Snachts spoken en smorgens goed slapen

Ha, daar ben ik weer! ;) Graag hoor ik weer jullie advies.
Ons mannetje is nu 13 weken en heeft besloten om snachts ineens lekker actief te zijn. Lachen, geluiden maken, met z’n benen alle kanten op (we bakenen hem nog in). Hij doet dit de hele nacht door om het half uur ofzo. Als ik hem dan een fles aanbied drinkt hij wel wat maar niet veel en slaapt daarna meestal een uurtje rustiger.
Tegen een uur of 8 sochtends leg ik hem weer in bed en dan slaapt hij ineens wel heel rustig en diep.. gooit hij z’n ritme om? Wat kan ik het beste doen zodat hij snachts weer goed slaapt?
Heel benieuwd en ontzettend bedankt alvast!

Hoelaat gaat hij naar bed?
Je kan hem in badje doen in avond waardoor die lekker rozig word?
Misschien pap fles in avond ofniers wat dikker is waardoor er minder trek gevoel is

Rond 19.00 uur meestal. Badje hebben we geprobeerd maar hij wordt juist ontzettend driftig zodra hij uit het badje moet. Dan is hij vaak een uur lang helemaal overstuur ?
Een papfles ga ik proberen, bedankt!

Oe dat is vermoeiend! hoe ziet de rest van de dag eruit? qua slaap en voedingsritme? 
Dit is ongeveer de leeftijd dat ze richting een 'ritme' kunnen, maar is nog wel jong hoor! Hij zal 's nachts ook nog wel vaak komen, maar om het uur is wel vaak en ik kan me voorstellen dat dat heel vermoedend is!
Wat je zou kunnen doen is hem standaard om 7u 's ochtends wakker maken en dan een heel duidelijk ochtendritueel: gordijnen open / licht aan, schone luier, aankleden, voeding etc etc. zodat het heel duidelijk anders is dan 's nachts (dan niet of zachtjes tegen hem praten etc). Ik heb het boek 'de tevreden baby' als leidraad gebruikt om een ritme te creëren, dat was een paar dagen hard werken maar daarna was er een duidelijk dag/nacht ritme. Uiteraard is niks in beton gegoten en moet je vooral naar de signalen van je kindje kijken, dus maar ons heeft het enorm geholpen! 
Wat je vervolgens doet is naar de wakkertijden van de leeftijd van je kindje kijken (volgens mij 60-100 min bij 3 maanden, kijk ook naar de slaapsignalen), dan kom je overdag uit op 3-5 dutjes. Overdag goed slapen is vaak 's nachts goed slapen! (uitgeruste baby's slapen het beste).
Succes!

Hoe geef je de laatste fles?
Wij gaan onze dochter haar avond fles al vanaf het begin in haar kamer, geen licht aan, we zeggen niks tegen haar. En dan weet zij dat avond is en dat ze de nacht in gaat.
Overdag doen wij meteen de gordijnen open als ze wakker is en praten wij volop tegen haar. Onze dochter slaapt overdag heel slecht, zij is 5 maanden en als ze een uurtje over de gehele dag slaapt dan is het veel

Sterkte!

Terug
Bovenaan