Slijmprop?

Hallo allemaal,

Nu het einde van mijn zwangerschap nadert (ben nu 37 weken zwanger), ben ik toch wel meer met de bevalling bezig.
Ik lees veel over het verliezen van een slijmprop.
Kunnen jullie me daar iets over vertellen, gebeurt dit bij iedereen eerst?
En duurt het dan nog lang voordat je weeen krijgt? Of is daar niets over te zeggen?
Het is ons eerste kindje, dus alles is nieuw en spannend.
Iedere bevalling is natuurlijk anders, maar toch ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Groetjes, Anna

Hi,

Iedere bevalling is inderdaad anders.... Je kan als eerste je slijmprop verliezen (slijmerig en beetje bloed) maar dat zegt nog niets (ja, het zegt dat je baarmoedermond wat aan het werken is.... maar kan nog wel ff duren), je kan ook als eerste je vliezen breken en dat kan met een plonsje gaan (als er een ballonnetje met vruchtwater nog voor het koppie zit.... als het ingedaald is natuurlijk) kan met een plens gaan als het nog niet ingedaald is.... en het kan druppelsgewijs gaan (moeilijk vast te stellen, bij mij voelde het aan als beetje urine verliezen) . Het enige dat je dan weet is dat je snel moet gaan bevallen, maar zegt dus niets over dat het heel snel uit zichzelf gaat starten (kan dan ook ingeleid worden bijvoorbeeld, ik had bij mijn eerste wel gebroken vliezen, maar bevalling liet nog even op zich wachten... Langer dan 24 uur gebroken dus op de rol voor inleiden op dinsdagochtend, maar maandagnacht begonnen de weeën toch nog spontaan) en je bevalling kan ook beginnen met (voor)weeën.... Voorweeën zijn vaak wel regelmatig, maar stoppen weer na een bepaalde tijd (heel irritant dus... denk je dat het eindelijk gaat beginnen, zakken ze weer weg!). Echte weeën worden steeds gevoeliger en uiteindelijk dus pijnlijker en komen steeds korter op elkaar.

Dus ja, jammergenoeg weinig over te zeggen..... Succes in ieder geval!

Groetjes Nynke (moeder van drie dochters)

Bedankt voor jullie reacties!
Het zou inderdaad wel handig zijn als mijn bevalling begint met het verliezen van die slijmprop of vruchtwater, want dan kan ik vast mijn mannetje gaan bellen.
Hij werkt namelijk doordeweeks in Duitsland en is zo'n 5 uur onderweg om naar huis te komen.
Ik probeer daar toch niet te veel mee bezig te zijn, en zeg steeds tegen mezelf dat een bevalling (vooral een eerste) langer dan 5 uur duurt en dat hij heus wel op tijd zal zijn.
Bovendien denk ik dat ik voorlopig nog niet ga bevallen, de baby beweegt nog erg veel en ik voel me nog prima (sommige dagen wat sneller moe en dan heb ik veel harde buiken).
En ik kan er maar beter niet vanuit gaan dat het te vroeg komt, want dan zit je alleen maar te wachten op iets wat ook nog een maand kan duren!

Groetjes Anna

Hoi,

ik denk ik reageer even.
Ik ben op donderdag bevallen (week te vroeg) en op woensdagochtend had ik om de 7 minuten een wee (dacht eerst dat ik moest poepen, maar om de 7 minuten en dan niks is wel toevallig). Toen werd het 1x in het kwartier en 1x in het uur. Dus nog wezen eten bij vrienden. Op de terugweg in de auto een heftige waswat onhandig. Ik ging ervan uit dat het oefen was, maar hubbie wilde alles klaar zetten. Dus om  0 uur alles klaar om 0:05 om de 10 minuten. Gedurende de eerste uren ben ik stukje bij beetje de prop verloren en de volgende ochtend om 8 uur had ik 6 cm ontsluiting en heeft de vk mijn vliezen gebroken. Om 13:00 mocht ik persen en om 13:20 was ons mannetje er. En de vk zei dat het een snelle bevalling was voor de eerste dus uh... theoretisch genoeg tijd :)

Sterkte en maak je niet te veel zorgen, het komt zoals het komt.

Terug
Bovenaan