Slechte slaper overdag

<p>Mijn dochter van 4 maanden slaapt slecht overdag.</p><p>Ze valt de eerste 45min vrij snel in slaap (ingebakerd met speen) en daarna wordt ze altijd wakker. Speen terug maar dan begint het "spelletje".</p><p>Ze wordt dan elke 5 a 20min wakker en gaat brabbelen/huilen/blazen.. Maar weer in slaap vallen ho maar. </p><p>Soms ga ik wel 15x terug om die speen steeds terug te doen. Eerst sliep ze netjes van 8.00-11.00u en 12.30-15.00u maar dat wordt nu steeds moeilijker en moeilijker.</p><p>Ze is namelijk nog wel moe want zie haar op de webcam gapen. </p><p>Iemand tips? </p><p>Stoppen met speen? Toch terug? Uit bed? Beetje radeloos! </p>

Een slaapcyclus is 45 minuten dus heel normaal dat ze dan wakker wordt. Dat ze eerst langer sliep kun je weinig aan doen. Waarschijnlijk is ze dr ritme aan het veranderen of zit ze in een sprongetje. Als ze niet weer binnen 10-15 minuten verder gaat slapen, haal haar dan uit bed. En dan bij de volgende vermoeidheidsignalen weer in bed. Dan doet ze 3 of 4 slaapjes overdag. Mijn dochter sliep tot ongeveer 7 maanden nooit langer dan 45 minuten overdag. Zij deed daardoor 3 slaapjes op een dag. Dus gewoon met je baby meegaan en haar volgen. Ze gaat vanzelf wel weer langer slapen. 

Herkenbaar! Hier hetzelfde rond 4 maanden. Nu een paar weken verder en het gaat weer beter. Kan nu na 45 min speentje weer indoen en dan slaapt ze nog een uurtje door, heel soms slaapt ze uit zichzelf weer 2 uur achter elkaar. 
Het is een fase?
je kunt evt proberen of ze wat vaker een slaapje wil doen nu, ik merkte dat mij dochter in die periode steeds na een uurtje wel weer echt moe was. (Haalde haar dan wel uit bed als ze niet meer wilde slapen). We legden haar dan wat vaker op bed.
Duidelijk bedritueel helpt ook, maar of dat helpt met doorslapen weet ik niet.

Mijn dochter is 16 weken en doet dutjes van 20 minuten?. Na die 20 minuten doet ze soms nog een dutje van een kwartier, maar vaker haal ik haar gewoon uit bed. Als ze een uurtje later weer moe is, gaat ze nog een keer terug. Niet ideaal voor mij, maar heb een heel blij kind, dus maak me geen zorgen. Helaas afgelopen 2 dagen een kind dat ‘s middags uit het niks niet meer naar bed wil, ben er maar naast gaan liggen op mijn eigen bed en hoop dat het een ‘sprongetje’ is..

Terug
Bovenaan