Slechte slaper - snachts. Luuk is 14 maanden

A

Anoniem

Guest
Hoi Allemaal,

Onze Luuk is een heerlijk, gezellig, (actief) mannetje van bijna 14 maanden.
Maar slaapt heel onrustig s nachts. Er zijn maar weinig nachten dat hij in 1 x doorslaapt. Erg vermoeiend. Wat doen jullie er aan? Hebben jullie tips?

Hij is vaak wakker rond 6 uur / half 7.
Een paar weken geleden werd hij na 7 uur  / half 8 wakker. Heerlijk!
Toen probeerden we over gegaan op 1 slaapje per dag. (rond 12 uur), iin de hoop dat hij s nachts niet wakker wordt. Maar dat trekt hij niet.
Dus nu s morgens rond half 10 een uurtje, dan s middags rond 2   uur nog 2 uurtjes.

Luuk is actief, klimt, kruipt, loopt aan het handje. maar zit af en toe nog in de box. Vermaakt zich dan ook best al heel even. Eet als de beste. We doen hem s avonds vaak in bad, in de hoop...

S nachts worden veel kinderen wakker, maar hij kan dan echt 1,5 uur / 2 uur wakker zijn. Praat veel, maakt veel geluid. Dus ben je zelf ook wakker. En de volgende dag gebroken.....   Laten liggen werkt niet, dus geven we hem soms maar weer wat te drinken.

Toen hij een week of 6 was sliep hij voor het eerst door. Maar het hele jaar gezien, is hij van de 7 x in de week wel een keer of 4 / 5 aan het spoken. We proberen dan te achterhalen wat het dan kan zijn geweest die dag. Moeilijk.

Ik werk 2 dagen, 1 dag naar het kinderdagverblijf. 1 dag oma, of is mijn man thuis. Slaapjes doet hij zelden in de auto, als hij moe is leggen we hem meestal in zijn eigen bed. Campingbed ergens anders gaat ook heel goed.

Soms wil ik wel eens verder (homeopaat?), als het dan een nacht goed gaat denk ik laat maar.

TIPS? TIPS?

Ben benieuwd naar jullie verhalen.

Eva.

Het is dat het zo'n geweldig kereltje is, dat houd je op de been.

Nog even een korte aanvulling.

Dat Luuk het niet trok 1 x slapen per dag: hij sliep nog slechter s nachts. was om de haverklap wakker, pas eind van de nacht viel hij weer in slaap tot een uur of 8 / half 9. Erg onrustig.

Nu na zijn 2e slaapje s middags, is hij rond een uuf of 4 wakker. We spelen met hem, fietsen of wandelen. Dan op tijd eten, en gaat hij om een uur of half 8 / 8 uur weer naar bed. Afhankelijk van hoe lang hij het volhoud. Hij is dan ook zo moe!

Ik hoor het graag.

Eva

Hallo,

dit klinkt redelijk herkenbaar. Onze Daan is bijna 11 maanden en heeft ook nog geen nacht doorgeslapen. Overdag de liefste, de leukste, je hoort hem niet (met huilen dan) is vrolijk en ondernemend. Na zijn avondfles gaat hij rustig slapen en ´s nachts wordt hij wakker, niet gezellig kletsend, maar huilend, gewoon gillend. Bijkomend probleem (sommigen vinden het een voordeel) hij heeft geen speen en geen duim of iets, is dus moeilijk te troosten. Soms wiegen we hem in slaap. Meestal nemen we hem bij ons in bed. Na een paar uur is hij dan zelfs ook onrustig, wil hij rechtop zitten. Omdat we bang zijn dat hij de andere twee (mijn oudste zoon is 7,5 en dochter van bijna 5) leggen we hem in de wagen wiebelen we hem in slaap, vervolgens slaapt hij dan tot 6.30. Zo af en toe slaapt hij ineens door tot 5.00 en slaapt bij ons in bed verder. Daar zijn we dan blij mee. Vannacht hadden we ineens weer bedacht om hem te laten huilen, maar hij raakt helemaal overstuur, bovendien we zijn gewoon  moe en willen slapen! Overdag doet hij twee slaapjes in zijn bed. Ik heb ook weleens het idee dat hij hele erge last van zijn tanden heeft. Dat hij daar (huilend) wakker van wordt.
Dus tips, nee ik heb ze niet. Ik ben wel blij als ik dit soort verhalen hoor: gelukkig zijn we niet de enigen! Wij gaan er vanuit dat de nachten voorlopig zo blijven en zodra hij kan praten, zeggen we en nu is het klaar en  in je eigen bed!
Onze oudste zoon had ook zijn onrustige nachten (wel iets minder) en daar is het ook goed meegekomen.
Sterkte!
Barbara

Hoi,

Hier gebeurt het soms. Ze heeft nu een periode, maar slaapt vaker wel door dan niet.
Nu heeft ze al een week verlatingsangst, nachtmerries en tandjes die doorkomen, dus vaak wakker 's nachts.
Maar hier moet ze in haar eigen kamertje blijven. Dus troosten in haar kamertje, niet bij ons. Ik was namelijk zelf een erge mama'skindje en was 10 toen ik daar nog vaak 's nachts sliep en dat willen we niet.
Ja het vergt veel, vooral als je moet werken.
Na 3x terug gaan worden we strenger. Ik zeg niks en leg haar terug. We laten haar langer huilen. De eerste keer 5 min. De 2e 10 min en steeds langer.
Mijn vriend zegt ook weleens streng: Nu is het genoeg er is niks aan de hand, nu gaan slapen. En het werkt! (niet als ik het zeg )
Dus tips heb ik niet, dit is zoals wij het doen.
En hier gebeurt het soms, vaker niet dan wel. Dus we slapen over het algemeen goed.
Ik snap ook dat als je al een jaar niet door kan slapen je het verder zoekt dan dit.
Heel veel sterkte,

Liefs Reneke

Hoi,
Bo deed dit ook. Totdat ik dit zó zat was. Toen ben ik naar een osteopaat gegaan. Bo was ook overdag het makkelijkste mannetje, sliep overdag ook goed en ik vond het dus raar dat hij 's nachts maar niet wilde doorslapen.
Na één behandeling (het is echt ongelooflijk) slaapt hij door, vanaf die dag is hij 's nachts niet meer wakker geweest (nu een maand geleden).... Wat bleek, Bo had tijdens de bevalling zijn nekspieren dusdanig opgerekt dat hij daar erge last van kreeg als hij lang lag. Vandaar dat hij overdag wel goed sliep, want dan werd hij wakker voordat het pijn ging doen.
Misschien heb je hier iets aan..
Groetjes, Noor mv Skip en Bo

Terug
Bovenaan