Slechte eter

Tim is (net) 1 jaar en een heel vrolijk mannetje. Het enige moment waarop ik hem erg vervelend vind, is tijdens het eten.
Hij wilt namelijk eigenlijk niets eten. Pap niet, brood niet, fruit niet, avondeten niet. Koekjes wel...
De enige manier om hem aan het eten te krijgen is door hem iets in de handen te geven. Zo eet hij in ieder geval zijn pap en fruit. Ik vind dit nog niet zo'n heel groot probleem, hij krijgt momenteel ook tandjes en dergelijke en ik vertrouw er maar op dat we dat er uit krijgen als hij wat groter word.
Iedereen zegt altijd dat een kind zelf bepaalt hoeveel hij eet. Als ik hem niet afleid/iets in zijn handen geef, neemt hij misschien 3 hapjes. Je kunt me niet vertellen dat hij daar genoeg aan heeft!
Avondeten is helemaal een ramp. We hebben inmiddels 3 gerechten die hij met ons mee kan eten, verder eet hij niets... Dan geven we hem maar een toetje...

Iemand tips hoe jij het aan pakt als je kind echt niet wilt eten? Begrijp me niet verkeerd, een keertje een maaltijd 'overslaan' vind ik geen ramp, maar het is iedere maaltijd stoeien...

Gelukkig is Tim verder wel een onwijs vriendelijk en vrolijk ventje!
 
Hoi,

Ik herken je probleem! (en ik denk vele moeders met mij...) Mijn meidje eet nu weer goed, maar ook zij had rond haar eerste verjaardag een periode (6 mnd) dat ze weinig at. Ik ben zelf niet een type wat de strijd aangaat en als ze niet wil eten dan niet. Tot we een keer bij mijn schoonzus en zwager waren en we het er over hadden. Wat zij deden was op de kin duwen. Je duwt je de kin naar beneden en zo gaat de mond dus open. Ik vond het best wel heftig om te doen, dus mijn man deed het de eerste keer en het werkte meteen!! Als ze nu weer moeilijk begint te doen (mama, hoeffe nie mee) dan hoeven we maar te zeggen..moet mama op je kin duwen? En dan eet ze weer verder!

Nu is het wel zo dat ze dan niet meer dan 3 tot 5 happen hoeft te eten. En als ze echt niet wil eten dan hoeft dat ook niet. Maar ook zij heeft vaak na 3 hap al zoiets van ik hoef niet meer en net wat jezelf zegt na 3 hap zit je echt nog niet vol! Vaak vraagt ze na de verplichte 3 hap zelf om meer, wat zijn het ook een boefjes!!

Succes!!!
Liefs ciomama
 
Hoi

Gisteren is mijn man ontploft en hebben we het er nogmaals over gehad. We besloten dat we meneer zijn zin niet meer geven: geen speeltjes tijdens het eten. Eet hij dan niet, dan eet hij niet.
Vervolgens eet hij zélf een bord yoghurt leeg. Dus nu proberen we het zo: hij zelf ook een lepel en dan zelf proberen te eten, terwijl wij tussendoor gewone hapjes in zijn mond doen.
Vanmorgen ging dat goed met de pap, dus we gaan eens kijken of dat wat oplevert, wie weet eet hij dan binnenkort zelf, hij is ook al een jaar!

Blijven proberen....
 
Hoe is het gegaan? Lastige tijd is dit hé?!

Het is idd ook het zelf leren eten. Mijn meidje is nu bijna 2 en kan het nu aardig goed zelf. Zolang ik zorg dat we de aardappelen op hebben voor mijn man thuis komt gaat het goed. Anders is er teveel afleiding en eet ze nauwelijks meer. Een half jaar geleden wou ze het perse zelf doen, maar ging er steeds zoveel naast dat ze bijna niks binnen kreeg en alles op de grond lag. Maar we mochten niet helpen haha!!

