Snelle ademhaling

Mijn zoontje is nu 12 dagen oud en iemand vandaag op kraambezoek vroeg of ie altijd zo onrustig ademt. Ik heb geen idee, het was me nooit opgevallen en nu ben ik helemaal me zorgen aan het maken of dit idd normaal is. Hij niest ook erg veel (sinds de geboorte al) maar is verder niet verkouden. Het zijn korte, snelle ademhalingen. Moet ik mij zorgen maken?

Heb er zelf geen ervaring mee maar bel anders even de huisartsenpost of morgenochtend meteen de huisarts. Jonge babys ademenen wel nog heel onrustig dus volgensmij is het niet heel vreemd, maar echt als je twijfelt volg altijd je gevoel.
Je kan beter maar te vaak bellen dan helemaal niet!

Het ademhalen weet ik niet maar het niesen deed ons meisje ook erg veel en dat was normaal volgens de kraamhulp en verloskundig.

Babys hebben tot 12 weken heel onrustige / ongelijke ademhaling. Soms kunnen ze ook even ademhaling inhouden. Maar als je het echt niet vertrouwd kun je inderdaad het even laten checken

Als je de ademhaling niet vertrouwt, kan je het altijd eens laten checken inderdaad. Ons meisje ademde ook wel best snel in het begin.
Het niezen is normaal. Mijn vroedvrouw legde uit dat de neushaartjes in de buik uiteraard nog niet echt werden gestimuleerd want overal vruchtwater. Wanneer de baby dan geboren is, worden die neushaartjes dus door het minste gestimuleerd waardoor die dan dus gaat niezen. Van zodra die neushaartjes gewend zijn, mindert dat uit zichzelf.

Mijn zoontje is nu 8 weken, en wij hebben ook heel erg op zijn ademhaling zitten letten doordat er een mogelijke hartafwijking op de echo gezien was (was uiteindelijk niks ergs te zien bij de nacontrole) maar hij ademde ook snel en onregelmatig, en niezen doet hij ook vaak. Heb zelfs op youtube naar fimpjes zitten zoeken wat een normale ademhaling is voor een baby? Maar wat andere al zeggen vertrouw je het niet trek dan aan de bel.  
Groetjes Tessa

Baby's ademen nog heel onregelmatig. Toen mijn zwager op kraamvisite kwam zei hij ook van ze hyperventileerd ;). Soms ging ze dan opeens snel en oppervlakkig ademen, maar is helemaal normaal hoor!

Terug
Bovenaan