Sollicitatiegesprekken voeren, iemand tips??

A

Anoniem

Guest
Ik moet zelf voor vervanging zorgen. Erg leuk, maar ik heb nog nooit een sollicitatiegesprek afgenomen.
Heeft iemand tips wat ik moet vragen? Gaat om boekhouder/administratief medewerker.

groetjes Maris

Hoi Mariska,
het is misschien een idee om het woord "sollicitatiegesprek"   te google-en. Daar staan vast wat tips bij.
Je kunt bijv. vragen:
Waarom bent u bij uw vorige werkgever weggegaan?
» Waarom wilt u bij dit bedrijf werken?
» Wat verwacht u van dit werk?
» Waarom zou juist u deze baan moeten krijgen?
» Wat zijn uw twee beste en slechtste eigenschappen?
» Waarom wilt u deze baan?
Succes en maak je niet te druk, de kandidaat is vaak zenuwachtiger!
Groetjes van Sonja

Hoi Sonja,

Ik ga inderdaad even googlen en op werk.nl kijken. Nog niet aan gedacht. En ik wil niet als een doos overkomen, want ik heb zelf wel eens ergens gesolliciteerd dat ik echt verbijsterd was over het slechte gesprek.
Dus ik wil dat voorkomen. Daarbij heb ik al 2 kandidaten uitgenodigd en die zijn beide ouder (een boven de 40 en een boven de 55). Dus dan staat het erg knullig als ik daar als een muts zit hhahahaa

En die vragen ga ik alvast noteren!

groetjes Maris

Hoi Mariska,

Ik heb een hele module voor me liggen, ik zal hem straks even via Hyves naar je mailen okay?! Wel de beknopte versie, want het zijn 5 pagina's!

Groetjes
Angelique

hoi,

zelf voor vervanging zorgen? ben je zelfstandig ondernemer?

tips:

leeftijd
ervaring, hoelang, waar, wanneer, waarom
uren
uurloon
dagen
wanneer ze kan beginnen
wat ze er van vind/ denkt om de baan aan tenemen
wat ze verwacht
kan ze na die tijd blijven of is het tijdelijk
contract voorwaardes (misschien contract samen doornemen)
vakanties, ziektes enz
haar dagelijkse leven, hobbys, kinderen, enz

verder weet ik het ff niet.. suc6

groetjes simone

mv Mart en 18wk zw

Nou als we dan toch illegaal zijn, blijven we maar ff hangenop "ons" forum is het een beetje:

Eerst begin je iemand op zijn gemak te stellen: kopje thee/koffie
hoe was je reis, kon je het makkelijk vinden bla bla bla
Dan begint het echte werk;
schrijf je vragen op en noteer er de antwoorden achter, lijkt proffessioneler, je kunt niets vergeten en het geeft je de tijd om over je volgende vraag na te denken (tip!)

***Je kunt lekker cliché naar iemands positieve en aandachtspunten vragen (géén negatieve punten dat klinkt zo cru..)

***Je kunt  ook een situatie schetsen, zoals je die zelf hebt meegemaakt ofzo bijv. een stress situatie of iets dergelijks. De zogenaamde "case" en vervolgens vragen hoe zij in een soortgelijke situatie gehandeld zou hebben.

***Vraag haar CV mondeling uit te leggen, vergeet dan ook niet dóór te vragen waarom ze bepaalde switches heeft gemaakt of waarom een contract bv niet is verlengd oid.
Ook een lekkere: waarom zij denkt de baan aan te kunnen en wat haar de geschikte persoon maakt voor de functie.

***Als het tijdelijk is, waarom ze voor tijdelijk gaat en of ze eigenlijk op zoek is naar vast, (onderliggende vraag: wat doe je als er een interessante vac. voorbij komt?? Moeten jullie dan wéér op zoek naar een nieuwe vervangster)

Denk ook aan een goede afronding:
- wanneer weet jullie meer?
- hoe berichten jullie haar (via uitzendbureau of zelf als het een rechtstreekse kandidaat is)

Hopelijk kun je hier wat mee?  
Héél veel succes!

Groetjes Saskia  

SUPER, ik ben helemaal blij met jullie allemaal (ook met de inbrekers van het andere forum hihihi)
En Angelique, lief dat je het gaat mailen naar me, kan ik volgende week echt voorbereid aan het gesprek beginnen.

groetjes Maris

En ik moet zelf vervanging regelen, omdat mijn werkgever de hele dag buiten de deur is en dit mijn taak is hahaha.
Vind het trouwens erg leuk hoor!

groetjes Maris

Terug
Bovenaan