Snoep van oma!

Gisteren ook weer zoiets mee gemaakt. Nichtje was jarig. Mijn schoonzusje had vanalles op tafel staan waar de kleintjes ook van mochten snoepen.
Mijn schoonmoeder vond dit blijkbaar niet genoeg want de tas ging open: eerst een doosje tictac... ik zei: "Mam het is nu wel genoeg!" Daar luisterde ze niet naar, want daarna kwam een doosje dummies... weer commentaar van mij.. daarna een rolletje snoep... ik werd er niet goed van!! Ik zeg elke keer dat het genoeg is en ze doet haar eigen zin. Wie is er nu de baas?? Vervolgens zeg ik tegen Loïs dat het nu genoeg is met de paaseitjes van de tafel, is dat volgens haar weer sneu want er is maar 1 keer een verjaardag ("het is maar 1 keer zondag, ze komen niet alle dagen bij oma, ach laat dat kind nou!")... Loïs krijgt vervolgens een paaseitje van haar. Niet te geloven.
In zo'n volle kamer klap ik dicht en durf ik niet van leer te trekken. Ik kwam thuis en heb echt gehuild. wie is er nou de moeder??? Ik iig op dat moment niet.

Laatst paste ze een uurtje op. Ik zei: "als je wat te snoepen wilt geven, geef haar dan maar een biscuitje en een mandarijntje, daar is ze ook dol op... geen snoep of chips vandaag want anders eet ze straks niks!' Ik kom terug zie ik dochterlief met een bakje chocotofs op schoot en een bruin mondje van de chocolade... om te gillen!

Ik ga het haar binnenkort wel zeggen. Ze heeft gewoon geen grens! Echt erg! En ze respecteert mijn grens niet...dat vind ik nog erger!
Wat moet je dan vervolgens nog doen??? Het is een superlief mens, maar ze kan geen 'nee' zeggen tegen de kleinkinderen. Ik vind dat zo moeilijk! Ik heb het vaker aangegeven dat ik het genoeg vond maar ze slaat dat 9 van 10 keer in de wind.

Ik hou ontzettend veel van haar, je kunt alles van haar krijgen en ze wil alles wel voor je doen. Nooit geen problemen als we oppas nodig hebben... ze heeft zoveel positieve kanten. Meer dan mijn eigen moeder. Daarom vind ik het ook zo moeilijk, want ik wil haar niet kwetsen. aan de ander kant kan ik hiermee niet akkoord gaan.

Hoe moet ik dit nou eens aanpakken zonder dat ik haar teveel pijn doe en dat ik wel het gevoel heb de controle terug te krijgen.

xx
 
Heey meid,

Wat een lastige situatie!!! Ik heb helaas geen tips voor je. Zit hier met hetzelfde probleem. Ik kan gewoon niet vertrouwen dat ze zal doen wat ik zeg, heel irritant. En voor de lieve vrede hou ik mijn mond maar weer, maar eigenlijk...grrrrr....
Hoe moeilijk het ook is zou ik toch proberen duidelijk te zijn. Ik was er laatst samen met een schoonzusje en toen gebeurde het dus ook. Alleen was mn zwager erbij en die zei er zeer duidelijk wel wat van. Sindsdien gaat het wel beter gelukkig en snapt ze het ook wel, maar aan de andere kant blijft ze zeggen van...ach, ht is maar 1x zondag...NEE, het is elke week zondag!!!!!! Mijn man en ik hebben nu afgesproken dat we er de volgende keer echt iets van gaan zeggen. Nu nog doen....

Succes!!!
Liefs ciomama
 
ik ken het......
nou is mijn "voordeel" dat overgewicht in mijn vriend familie heel erg voor komt
zijn moeder is overleden na een maagverkleining...
hoe gemeen het ook is dit gebruik is als excuus
ook toen ze nog wel leefde zei ik: ma overgewicht zit in de familie en als ze nu al zoveel snoept is er zo geen grens meer
wat ik ook een keer gezegd heb is dat ze niet meer mag oppassen als ze zich niet aan onze regels houd
dit is natuurlijk geen optie om te zeggen als je moeder iedere week 2 keer oppast ivm werk

ik hoop zo dat het jullie lukt
het is gewoon vervelend als je moeder jou niet serieus neemt
 
ik heb dit probleem niet met mn eigen moeder of schoonmoeder maar wel met mijn eigen opa en oma. Die vinden hun eerste achterkleinkind het einde en verwennen hem dan ook. continu chocolade geven enzo. Dus toen hebben wij ook gezegd van niet meer doen. Ze zeiden tegen ons niets maar later hoorde ik van mijn moeder dat ze dat maar raar vonden. maar mijn moeder denkt er gelukkig net zo over als wij dus die heeft ze het nog even weer uitgelegd.
 
Heel herkenbaar!! Mijn schoonouders doen dit ook. Vragen niks, maar geven gewoon ongeacht het tijdstip of hoe ik er over denk. (nemen zelfs snoep mee als ze bij ons op bezoek komen) Heb er al diverse keren iets van gezegd, maar dan is het oorlog. Gaan ze me uit de weg of verwijten ze me dat ze dankzij mij geen goede opa en oma kunnen zijn, want ze mogen nooit iets.. Erg irritant!! Dus om de vrede te bewaren zeg ik vaak maar niets meer. Probeer gewoon niet te lang op bezoek te blijven als we daar zijn.
 
Terug
Bovenaan