slikprobleem of niet

onze dochter van vier is een lastige eter maar ze is energiek ze groeit goed, ze is gek op fruit dus ik maak me over dat wat ze binnen krijgt niet zoveel zorgen, wel over haar slikprobleem al dan niet.

Zet haar een sneetje brood voor met pasta in stukjes gesneden en ze doet over elke hap 5 minuten ze kauwd haar brood zo ongeveer vloeibaar en dan krijgt ze het niet weg en begint ze braakneigingen te vertonen. Ze propt haar mond ook helemaal vol, een halve snee brood is niets, correctie of verbaal begeleiden/sturen werkt niet. maar ook wanneer ik haar het stukje voor stukje in de mond doe komt het probleem regelmatig voor. ik heb haar nog nooit horen zeggen dat vind ik vies en heb ook andere variatie van broodaanbieden en broodbeleg geprobeerd.

Zet haat echter bij wijze van spreken een halve slagroom taart voor dan is die in no-time weg zonder slikprobleem, een sinaasappel is binnen 5 minuten helemaal weg. ik vraag me dus soms wel af of het echt een lichamelijk slikprobleem is, ze laat zich niet achter in haar keel kijken.

wie kent dit???????

Hoi Geertje,

komt me bekend voor. Mijn zoon (inmiddels 5 ) heeft dat ook periode gedaan. Hij 'kon het niet kwijt', en zo is menige boterham, en warme maaltijd in de vuilnisemmer beland (nadat hij daar dus een hele poos op gekauwd had). Ik ben bij de huisarts geweest, maar er was niets te vinden. Haar advies was om er geen aandacht aan te geven en dat hebben we dus ook gedaan. We smeerden gewoon zijn brood en schepten normaal zijn bordje op en dan zagen we het wel. En inderdaad gingen koekjes en snoepjes probleemloos naar binnen. Ik moet zeggen dat het niet meteen over ging, maar door er zelf geen aandacht aan te geven is het net of iedereen wat ontspant, en na verloop van tijd ging hij weer redelijk normaal eten. Hij heeft nu nog steeds wel dat hij dingen niet kwijt kan (bv. kipfilet, velletjes van de sinaasappel, broodkorstjes....) Maar het gaat nu best goed, en zolang het hierbij blijft vinden wij het prima.

Hallo Geertje

Heel veel ouders denken dat het een probleem is en als ze dat denken dan wordt het een probleem.
Probeer als ouders op een lijn te blijven zodat er geen onenigheid ontstaat tijdens het eten.
Onze dochter van 4 jaar heeft ook wel eens dagen dat ze moeilijk eet of weinig naar binnen krijgt.
Kinderen hebben wel eens van die dagen dat ze geen trek hebben of het gewoon niet lusten.
Soms zegt ze na een paar happen ik zit vol waarop wij antwoorden nog twee happen en dan is het goed.
Die twee happen worden soms zes happen.
Ook moet je als ouders veel geduld hebben en als je dat kan opbrengen dan komt het wel goed.

groetjes Ton en Ina

Terug
Bovenaan