Slechte eter

<p>Pffff heeft er iemand nog tips voor een slechte eter? Eerst dacht ik dat het een fase was, maar het lijkt inmiddels steeds erger te worden en ik word er gek van. Mijn zoontje is altijd een goede eter geweest, tot een paar maanden terug. Zelfs de normaalste dingen zoals spaghetti hoeft hij ineens niet meer. Merk dat ik het koken niet leuk meer vind, want wat ik ook klaarmaak, mijn zoontje moet er allemaal niets van hebben. Ja, aardappels, vlees en paprika, dat lust hij wel. Is dit echt een fase en gaat dit over?? Wordt er een beetje moedeloos van namelijk</p>
 
Ja, het is een (niet zo leuke) fase. Blijf hem gevarieerd eten aanbieden. Wil hij het eten, prima, maar wil hij niet eten is het ook goed, maar dan geen alternatieven aanbieden. Ga geen strijd aan want die win je niet. Hou het eten gezellig en bedenk je dat peuters soms op lucht lijken te leven dus geen zorgen maken. Dan gaat hij vanzelf wel weer een keer eten. 
 
Hou vol! Het is echt een fase, al kan die fase voor je gevoel erg lang duren.
Blijf aanbieden, maak er geen strijd van. Beloon elke hap uitbundig die hij wel neemt. 
Biedt geen alternatief, maak er eventueel een wedstrijdje of een spelletje van, maar geef weinig aandacht aan het niet willen eten. Want negatieve aandacht is ook aandacht voor een peuter. 
Heel veel sterkte! Eens komt het weer goed en eet hij weer gezellig mee met de dagelijkse kost
 
Hier ook een peuter die heel slecht eer alleen met afleiding krijg ik er soms wat in en soms eet ze zomaar een paar dingen en dan heeft ze genoeg, ze zegt dan zelf dat ze klaar is. Tussendoor vraagt ze ook niet om eten. Dus dat is het ook niet. Ik bied het eten gewoon aan en wat ze op eet eet ze op en dan haal ik haar bord weg. Soms eet ze nog wel een schaaltje pap. Ze groeit verder goed dus ze valt ook niet af. Blijkbaar krijgt ze toch genoeg binnen zo. 
 
Hier hetzelfde verhaal! Wat ik ook probeer, soms eet ze zo ontzekkend weinig. Ik weet inmiddelsd dat het wel weer goed komt. Ze heeft periodes dat ze niks eet, ook niet wat ze altijd lekker vindt, en zelfs geen snoepgoed. Daarna komen er periodes dat ze zichzelf klem eet en dat ik soms met verbazing sta te kijken hoe ze het allemaal weg krijgt. Het komt echt goed, maar vervelend is het wel! 
 
Terug
Bovenaan