het moment dat ze na een uurtje slaap, wat normaal 3 uurtjes slaap zijn, wakker wordt is niet echt veel goed.
Ik probeer steeds maar wat uit. De box, buiten op een kleed, in het wipstoeltje en noem maar op. De ene keer is dit goed de andere keer dit. Ik heb het idee dat het gewoon aan de warmte ligt. Wij hebben het ook warm en ja die kleintjes natuurlijk ook.
Ik merk dan ook dat ze 's avonds het meest actief is.
Ik zorg wel dat er evengoed rust en regelmaat blijft, voor zover dat mogelijk is. En ik zorg ervoor dat ze genoeg drinkt. Dus naast de flessen ook nog extra water of babythee.

Groetjes Anninas

tja tips.. mijn zoontje (nu 2,5) sliep altijd heel slecht, wij zijn hem op een gegeven moment savonds in bad gaan doen en daarna smeerde ik hem in met bedtime lotion van natusan.. en het werkte.. hij sliep op een gegeven moment erg goed!

Mijn dochtertje van bijna 2 maanden nu is savonds ook erg actiev waardoor ze dus rond half 10 pas in slaap valt en te moe is om die 11 uur fles te drinken.. sinds een paar dagen doen we haar dus rond half 8 in bad en smeer ik haar in met de lotion.. en het gaat al een stuk beter.. nog even volhouden dan valt ze straks vanzelf rond 8u in slaap en krijg ik haar wel wakker rond 11u..

En misschien zit je dochter wel weer in een groeispurt.. dan zijn ze ook altijd erg onrustig met slapen en huilen ze veel omdat ze dan ineens weer zoveel nieuwe dingen ontdekken..

dit gaat dan na een paar dagen weer over en komen ze weer in hun oude rustige ritme..

succes gr diaan

Ik herken het ook! Mijn zoontje is nu ruim 3,5 maand oud en heeft sinds anderhalve week ook wat problemen met inslapen. Was telkens ontroostbaar en ik was 's avonds erg lang met hem bezig en werd er wanhopig en behoorlijk kribbig van. Zelf laat ik mijn kindje niet langer dan een paar minuutjes huilen en als het dreinen en mopperen overgaat in echt brullen ga ik altijd direct naar hem toe. Troost   en geborgenheid vindt ik nu belangrijker dan streng regeltjes handhaven. Maar ook bij mij werd mijn zoon moeilijk rustig.

Wat ik uiteindelijk heb gedaan is naast mijn zoon op ons grote bed gaan liggen. Over hoofdje aaien en zachtjes zingen net zolang tot hij rustig wordt. Dit met het idee dat zoonlief moet leren zelf rustig te worden en inslaap te vallen.
De eerste keer dat ik dit deed duurde het vrij lang, telkens opnieuw na even rustig te zijn weer een grote paniekhuil. Maar volgehouden. De volgende avond weer hetzelfde gedaan, het duurde al iets minder lang. En gisteravond was het niet meer nodig om hem uit bed te halen, maar heb ik hem in zijn bedje laten liggen terwijl ik hem daar trooste door zachtjes te zingen en hem te laten voelen dat ik er ben. Elke keer was hij vrij snel stil, maar nog wel verschillende herhalingen na steeds ongeveer 10 minuutjes ertussen.
Ik merk dus dat dit werkt en het beter gaat.

Wat bij mij overdag werkt is hem niet in bed maar op het boxkleed op de grond naast mij laten slapen. Zodra hij moe wordt haal ik dan alle speeltjes weg, geef hem zijn speen en gaat de radio uit of zachtjes op ClassicFm.

Trouwens, volgens mij maakt mijn zoontje nu ook een groeispurt (mentaal sprongetje, zie oeiikgroei.nl) door, dus hopelijk is het tijdelijk.

Succes ermee!

Terug
Bovenaan