Snel nog een kindje of nog even wachten?

A

Anoniem

Guest
Hallo meiden. Ik ben sinds 5 maanden de trotse moeder van mijn zoontje. Ik vind het een wereldwonder. Ik kan dus eigenlijk niet wachten op nóg eentje. Het lijkt me geweldig om nóg bewuster zo'n zwangerschap e.d. mee te maken.
Het moederschap valt me alleen best zwaar. Ik geef ook nog steeds borstvoeding en wil dat ook nog langer volhouden, maar het vergt veel van je. Dan nog die gebroken nachten... die maken het er niet makkelijker op. Lichamelijk ga je maar door en door, maar psychisch zie je soms de dingen niet meer zo helder en word ik onzeker.

Nu verandert er toch al veel als je moeder wordt, maar ik heb het werk (eigen zaak met man) aan de kant geschoven en mijn man zie ik ook veel minder (aangezien we altijd samen waren zowel werk als privé, wat wij allebei als heel fijn ervaarden).
Dus de opvoeding van nóg een kindje komt wederom grotendeels  op mijn schouders. Kan ik dat wel aan vraag ik me af?

Hoe hebben jullie dat gedaan? Wat adviseren jullie? De één vindt 2 kindjes snel achter elkaar ideaal, de ander kiest voor wachten. Ik zit erg in dubio. Mijn gevoel wil wel snel weer beginnen, maar mijn verstand zegt 'eventjes wachten kan geen kwaad'.
In het verleden is gebleken dat als ik niet naar mijn gevoel luister, ik daar meer ongelukkig van word.
Bovendien is het kindje er ook nog niet op het moment dat ik weer zwanger zou mogen worden. Dat duurt ook nog/weer 9 maanden.

Ik hoop dat jullie wat raadzame adviezen hebben voor mij. Alvast bedankt.

tsja, dilemma,
Rond een jaar gaat je 1e kindje waarschijnlijk lopen en dan heb je je handen er aan vol. Je  moet er  constant achteraan lopen.  Zeker de eerste periode kom je telkens dingen tegen die je aan moet passen om je huis veiliger te maken. Als dat het eenmaal is en je bent er wat aan gewend, aan deze nieuwe fase van ontdekking,  kun je dat wat loslaten is mijn ervaring. Als je in die periode hoogzwanger bent, lijkt mij dat vrij vermoeiend. Ik zou een paar maandjes wachten. Maar misschien heb je wel een hele makkelijke zwangerschap met energie voor 10, dat weet ik niet. En ach, met elke fase loop je wel tegen problemen aan. Want als je te lang wacht zit je weer middenin de peuterpubertijd, begon bij mijn zoontje net voor hij 2 werd. In die periode was ik heel blij dat ik er maar 1 had en me dus goed kon focussen op hem. Het vrat ook energie. Ik zelf ben er nu pas aan toe, en hij is nu bijna 4. Dat ligt toch voor iedereen anders denk ik. Het is maar hoeveel energie je hebt, hoe je in het leven staat, en hoe je zwangerschap verloopt. Ik heb bekkeninstabiliteit, dus kan niet teveel belasten. Als je nog zo'n kleintje hebt rondlopen, moet je die ook veel tillen, is in je zwangerschap natuurlijk nooit heel erg aan te raden, maar was voor mij dus een reden om wat langer te wachten. Heel veel succes met je beslissing en blijf bij je eigen gevoel. Jij moet het straks gaan doen!.

Hoi Wendela. Mijn zoontje is nu 2 jaar en 4 maanden en nu pas ben ik er klaar voor om weer zwanger te raken. Hij is een redelijke handenbinder en ik heb een moeizame zw.schap gehad, dus ik zag die combinatie niet zo positief in. Nu onze kleine man iets rustiger wordt en wat beter luistert, heb ik het idee dat ik het wel aan kan, een zw.schap en de zorg voor hem. Het is te hopen dat ik snel zwanger raak, maar onze oudste is dan sowieso ruim 3 en dat vind ik prima.
Iedereen zit natuurlijk anders in elkaar. Ik ken ook situaties waarbij er bijv. maar 1 1/2 jaar leeftijdsverschil tussen de kinderen zit. Je bent dan natuurlijk ook weer sneller uit de baby-tijd, waardoor je wat flexibeler bent. Je zult de keuze zelf moeten maken. Volg je gevoel......
Veel succes!
Patricia

Hoi Wendela,
Ik ben kraamverzorgende en kom dus erg veel in gezinnen van alle soorten samenstellingen(lang of kort tussen de kindjes)wat ik vaak zie is dat er ongeveer 2 tot 3 jaar tussen zit heel soms korter,zelfs als ze 2 of 3 zijn benijd ik de ouders niet altijd,het is best een moeilijke leeftijd en zijn idd vaak handebindertjes,de gezinnen waar de kindjes kleiner zijn dus ook nog in de luiers,is helemaal zwaar.Het blijft een persoonlijke keus natuurlijk,iedereen heeft zo zijn eigen motieven om lang of korter tussen de kindjes te laten.Ik persoonlijk vind vanaf 3 jaar er tussen het mooiste,die kinderen kun je al vrij veel uit leggen en nog een voordeel vind ik dat ze al naar een peuterzaal of kleuterschool gaan,waardoor je ook in de week even tijd voor je baby alleen hebt.Kindjes kunnen als ze jong zijn ook erg jaloers zijn als ze een broertje of zusje krijgen,dit is natuurlijk een hele normale jaloezie,maar kan ouders soms tot wanhoop drijven hahah.Niet te vergeten dat het altijd afwachten is hoe je zwangerschap is,voor het zelfde geld is die heel zwaar met complicaties(hoop het natuurlijk niet voor je) dan is een klein kindje erbij niet ideaal lijkt me.
Maar goed ik wil hier geen pleidooi schrijven om het niet te doen hoor,zijn alleen maar mijn ervaringen die ik regelmatig van mijn gezinnen te horen krijg of opmerk.
veel succes met overwegen!!!
Groetjes Cat

hoi wendela.
ik zelf heb een dochterje van bijna 9mnd en weet sinds maandag dat ik weer zwanger ben, het was ff schrikken  want het was niet de bedoeling. ben er na ff bijkomen wel blij mee, maar m,n eerste zorg was meteen hoe ga ik dat doen!? ik vond m,n eerste zwangerschap geweldig en ik miste het nu ook nog afentoe, maar het is niet alleen zwanger zijn er komt op het einde ook een kindje en das weer ff andere koek.ik besef me heel goed dat ik het zwaar zal krijgen ik vind het nu al vaker moeilijk, ben een wat chaotisch persoon maar ondanks dat kan ik wel weer goed de rust bewaren.ik laat het maar op me afkomen m,n oma was toendertijd(natuurlijk) na 6mnd weer zwanger van de 2de, mijn papa . toen dacht ze o god niet weer!!   alweer zo,n schreeuwlelijkerd! haha maar gelukkig voor haar huilde mijn vader niet veel..en ze zegt altijd het was vaak zwaar maar ook mooi, vooral voor m,n oom en vader die waren heel erg close en nu nog.een buurvrouw van haar had een 2-ling maar die meende wel dat m,n oma het zwaarder had , omdat je 2 kindjes met verschillende behoeftes hebt.maar ja als m,n oma het kon kan ik het ook! hoop ik...
gr do25

Terug
Bovenaan