Snelle bevalling bij eerste, stortbevalling bij tweede en bij derde...

Hallo meiden,

Bij mijn oudste dochter heb ik een hele snelle bevalling gehad, binnen 2 uur tijd naar 10 cm, zonder echt heftige weeen. Met ambulance naar het ziekenhuis vk was bang dat de baby anders in de auto kwam, in het ziekenhuis duurde het nog een uurtje omdat het hoofdje niet helemaal goed lag, dus in totaal 3 uur en geen echte goede weeen activiteit.

Bij mijn zoontje zou de bevalling worden ingeleid om medische redenen, als voorbereiding hierop werden de vliezen gebroken (had 2 cm onstluiting, al een aantal dagen). 5 kwartier na het breken van de vliezen lag mijn zoontje op mijn buik... Dit was zo heftig, ik heb echt twee minuten na het breken van de vliezen echte weeen gekregen en die hielden gewoon niet meer op. Was totaal op en kom ook echt de weeen niet opvangen het ging te snel en te hefig, ook de naweeen die dagen duurden waren geen pretje. Dit was een echte stortbevalling.

Nu ben ik zwanger van mijn derde en verwacht weer een snelle/stortbevalling. Ik ben bang voor die heftige weeen die zo snel komen dat ik ze niet kan opvangen. Heeft iemand hier ervaring mee of een goede tip hoe ik me hier op kan voorbereiden (ben wel op zwangerschapsgym, maar bang dat ik alles weer vergeet en de buitenwereld mij niet bereikt.

Daarbij komt dat ik in het ziekenhuis moet bevallen i.v.m. een fluxus bij de eerste (ernstig bloedverlies, placenta kwam niet, op OK manueel verwijdert,bloedtransfusie e.d.) Ik moet er niet aan denken dat de bevalling begint, mijn man nog van zijn werk moet komen (25 minuten rijden), mijn twee kinderen opgehaald moeten worden en wij zelf naar het ziekenhuis moeten (10 minuutjes).

Lenje

Hoi Lenje,

Ik kan me je ongerustheid heeeeeel goed voorstellen, ik voel nu  namelijk dezelfde ongerustheid.  Ik ben net als jij zwanger van de derde en de oudste twee zijn ook supersnel ter wereld gekomen.
De eerste is binnen 4 uur geboren (inclusief ruim een uur persen, omdat (bleek achteraf) haar armpje omhoog geklapt lag). Bij deze bevalling had ik weeen die goed op te vangen waren.
Bij de tweede heeft de bevalling in totaal 3 kwartier geduurd, alleen de huisarts was erbij en mijn (toenmalige) man. De weeen waren ook zoooooooo sterk, ongelofelijk. Veel vriendinnen waren "jalours" op mijn supersnelle bevalling. Nou, ik heb het geweten.... ik heb twee dagen heel erg last gehad van naweeen en trillende handen. Uiteraard is het belangrijkst dat alles goed gaat, maar zo'n snelle bevalling wens ik niemand toe. Je bent ook totaal overrompeld. En dan twee dagen pijn, terwijl de baby er al is, de pijn heeft dan ook geen functie meer.
En tja, dan binnenkort de bevalling van de derde (1 sept. uitgerekend)!!! Ik maak me ook zorgen en heb al waanvoorstellingen dat ik helemaal in mijn upje aan het bevallen ben. Inderdaad, mijn man werkt ook een half uur rijden verderop. Opvang regelen voor de oudste twee......ik moet er nog even niet aan denken.....
In het begin heb ik dit al even met de verloskundige besproken. Ze zegt dat je niet angstig moet zijn, want angst houdt de ontsluiting/bevalling tegen (of is dit nu juist gunstig?!?) Ik moet gewoon meteen bij de eerste wee bellen. Inderdaad met de kans op "vals alarm". En geen twee bevallingen zijn hetzelfde.  Ik mag echter zoals het er nu uitziet gewoon thuis bevallen (maar dat is natuurlijk nooit zeker), het ziekenhuis ligt hier op 15 min. rijden. Ik probeer er ook bewust niet al te veel aan te denken (makkelijker gezegd dan gedaan).
Hoe dan ook, ik voel met je mee. Misschien mag je als je je probleem voorlegt wel ingeleid worden met 38 of 39 weken ofzo. Je kunt het allicht vragen.
Als je nog goede tips krijgt, hou me dan op de hoogte!
Sterkte ermee en maak je niet te druk (jaja, makkelijker gezegd dan gedaan!)

Groetjes, Hille

Hay Hille,

Bedankt voor je reactie, ben benieuwd hoe het met jou dan gaat bij nummer 3, we horen het vast nog wel want ik hoor ook op het september forum thuis, ben nu 26 weken en 1 dag. Ik zal inderdaad aan het einde van de zwangerschap nog eens even met de verloskundige bespreken hoe het allemaal moet als het zo snel gaat, mijn ander twee kinderen zijn net 2 en bijna 4 en die zou ik toch niet graag nog om mijn heen hebben lopen als nummer 3 er bijna is. Gelukkig heb ik wel wat contacten in de buurt.

Groetjes

Terug
Bovenaan