Slechte moeder ?

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik weet niet precies waarom ik dit schrijf, maar wil het graag eventjes kwijt. </p><p>Op 08-11-2019 ben ik moeder geworden van een prachtige dochter. Tijdens mijn zwangerschap twijfelde ik heel erg of ik bv wilde geven, had er zelfs nachtmerries over maar toen onze kleine geboren was toch besloten om het te proberen. Wel met de insteek van lukt het niet dan stop ik. De eerste keer ging super, daarna ging het extreem pijn doen. <br /><br /></p><p>Op advies van de kraamhulp daarvoor tepelhoedjes gehaald hierdoor was de pijn dragelijk en kon ik doorgaan met de bv. In het begin ging het echt super onze kleine groeide goed en dronk ook goed. Nu is ze ondertussen 11 weken en is ze de laatste 3/4 weken maar 60 gram aangekomen. De lactatiekundige maakt zich niet echt zorgen het consultatiebureau wel. Hierdoor zijn we toch maar gaan bijvoeden met kunstvoeding. Dit drinkt ze dan ook gretig helemaal leeg. Ondertussen heb ik wel met veel pijn en moeite de tepelhoedjes kunnen afbouwen waardoor ik nu kan voeden zonder.</p><p>Door dit alles begin ik nu echt te twijfelen of ik wel genoeg voeding en of er wel genoeg voedingstoffen in zitten. Ik me zo schuldig over het feit dat ik het niet alleen kan zonder de kunstvoeding. Op dit moment voel ik me er gewoon een hele slechte moeder door.Mijn insteek was natuurlijk we zien wel waar het schip strand met de bv. Maar ik moet er niet aan denken om er mee te stoppen ik vind het z’n magisch iets bv. Z’n fijn moment tussen moeder en dochter. Daarom lijkt het me zo piep als het blijkt dat ik niet genoeg heb voor haar. Het gevoel dat mijn lichaam me in de steek laat is echt zo rot. Ben ik hierdoor dan een slechte moeder ? </p>

Het komt echt maar heel weinig voor dat er niet voldoende voedingsstoffen in BV zitten dus daar zou ik me niet zo druk om maken. Even ter voorbeeld, zelfs een ondervoede moeder in een 3e wereldland heeft voldoende voedingsstoffen in de BV. Je zou je dochter het beste zoveel mogelijk aan kunnen leggen om de hoeveelheid BV op te krikken. Doordat je nu bijvoeding geeft zal ze minder bij jou drinken en denkt je lichaam dus dat er minder melk aangemaakt moet worden. Kwestie van vraag en aanbod. Ik zou dus niet teveel bijvoeden maar vooral wat vaker aanleggen. Niet altijd teveel aantrekken van het consultatiebureau. De groeilijn van een kindje dat flesvoeding krijgt ziet er anders uit als de lijn van een  BV kindje maar daar houden ze op het consultatiebureau niet altijd rekening mee. Vanaf een maand of 3/4 is het bij BV normaal dat de lijn wat minder hard stijgt, vandaar dat je lactatiekundige zich er niet zo’n zorgen om maakt.

Je bent echt geen slechte moeder en wat fantastisch dat je door hebt gezet met de borstvoeding! Borstvoeding is de beste voeding die je je kindje kunt geven. 
Alles wat in de reactie hierboven staat is zeker waar! 

Ik zou me inderdaad ook niet te veel van het consultatiebureau aantrekken. Om maar een voorbeeld te noemen, ze hebben mij een keer het advies gegeven om mijn baby honing te geven... Gelukkig had ik de kennis dat dit gevaarlijk is. 

