Snel weer zwanger na keizersnede (baby 4mnd)

<p>Hallo dames,</p><p>Afgelopen weekend had ik (weer) een positieve zwangerschapstest in mijn handen. Zoals de titel al aangeeft, is baby 1 (geboren door middel van een keizersnede) nog maar 4 maanden. Uiteraard weet ik dat dit niet de meest ideale situatie is.</p><p>Nu ben ik op zoek naar moeders die ook snel na hun keizersnede weer zwanger zijn geworden. Op internet is behalve dat je 6 tot 12 maanden moet wachten, weinig informatie/ervaringen te vinden.</p><p>Heb over twee weken een afspraak bij de gyn om de risico's door te nemen. Heb namelijk geen idee hoe het zit met de wond aan de binnenkant van je buik als er zo weinig tijd tussen de kindjes zit.</p><p>Hopelijk zijn er hier moeders die dit ook hebben gehad en hun ervaring met mij zouden willen delen!</p>

Ik heb het wel gehad, maar kan je verder niet helpen want bij mij is het uitgedraaid op een miskraam. Weet wel dat ik totaal in de war was na de tweede test ;).
Wat mij is verteld (omdat ik natuurlijk hier ook mee zat) is dat het meer te maken heeft met de bevalling. Het litteken in je baarmoeder is nog vers, maar dat schijnt voor een zwangerschap zelf dus niet eens zoveel uit te maken. Vooral de bevalling, waarbij natuurlijk heel veel druk op de baarmoeder komt te staan, vormt enig risico. Daarom zeggen ze dat je idealiter pas 18 maanden na een keizersnede opnieuw zou bevallen (het gaat dus niet zozeer om het zwanger worden zelf, maar om het moment van de tweede bevalling). 
Maar ook hiervoor geldt weer dat het per persoon verschilt - voor sommige mensen zal gelden dat hun lichaam het na een jaar prima aan kan, terwijl voor anderen die 18 maanden minimaal wel nodig zijn. Ik weet niet of ze de 'staat' van je litteken kunnen zien om dit te beoordelen. Bij mij gaven ze iig aan dat het in principe geen probleem zou moeten vormen, mits ik er wel alert op was en sowieso in het ziekenhuis zou bevallen. Maar ik weet niet helemaal waarop ze dat gebaseerd hebben. Ik was wel vrij snel na m'n bevalling weer de oude en heb nooit last van pijn oid gehad, dus heb zelf het idee wel snel hersteld te zijn.

Een vriendin van mij was na 5 maanden weer zwanger en bij haar is de zwangerschap goed verlopen, alleen moest ze een tweede keizersnede omdat de baby in stuit lag. Gaat inderdaad meer over de bevalling. Je mag dan alleen vaginaal bevallen als de situatie perfect is.. ik zou me vooral even laten informeren door je gynaecoloog! 

Hier keizersnede gehad vorig jaar juli, nu 18 weken zwanger vd 2de.
Gynecoloog zei bij nacontrole, je mag na een half jaar weer proberen zwanger te worden.

Ik was na 7 maanden zwanger. Mocht op de natuurlijke manier bevallen, maar is uiteindelijk alsnog weer een keizersnede geworden door ontsluiting die niet verder dan 4 cm kwam. Ik heb nooit problemen gegad van de wond/ het litteken tijdens de zwangerschap. Ik heb nu na 6 jaar de 3e keizersnede gehad en die was voor de gynaecoloog lastiger doordat er nu verklevingen zaten. 

Terug
Bovenaan