Wat zullen jullie geschrokken zijn zeg! Wat zou je willen en wat wil je weten?
Ik ben op 18 en 19 november 2018 met 20+5 en 20+6 bevallen van onze zoons. Een spontane vroeggeboorte waar nooit een oorzaak voor gevonden is (gelukkig). Je weet dat je gaat bevallen van een dood kindje. Dat was voor ons heel dubbel. Je wordt papa en mama, maar voor de buitenwereld is dat niet zichtbaar.
Ik was direct verliefd op onze zoons. Hoewel we van alles moesten regelen, waren we niet bezig met afscheid nemen. We hebben ook gewoon beschuit met muisjes gegeten en kraamvisite gehad.
Stichting Still heeft bij ons foto's gemaakt. Dat raad ik je echt aan! We hebben, inclusief de reportage van Stichting Still, 1000 foto's. Daar ben ik nog iedere dag blij mee. Wij hebben gekozen voor de waterbakmethode. Onze zoons veranderen van kwetsbare jongens in mooie kerels. Wij zijn geholpen door Houvast Uitvaartzorg met het regelen van alles rondom het afscheid.
We hebben gewoon kraamzorg gehad. Dat raad ik je wel aan. Je bent kraamvrouw. Ik vond de stuwing vreselijk. Ik had melk, maar de kinderen die ik zou moeten voeden waren er niet meer. Nou ja, ze lagen op hun eigen kamertje, maar voeden ging niet.
Het afscheid was mooi en zwaar. Wij hebben onze zoons begraven. Als ik de foto's zie van het moment dat we de kist in het graf leggen, dan breek ik weer. Toen iedereen weg was van de begraafplaats heb ik enorm hard gehuild.
De dagen en weken erna leefden we in een roes tot het moment dat het 'normale leven' weer opgepakt moest worden. Mijn man ging werken en ik zat thuis met een lege buik. Ik was ineens een onzichtbare moeder. Mijn menstruatie kwam 6 weken na de bevalling op gang. Ook dat vond ik moeilijk. Ik had nog zwanger moeten zijn. Na het plaatsen van de steen kreeg ik het weer moeilijk, want we hadden alles gedaan wat we konden doen.
'Het is niet goed, maar het is goed zo.' Dat is wat we altijd tegen elkaar hebben gezegd. Je kinderen verliezen is ontzettend zwaar, maar we zijn ouders geworden! Onze zoons hebben niet geleden. Ze hebben niet hoeven vechten voor hun leven. We hebben ze gekust, geknuffeld en met liefde verzorgd. We hebben ze het mooiste afscheid gegeven dat we konden bedenken. We wilden ook gewoon gefeliciteerd worden.
We staan er ondanks alles positief in. Dat helpt ons enorm. We praten veel over ze en hier in huis hebben we van alles staan ter nagedachtenis. Als we op vakantie gaan, dan nemen we een foto mee. Ze horen er gewoon bij.
Inmiddels hebben ze een zusje gekregen. Onze eerste keer buiten was naar het graf van onze zoons. Dat moest gewoon voor mijn gevoel. Ik vertel onze dochter vaak over haar broers. Het moet voor haar ook gewoon worden en niet zo'n beladen onderwerp.
Ja, het blijft moeilijk, verdrietig, maar het blijft niet zo zwaar als in het begin.
Mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik het graag!
Heel veel sterkte!