snel borstvoeding afbouwen, hoe?

Hallo,

Mijn zoontje Tycho heeft koemelkallergie. Hij is nu 6 weken en heeft borstvoeding gehad tot gisteren. Na elke voeding reageerde hij zo heftig dat ik meteen wil stoppen. Ik weet dat er een schema bestaat dat zegt elke week een voeding laten vallen maar kan het nog sneller? Ik kolf nu namelijk elke voeding die ik hem niet meer geef en dat is niet echt handig.
Hij krijgt nu Pepti.

Alvast bedankt

Gr Linda

Hoi Linda,

Wat je ook zou kunnen doen is pas kolven als je stuwing krijgt. Ik zou er wel mee oppassen. Ik was ook zo klaar met de bv dat ik ook heel snel ben gestopt en ik liep dus af en toe met knalharde borsten rond. Nog afgezien van het feit dat het niet lekker voelt (kon me niet zoveel schelen) ben ik de hele zwangerschap doorgekomen zonder één spoortje striae op buik of borsten en nu zitten er alsnog rode striemen om mijn tepels....  Wacht dus niet te lang!
Ik weet ook dat er medicijnen bestaan om de melkproductie stop te zetten, maar die krijg je volgens mij alleen als er medische redenen zijn waarom je ineens moet stoppen. Maar dat zou je aan je huisarts kunnen vragen.

Succes!

Eveline

Hoi Eveline,

Die rode striemen worden vanzelf wit hoor en dan zie je er niet zo veel meer van. Blijft een beetje balen natuurlijk maar het wordt wel minder,
maar bedankt voor je tip.

gr Linda

Hoi Linda,

BV geven kan ook met koemelkallergie. Het vraagt wel wat van je van als moeder want je moet zelf op een streng dieet. Ik heb het met de oudste vier maanden gevolgd en is op zich goed te doen als je op een gegeven moment weet wat je wel en niet mag eten. Ik merkte het al meteen aan mijn zoontje toen ik stopte met het drinken van melk/ toetje/ kaasproducten. Daarna met een dietiste gesproken en van haar veel tips gehad. Toen echt alle producten met melk(poeder), ei, noten, pinda's, soja erin geschrapt. Dat was in ieder geval vijf jaar geleden het advies.

Doe het afbouwen in ieder geval in fases, anders heb je kans op een borstonsteking. Misschien een idee om even met een vrijwilliger van BVN of LLL te of een lactatiekundige te bellen?

Veel sterkte ermee!

Trouwens mijn zoontje is inmiddels helemaal over zijn allergie heen.
Judith

Hoi Linda,

Ik las even mee en dacht ik zal mijn ervaring met jou gaan delen.

Ik moest per direct stoppen met borstvoeding geven. Mij werd aangeraden om ijscompressen in mijn voedingsbh te stoppen en deze elk uur te verwisselen. Als de pijn in de borsten niet meer te houden is, dan even klein beetje afkolven en dan weer ijscompressen gebruiken. Zo min mogelijk stromend water op je borsten laten komen tijdens het douchen en goed je borsten in de gaten houden.

Na een week was bij mijn ene borst de stuwing gestopt en liep ook geen melk meer weg maar de andere borst zat nog wel vol, toen de huisarts gebeld en daarvan heb ik toen een pilletje gekregen die de aanmaak van borstvoeding stopt. Je kunt even de lactatiedeskundige bellen van het CB zodat je de naam hebt van dit pilletje. Je bent dan in 1 keer van je stuwing af. Ik vond dat een heerlijk alternatief.

Mijn vriendin is niet eens wezen klieren om de schema's van afbouwen te gebruiken. Deze is direct naar de huisarts gegaan en heeft het pilletje direct gekregen.

Groetjes en succes

Terug
Bovenaan