Sociale ontwikkeling

<p>Goedemiddag,</p><p>Wij zijn op zoek naar wat meningen/ervaringen.. </p><p>Door de crisis situatie omtrent corona ben ik thuisblijfmoeder geworden, nu zijn we de opties aan het bekijken of dat deze luxe misschien wel blijvend kan zijn.  </p><p>We vragen ons alleen wel af wat dit betekent voor, o.a., de sociale ontwikkeling van onze zoon. We wonen redelijk afgelegen en er zijn praktisch geen buurtkinderen in zijn leeftijd.. Regelmatig probeer ik wel een gelegenheid op te zoeken waar hij leeftijdsgenoten zou kunnen tegenkomen, maar helaas tot op heden heb ik weinig succes.</p><p>Heeft er iemand advies/meningen/ervaring of onderzoeken omtrent dit onderwerp? </p><p> </p>
 
Hoi, 
Hoe oud is je zoontje? Kan hij naar de peuterspeelzaal? 
Ik ben zelf ook opgegroeid in een buitengebied (wel met een paar buurkinderen), maar ben dus wel vanaf 2 jaar naar de peuterspeelzaal gegaan. Ik denk d a t het goed is om wel iets van contact te hebben voor ze naar school gaan. Van andere kinderen leren ze super veel! Dus kijk of er een mogelijkheid is tot peuterspeelzaal of kijk of je in contact kunt komen  met andere moeder/vaders met kinderen. Bijvoorbeeld bij de bieb oid.
 
Ik kan je idd een peuterspeelzaal echt aanbevelen zodra je kindje 2 is.
Mijn oudste dochter (bijna 3 jaar) gaat 1 dag naar een gastouder, maar daar is verder alleen een baby van 11 maanden oud dus weinig om mee te spelen. Daarnaast gaat ze 1 ochtend naar de peuterspeelzaal en zodra ze 3 jaar wordt, gaat ze 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal. Ze heeft het daar énorm naar dr zin en zou wel 5 dagen willen. Ik merk ook aan alles dat het écht heel erg goed voor haar is. Ze leert zoveel en is zo blij als ze thuis komt. 
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf (+ peutergroep) en kan het écht aanraden. Een ochtend is maar 4 uurtjes en het bied zóveel uitdagingen voor je kindje, ze leren zoveel meer dan je thuis aanbiedt, hoe je ook je best doet.
Mijn dochter heeft 24 neefjes en nichtjes dus ze komt genoeg in contact met andere kindjes, maar dat is toch echt anders dan de peuterspeelzaal. En het is goed voor ze om een paar uur ergens te zijn zónder dat mama erbij is! 
Ik ging zelf ook altijd naar babyzwemmen en voorleesuurtjes in de bieb en naar een kindercafe maar daar is het contact zo oppervlakkig en daar bereik je niet wat je wilt. En dan ben jij als mama dus altijd in de buurt, wat eerlijk gezegd niet altijd ten goede komt van je kind.
Dus.. de peuterspeelzaal! :) Ga gewoon eens langs en laat je informeren, dan krijg je er vanzelf een gevoel bij!
 
Ik kan je idd een peuterspeelzaal echt aanbevelen zodra je kindje 2 is.
Mijn oudste dochter (bijna 3 jaar) gaat 1 dag naar een gastouder, maar daar is verder alleen een baby van 11 maanden oud dus weinig om mee te spelen. Daarnaast gaat ze 1 ochtend naar de peuterspeelzaal en zodra ze 3 jaar wordt, gaat ze 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal. Ze heeft het daar énorm naar dr zin en zou wel 5 dagen willen. Ik merk ook aan alles dat het écht heel erg goed voor haar is. Ze leert zoveel en is zo blij als ze thuis komt. 
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf (+ peutergroep) en kan het écht aanraden. Een ochtend is maar 4 uurtjes en het bied zóveel uitdagingen voor je kindje, ze leren zoveel meer dan je thuis aanbiedt, hoe je ook je best doet.
Mijn dochter heeft 24 neefjes en nichtjes dus ze komt genoeg in contact met andere kindjes, maar dat is toch echt anders dan de peuterspeelzaal. En het is goed voor ze om een paar uur ergens te zijn zónder dat mama erbij is! 
Ik ging zelf ook altijd naar babyzwemmen en voorleesuurtjes in de bieb en naar een kindercafe maar daar is het contact zo oppervlakkig en daar bereik je niet wat je wilt. En dan ben jij als mama dus altijd in de buurt, wat eerlijk gezegd niet altijd ten goede komt van je kind.
Dus.. de peuterspeelzaal! :) Ga gewoon eens langs en laat je informeren, dan krijg je er vanzelf een gevoel bij!
 
Hi, 
Mijn dochter is ook 1,5 en ben ook met haar thuis. Ze ziet op dagelijkse basis niet zo veel andere kindjes, helaas zelf geen vriendinnen of familie met kids. Partner heeft wel veel vrienden met oudere kids, daar speelt ze, inmiddels ook steeds leuker mee.
Ik maak(te) me best veel zorgen hierover, zou ze niks te kort komen, kan ik haar wel genoeg uitdaging bieden, is ze wel sociaal straks als ze ouder wordt.
Laatst waren we op vakantie in een groepje met kids in dezelfde leeftijd (de eerste keer langer contact met kindjes van haar eigen leeftijd). Die kindjes gingen allemaal wel naar de opvang, maar ik kon het verschil (gelukkig) niet zien, ze was net zo communicatief en ondernemend als de anderen en ook qua vaardigheden ging het gelijk op, pak van mijn hart.
Ik denk dus niet dat je je zorgen hoeft te maken, zolang je zelf maar goed met haar communiceert en speelt leert ze dit echt wel.
Verder gaan we haar wel naar de peuterspeelzaal doen omdat ik denk dat ze dit heel leuk gaat vinden, wanneer ze 2 is. 2 of 3 ochtenden, nog even kijken wat financieel uit kan..
 
Terug
Bovenaan