sollicitaties

A

Anoniem

Guest
hallo allemaal.
ik heb alweer een vraagje haha
ik heb volgende week mijn tweede gesprek voor een baan.
nu heeft mijn contactpersoon van het detacheringsbureau gezegd dat ze volgende week gaan vragen of ik in de toekomst fulltime wil blijven werken, oftewel of ik aan kinderen wil beginnen.
aangezien ik net een miskraam achter de rug heb wil ik dat dus wel.
ik bedoel dus: als ik zwanger wordt dan wil ik niet meer fulltime werken maar als ik dat zeg is er een kans dat ik niet wordt aangenomen.
ik houd er niet van om te liegen, maar wat nou als ik dadelijk pas 2 of 3 maanden aan het werk ben en ik wordt zwanger, de eerste keer is bij ons heel snel gegaan, helaas op een miskraam uitgedraait, en ik weet dat het nog lang kan duren, maar stel nou dat.
wat zeg je dan

Hé meis,
Volgens mij mogen ze dat helemaal niet vragen. Je hebt inderdaad kans dat wanneer je het zegt dat je niet wordt aangenomen, is bij mij gebeurd. Ik had kans op meer uren te werken, maar aangezien mijn baas weet dat ik een kindewens heb, zeker na mijn eerste miskraam(ben overigens zwanger 27 weken), heeft ze eerlijk tegen mij gezegd dat ik wel mocht blijven werken maar dat ze mij niet meer uren wil geven omdat ik dadelijk 4 maanden uit de running ben ivm verlof. Is natuurlijk erg logisch, zij moet ook aan haar inkomen denken. Als je persé wilt werken zou ik de stoute schoenen aantrekken, en toch even liegen, is niet fijn, maar ben je tenminste wel verzekerd van een baan, en als je er eenmaal werkt en je bent door je proefperiode heen, mogen ze je niet ontslaan. X

Goedemorgen!

Hoezo liegen??? Je kan toch van gedachten veranderen? Er is niks mis mee om nu te zeggen dat je fulltime wil gaan werken en dat je daar als je zwanger bent anders over denkt. Je kan het toch nu van plan zijn en straks niet meer?
Ze mogen idd niet vragen naar kinderwensen en kunnen heel creatief zijn om hier toch achter te komen. Gewoon antwoorden wat voor nu het beste is, zolang je niet je neus eraf liegt. Geloof mij: je krijgt een tijdelijk contract en als het in hun voordeel is, ben je echt maar een nummer. Als de situatie van het bedrijf ineens verandert, hebben zij er ook geen problemen mee om van gedachten te veranderen over jouw contract...
Je hoeft je niet kwetsbaarder op te stellen dan nodig is.
Het is wel goed om je voor te bereiden op dit soort vragen. Twijfel zien ze misschien en dan hoef je bij wijze van spreke het antwoord al niet meer te geven...
(ben reintegratieconsulent geweest, dus het is/was mijn vakgebied)

Ha Fiepke,
ik ben het helemaal met woedel eens. Goed advies!
Heel veel succes met je sollicitatie!
Groetjes V.

thanx meiden daar heb ik veel aan.
ik weet dat ze het niet mogen vragen, maar ja ik ben iets te lief voordat soort dingen om over 2 maanden of zo te zeggen, bedankt he maarreh ik wil toch minder werken haha
en stel nou dat ze mijn contract wel verlengen ook al ben ik zwanger, heb ik dan recht op arbeidstijdverkorting, nee he, das toch pas na een jaar of zo?
nou ja we zien het allemaal wel, eerst maar eens zwanger worden haha
kus

hoi Fiepke,
dat van die arbeidstijdverkorting geldt volgens mij inderdaad pa na 1een jaar of zelfs pas bij een vast contract. Dat staat meestal welin de CAO.
groeten Elke

Terug
Bovenaan