slechter zien tijdens de zwangerschap

Hallo dames,

Ik ben (morgen) 14 weken zwanger van de tweede en ik merk dat ik slechter zie dan normaal. Het is bekend dat hormonen invloed hebben op de ogen en ik ga er dan ook maar vanuit dat mijn zwangerschap de oorzaak van het slecht zien is. De vorige zwangerschap had ik overigens nergens last van.
Ik vraag me alleen af in hoeverre je het slecht zien op de hormonen mag gooien.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoeveel ging het gezichtsvermogen (visus) achteruit?
En hoeveel is bij jullie de sterkte veranderd?
En bleef die verandering de hele zwangerschap gelijk? en erna?

Ik hoop dat de bril (of lens-)dragers onder jullie willen reageren, want ik vraag me af of er niet meer aan de hand is.

Groeten C0

Hoi hoi. ik heb het ook een klein beetje. Ben nu 24w en heb sinds een paar weken erg vermoeide ogen. Heb niet eens echt het gevoel dat ik veel slechter zie, maar mijn ogen prikken eerder. Zonder bril kan ik nu helemaal niet meer. Normaal ging ik 's ochtends zonder bril ontbijten en krantje lezen (zulke sterke glazen heb ik dus niet), maar dat hoef ik nu niet te proberen.
Ik ben nog niet bij de opticien geweest. Mijn zus had het ook tijdens haar zwangerschap, maar toen hebben ze er niks aan gedaan. Ze moest 2 a  3 maanden na de zwangerschap maar eens terugkomen. Toen heeft ze trouwens als nog wel een andere bril gekregen
 gr Brigitte

Hallo ik heb even aan mijn man gevraagd of hij wilde reageren op je vraag,

Je gezichtsvermogen kan absoluut achteruitgaan. Mensen, welke harde lenzen dragen, hebben er vaker last van. De bolling van je ogen kan namelijk veranderen en daardoor dus ook de sterkte. Ook kan het vetter worden van je traanfilm de oorzaak zijn. En vergeet niet dat het eventueel ook zwangerschapsdiabetici kan zijn. Stap bij een of je opticien naar binnen en laat het even nakijken. Laat bij je verloskundige je suikerpeil controleren.

groet
hans, optometrist

Ik heb het ook (gehad). Toen ik nieuwe glazen in mijn bril wilde bestellen, zei de opticien ook dat ik daar beter mee kon wachten tot na de zwangerschap.
Ik ben twee weken geleden bevallen en ik heb nog niet het idee dat het weer helemaal is bijgetrokken. Ik heb zelf het idee dat ik een halve sterkte ofzoiets achteruit ben gegaan, maar heb dit niet laten nameten.

Zwangerschapssuiker kan idd ook een oorzaak zijn, maar dan heb je al wel een behoorlijk verwaarloosde diabetes. Als je er snel bij bent, is de kans op oog-, nier- of weefselschade gelukkig niet zo groot. Dus bij twijfel: altijd laten onderzoeken.

In het ziekenhuis lag ik naast een vrouwtje dat zwangerschapssuiker had gehad zonder dat ze het wist. Haar kindje was 11,5 pond!!! en moest dus ook met een keizersnede gehaald worden. Daarna ging het helemaal niet lekker met dat kindje, dus ze baalde behoorlijk.

Hoi. Bedankt voor de reacties. In reactie op Hans (de optometrist) ga ik het idd maar even laten nakijken. Wat hij zei over zwangerschapsdiabetici is wel iets om over na te denken. Gewone zuikerziekte komt in mijn familie voor en mijn moeder zou heel goed zwangerschapszuikerziekte gehad kunnen hebben (in die tijd werd er minder op gelet, maar mijn broer was bij de geboorte ruim 10 pond. De weegschaal kon niet meer meten, maar gaf max. aan) Het is dus wel iets om in de gaten te houden.
Als een oogmeting niet meer duidelijkheid kan geven, ga ik dus ook maar even naar de huisarts.

Hoi Hoi,

Hier een al mama,ik heb zelf ook slechte ogen en tijdens mijn zwangerschap zag ik ook slechter waardoor ik dus ook een bril droeg,eerder nooit ik was lekker eigenwijs altijd maargoed ik denk dus dat het gewoon iets achteruit gaan als je zwanger bent.

Verder zou ik even contact opnemen met je huisarts anders.

liefs nice

Hoi,

Hier nog een. Mn (harde) lenzen verdraag ik al een paar weken niet meer. En sinds gister viel t me op dat ik de ondertiteling op tv slechter zie.
Ik ga er maar van uit dat t inderdaad aan de zwangerschap ligt.
Weet iemand of ik na de zwangerschap mn lenzen wel weer verdraag? Misschien weet Hans de optromist dat? Ik wil graag mn lenzen weer in.
Suiker heb ik niet, is al drie keer gecheckt gelukkig. Maar goed, bij mij zijn dit ook echt de laatste loodjes, dus hopelijk is alles zo weer ok.

Liefs Reneke

37, 4 weken

hallo
Ik ben gisteren even naar de opticien geweest en moest vandaag nog even terugkomen. Gisteren zei hij dat mijn hoorvliezen erg droog waren, dit terwijl ik juist erg veel traanvocht had. Vandaag wilde hij nog eens vergelijken. Nu waren mijn hoornvliezen juist erg vet. ook was het traanvocht erg vervuild (en ik gebruik geen make-up).
De opticien zei er mee bekend te zijn, dat het gezichtsvermogen veranderd tijdens de zwangerschap, maar dat hij niet presies wist wat er binnen de marges valt van wat je de hormonen de schuld mag geven.
Hij was bekend met een gezichtsscherptevermindering van 20% en sterkteverschil van max. 1 punt. Ik zie ongeveer 35 % minder dan normaal en het is niet scherper te krijgen. (officieel mag ik volgens hem eigenlijk ook niet autorijden zo)

Daarom toch nogmaals: Hoeveel ging bij jullie de gezichtsscherpte achteruit?

Groeten C0

Terug
Bovenaan