Liefs ciomama

 
Hallo,

misschien heb je hier nog wat aan:
Bij ons helpt het soms als we iets op een andere manier klaarmaken. Bijvoorbeeld een sausje erbij of pasta/rijst in plaats van aardappels ofzo.
Ik was zelf vroeger ook een moeilijke eter, dus ik begrijp het van m'n zoontje wel als hij iets niet lust.
Wat we dan doen is bijv. broccoli met pasta en een pastasaus erbij, vindt ie heerlijk. Boontjes lust hij ook niet, maar met aardappels en een kerriesausje (verdund!) gaat het wel. Sommige dingen lust ik zelf alleen rauw, bijv. andijvie en worteltjes. Prei lust ik alleen gebakken, niet gekookt. M'n zoontje kan nu nog geen rauwe groente eten (ben bang dat hij zich verslikt) maar straks ga ik dat ook proberen.
Bloemkool kun je goed prakken met aardappel dus dat eten ze vaak wel goed.

Wat bij mij niet hielp was straf, ik kreeg
"onsmakelijk" eten gewoon niet door m'n keel vroeger. Wat wel hielp was (toen ik dat begreep) nog 3 happen eten. Dat was voor mij te overzien en zo wende ik wel aan de smaak.
Ik ben nog steeds geen makkelijke eter, maar lust nu wel bijna alles.

Maak er geen machtsstrijd van, daar is het je kind vast niet om te doen. Soms lukt het gewoon niet om iets te eten wat je zelf echt niet lust. Denk maar eens als je zelf in het buitenland bepaalde gerechten moet eten die je echt niet aanstaan, bijv. gebakken sprinkhaan. Zou je dan willen dat iemand je dwong?
Geduld helpt het beste en het komt echt wel goed.
Sterkte!

Groetjes,
een mamma
 
@ MarrigjeC: denk dat het goed is om de afleiding weg te laten. Vriendin van mij liet haar zoontje wel gedurende het eten aan tafel blijven zitten, met een bord voor zich. In ieder geval een groot deel van de maaltijd en gaf hem dus niet zijn zin als hij het nodig vond nog even te spelen rond deze tijd.

Het schijnt wel een periode te zijn die even doorbikkelen is. Ben ook benieuwd hoe het bij ons zal gaan over 8 maandjes...
 
Nu hij met zijn eigen lepel mag spelen (en niet alleen spelen, maar ook mag 'scheppen') gaat het eten goed. Hij brengt de lepel nog niet zelf naar zijn mond, maar hij is in ieder geval alleen met het eten bezig... ook al word het dan een kliederboel :)
Wat betreft smaak: tja, met smaak valt niet te twisten zeggen ze... Mijn man en ik zijn allebei altijd makkelijke eters geweest, dus we hadden dit eigenlijk totaal niet verwacht/gehoopt, misschien dat we er daardoor ook wel wat meer moeite mee hebben.
We hebben gelukkig in ieder geval 3 (gezonde) maaltijden die hij wél lust, dus die maken we regelmatig. Tja, en verder is het uitproberen en als het dan een dag niet lukt, eten we de volgende dag weer iets bekends.

We weten dat het ook een kwestie van geduld en doorzetten is, maar ja, dat is soms best lastig....
 
Onze dochter heeft op die manier bijna een jaar overleeft op de ochtendpap, limonade en een klein stukje vlees 's-avonds. Ze was altijd wat wittig, kwam niet genoeg aan in gewicht maar groeide in de lengte wel netjes volgens de curve....

En toen we de moed opgaven en haar maar aan lieten modderen ging ze ineens eten. Inmiddels eet ze elke dag fruit, twee boterhammen, en 6 soorten groenten......

Bij ons was het dus gewoon het met rust laten de truc samen met het feit dat ze wat ouder was geworden en de ergste driftbuien (die vooral met eten te maken hadden bij haar) verdwenen.....
 
Terug
Bovenaan