Nou.. niet schuldig voelen door het bijvoeden hoor! Eventueel zou je een keer kunnen kolven om te zien hoeveel productie je hebt. Afhankelijk daarvan kun je eventueel vaker aanleggen of extra kolven om de productie te stimuleren mocht je te weinig voeding hebben. Maar dan zou je dochter ook onrustig, huilerig en onverzadigdheid moeten laten zien mocht ze echt niet genoeg krijgen.
Ik vind het echt super van je dat je al zoveel moeite hebt gedaan voor de borstvoeding tot nu toe! En er mee door wilt gaan! Daarmee heb je je dochter al zoveel gegeven. Elke dag en elk week borstvoeding is al zo mooi!
Misschien is er niets aan de hand met je borstvoeding en is je productie op peil. Misschien heb je even een dip, dat komt ook op gegeven moment voor bij alle borstvoedingsmama's en dan zou je de borstvoeding extra kunnen stimuleren. Maar laat je niet meteen gek maken door het CB hoor. Idd zijn er ook nog eens verschillende curve's (bv en kv). Bij ons dook onze middelste dochter naar beneden op de curve rond 4 maanden en werd mij ook dringend verzocht kv bij te geven. Later bleek dat ze haar eigen lijn ging innemen, niks mis met mijn bv! 9 jaar later zit ze nog steeds op die lijn.. Bovendien blijkt het normaal dat ze vaak rond 4 maanden hun eigen lijn gaan opzoeken.
Niet meteen concluderen dat jij iets fout doet en een slechte moeder bent.. Je doet er juist zoveel voor! Soms heb je het ook niet in de hand, de 1 geeft van nature liters melk en heeft overproductie, bij een ander ligt het anders. Dus al zou je wat te weinig voeding hebben, en wat kv moeten bij blijven geven.. so be it. Je doet je best, meer kun je niet doen.
Zelf geef ik 4 flesjes gekolfde bv en 1 flesje kv. Het is aan de borst niet gelukt, ik heb geen topproductie en ook lukt het me ook bijna niet vaker te kolven ivm werk en 2 oudere kids. Toch ben ik zó blij dat ze voor het overgrote deel mijn melk krijgt, met mijn anti-stoffen, ook al is het gekolfd.. ?
Houd contact met je lactatiekundige en laat je niet onzeker maken in het algemeen. Je doet wat je kunt en wees alleen daarom al trots op jezelf.. ??

Ik ben op dezelfde dag bevallen alleen dan van een zoon :)
Mijn zoontje had echter meteen bijvoeding nodig en mede daardoor is bij mij borstvoeding niet voldoende op gang gekomen. En meneer ontdekte dat een flesje hem minder moeite kostte ;)
Ik herken het gevoel wel heel erg, ook ik stapte er in met als het niet lukt dan niet. Maar het heeft mij even veel verdriet gedaan om te stoppen. Ik heb hem nog een tijdje getroost aan de borst of na zijn flesje nog even. Maar dit bouwde hij zelf langzaam af.
Nu zijn wij 8 weken na mijn besluit en als ik zie hoe goed het met hem gaat en wij nog steeds hele mooie momentjes hebben rond de voeding. Ben ik tevreden en is mijn beslissing wel de juiste geweest.

Voel je vooral niet schuldig! Ik heb bij beiden geen dag borstvoeding gegeven ivm medicatie maar ze groeien en ontwikkeling zich goed en ze waren hele tevreden baby's dus ik ben het er niet mee eens dat de 1ste 6 maanden borstvoeding het beste is mijn kinderen zijn niks te kort gekomen.

Het is heel normaal dat rond deze tijd je productie wat afneemt. Dat had ik ook. Ik ben toen meer gaan kolven. Extra aanleggen kan ook. Als je kindje tevreden is en niet huilt na de voeding is het echt oke. Kindjes groeien nou eenmaal niet in een rechte lijn maar soms wat harder en soms wat langzamer. Dus als je het fijn vindt zou ik nog doorzetten. Maar als het je uitput ben je ook geen slechte moeder als je met de borstvoeding stopt. Je wilt hoe dan ook het beste voor je kindje.

Als je flesvoeding geeft ben je absoluut geen slechte moeder! Stoppen na 2 dagen was het beste dat me is overkomen. Ik kon weer "ademhalen" en genieten van mijn kind. Mijn dochter is nu anderhalf jaar en pas één keer ziek geweest. Prima afweersysteem, perfect gewicht, slaapt heerlijk, ontwikkelt zich hartstikke goed, zowel mentaal als fysiek. Laat je niet gek maken door dat zinnetje dat onder je huid gaat kruipen: "borstvoeding is de beste voeding." Dat zal best, maar een gelukkige moeder is de beste moeder! Veel sterkte!

Terug
Bovenaan