Slechte slaper

Hallo iedereen,

Teneinde raad post ik dit op het forum... Ons zoontje is 1,5 jaar oud en heeft nog geen enkele nacht doorgeslapen. Wanneer we 2x moeten opstaan zijn we heel blij, de voorbije nachten en weken waren een echte ramp en hebben we gemiddeld 2 à 3 uur geslapen.

Elke avond passen we hetzelfde avondritueel toe, rond 18u45 doet hij zijn slaapzak aan en zit hij gezellig nog een kwartier - half uurtje in de zetel. Hij geeft aan wanneer hij wenst te gaan slapen.
Het inslapen verloopt goed, we leggen hem in zijn bedje en hij valt meteen in slaap. Rond 21u30 - 22u barst de hel los, en begint hij te krijsen. Meestal kan je hem troosten, maar een kwartier later begint hij opnieuw. Dit non-stop... Vannacht heeft hij meer dan een uur aan een stuk gekresen, we weten niet waarom. Uiteindelijk heb ik hem bij mij in bed genomen, en is hij in slaap gevallen.

's Ochtends is hij een vrij vrolijke peuter. Wel wat humeurig wanneer hij zijn zin niet krijgt, dan begint hij opnieuw te krijsen.

Heeft iemand ervaring met dit gedrag of heeft iemand iets gelijkaardig meegemaakt?

Super bedankt!
 
Vervelend zeg! 
Er zit wel een slaapregressie rond 18 maanden. En het kunnen ook doorkomende kiezen of de oortjes zijn. 
Driftbuien kennen we allemaal denk ik wel. Dat is wel normaal. Mijn man heeft lang gedacht dat onze oudste van inmiddels 2,5 een erg emotioneel kind was. Hij kon lastig om gaan met dat huilen als het ook maar even niet gaat zoals zij wil. Hij zag kinderen om zich heen dat veel minder doen. Maargoed, je ziet niet hoe het achter gesloten deuren gaat, in de vertrouwde omgeving. Nu heeft onze dochter een vriendje. En als we daar zijn ziet mijn man dat die ook zo is, gewoon een gezonde peuter haha! Hij zei laatst dat hij het wel fijn vond en nu wel snapt dat het normaal is. 
Plat op de grond krijsen omdat ik de muur niet wilde verplaatsen. Of kicking and screaming op pappas schouder mee van het strand naar huis. Dat soort dingen. Rond 1,5 was dat meerdere keren per dag. 
 
Oh en doorslapen doet ze nog steeds niet. Inmiddels sommige nachten wel. Maar meestal niet. Rond 1,5 zaten we nog geregeld een paar uur aan haar bedje. Ik hoor van collega's die al iets oudere kindjes hebben, dat het rond basisschoolleeftijd beter gaat. Ik heb hun verhalen gehoord. Dus mijn verwachting hierin is anders. Ik denk dat heel veel kindjes niet doorslapen en zeker onder de 2 nog wel heel slechte perioden kennen. 
Wij hebben inmiddels een 2e en die spookt ook flink. Is nu 10 maanden en het varieert van goede nachten waarop je enkel 1 nachtvoeding geeft (zul je net zien dat de oudste een paar keer een nachtmerrie heeft). Tot nachten zoals vannacht, halve nacht gillen en 3 flesjes. Wij lopen op ons tandvlees. Maar je krijgt er zoveel voor terug, lalalala ?
 
Ohhh herkenbaar. Hier ene van dik 2 die ook tot 1,5 jaar geen nacht doorsliep. Het weerhield ons niet van een tweede haha, die nu bijna 4 maanden is. 
Praktische tips heb ik minimaal, en dan vooral gericht op jullie zelf. Want een ding werkte hier t best, accepteren. Accepteren dat je er 7x uit moet, urenlang een krijsend kind hebt, nachten lang. Ik verzette me er niet meer tegen. Bij ons in bed, slapen bij hem op een matrasje, alles was oke als we maar slaap kregen. Nu gaat het met weken op rn af, december was 3 weken wakker van 1-4u s nachts. Nu alweer paar weken nette nachten.
Voor jullie: laat die kleine gaan logeren bij opa en oma. Desnoods komende tijd 1x pw zodat jullie kunnen bijtanken. Wij sliepen overdag de slaapjes standaard mee zodra we niet hoefden te werken, nog altijd overigens. Om 19 naar bed zodat we bij de eerste krijs ronde al wat uren hadden gehad. Je kunt ook afwisselen bijv in t weekend, mama gaat een uurtje slapen overdag dan blijft papa bij de kleine en daarna andersom. Dan heb je beide nog even wat energie kunnen opdoen..
Ik vind het zelf nog altijd moeilijk te geloven maar het zijn fases zegt men. Hier volgt alleen de ene fase de andere op.
Oh en de baby.. die slaapt als een engel uren aan elkaar, nachten door, zonder wakker te worden hahaha.
 
Terug
Bovenaan