he mooie dromen,
Je weet misschien nog wel dat ik arts ben en ik heb redelijk wat ervaring met schildklierpatienten.
De meest voorkomende oorzaak van te snel werkende schildklier op jonge leeftijd is ziekte van Graves. Hierbij zijn er antistoffen in het bloed aantoonbaar. Zo ja, dan moet de schildklierfunctie streng gecontroleerd worden, middels bloedcontrole iedere 3-4 weken. Afhankelijk van de waarden hiervan, kunnen medicijnen gegeven worden om de schildklierfunctie iets te remmen. Dit kan gevolgen hebben voor de schildklierfunctie van de baby, omdat de medicijnen over de placenta gaan, maar dat is minder schadelijk dan een onbehandelde te snel werkende schildklier (zoals groeivertraging, vroeggeboorte etc). Het betekent wel dat het kindje tijdens de zwangerschap in de gaten gehouden moet worden met regelmatige hartslag controle en echo's, en na de geboorte in ziekenhuis moet blijven voor observatie en eventueel behandeling. De kans dat het kindje ook een te snel werkende schildklier krijgt, door de antistoffen die natuurlijk ook over de placenta gaan, is ca 1%. Er is een vergelijkbare kans op een te langzaam werkende schildklier ten gevolge van medicatie. Na bevalling moeten moeders met ziekte van Graves 1-2 jaar behandeld worden met medicijnen. Daarna wordt op proef medicatie gestaakt en in 50% van de gevallen zijn patienten genezen.
De andere mogelijkheid, waarbij je gewoon bij VK kunt blijven, is dat je te snel werkende schildklier een 'bijwerking' van HCG is. Dit hormoon kan namelijk de schilklier rechtstreeks stimuleren, waardoor deze te snel gaat werken. Er zijn dan geen antistoffen. Dit verdwijnt ook weer spontaan als het HCG in je bloed daalt (na 10-12 wkn) en heeft geen consequenties voor je zwangerschap of kindje.
Ik hoop voor je dat het bij jou het laatste is! Maar ook het eerste is niet het einde van de wereld natuurlijk. Heel veel succes!
(hoe hebben ze het trouwens ontdekt? Schildklierfunctie wordt niet standaard gemeten bij een zwangerschap! Zit het in je familie of zo? Of had je klachten?)
Groetjes, Karin
12+2 wkn