Sollicitatie

Hoi meiden, ik heb een vraagje. Ik heb maandag een sollicitatiegesprek en ben dan bijna 8 weken zzwanger. Ik twijfel erg of ik het moet vertellen. Als ik het vertel heb ikkans dat ik de baan niet krijg maar als ik het niet vertel ben ik bang dat later raar over gedaan wordt omdat ik het wel wist in het gesprek. Ik ben al bekend met de collega's en de leidinggevende. Vind dit erg lastig. Hebben jullie advies??
 
Ik vind dit ook erg moeilijk, tot op heden ben ik nog nergens op gesprek gevraagd maar ik denk dat ik mij er ook niet prettig bij zou voelen om het niet te vertellen. Bij 8 weken kan je nog doen als of je het nog niet weet!

liefs
Lot
 
Hmm, misschien helemaal niet zo moeilijk, hoor. Het is absoluut niet ondenkbaar dat je het nog niet weet met 8 weken. Het kan makkelijk dat je er pas iets later achterkomt. Veel vrouwen krijgen alsnog een (lichte) bloeding als ze zwanger zijn en als dat ongeveer op het moment van je menstruatie is geweest heb jij geen enkele reden om te vermoeden dat je zwanger bent, toch? En zo zijn er nog veel meer smoezen... ik wist het met 6 weken, maar heb al zo vaak zomaar een menstruatie overgeslagen dat het toeval was dat ik er bij de drogist aan dacht om even een test mee te nemen. Anders had ik waarschijnlijk nog een maandje afgewacht.
 
Hallo,

Ik ben een meelezer van dit forum omdat ik erg graag zwanger wil worden. Ik heb nog nooit gereageerd maar omdat ik zelf leidinggevend ben en regelmatig sollicitaties doe, wil ik je vanuit dat oogpunt een advies geven.

Ik zou je willen adviseren open kaart te spelen. Als je nu een gesprek hebt en niets zegt en je wordt aangenomen zal het zeker nog een maand duren voordat je in dienst treedt. Op dat moment ben je rond de twaalf weken of misschien al iets verder. Dan kom je zelf op het punt dat je het graag aan iedereen wilt vertellen. Je zit dan ook in je proeftijd (normaal is dat 2 maanden). Ze mogen je dan niet ontslaan om je zwangerschap maar dat is natuurlijk altijd in te dekken (wat dacht je van "je bent toch niet wat we zochten") Puur vanuit mijn eigen ervaring kan ik je zeggen dat ik eerlijkheid alleen maar enorm waardeer. Ik ken je situatie niet en daarom kan ik niet inschatten wat deze leidinggevende zou doen.

Heel veel succes, straal in je sollicitatie zekerheid uit. Besluit je toch open kaart te spelen, zorg er dan voor dat je goed weet wat je wilt in de toekomst samen met je kindje (combinatie werk moeder) Het werkt vaak goed ze te laten zien dat je goed nadenkt over de situatie.

Nogmaals succes en ik heb puur gereageerd vanuit mijn positie als leidinggevende en niet als aankomend moeder. Ik hoop dat je iets hebt aan mijn advies.

Gr Eef
 
Ik zou het ook vertellen. Je zit er toch niet op je gemak als je het niet zegt. Het lijkt minder erg om vooraf niet aangenomen te worden dan ontslagen te worden als je er al een paar weken/maanden energie ingestopt hebt!
Succes en laat even weten wat je doet!
lfs. Monique
 
Volgens mij mag niemand van een vrouw verwachten dat ze het MOET vertellen, zeker omdat het nog 8 weken is. Het is veel te kort, je wil nog zekerheid hebben dat het goed zal gaan, de rest van je omgeving weet het ook niet. Als je 12 weken bent ga jij het vertellen en als iemand zo brutaal zal zijn om je nog te vragen (verwijten) waarom je het niet eerder heb gezegd, dan noem je gewoon jouw redenen, vooral dat het nog te vroeg was om het openbaar te maken. Meestal begrijpen ze dat heel goed, ze zijn ook mensen toch?? en als ze dat niet doen en je wordt in je proeftijd ontslagen, des te beter, anders zit je opgeschept met sukkels die niet met mensen kunnen omgaan.
Als je het vertelt, zou ik ook meteen vertellen hoe je het na geboorte het wil gaan regelen. Dan hebben ze ook een beetje het gevoel dat het niet problemen zal opleveren.
Succes
Julia
 
Terug
Bovenaan