Solliciteren en zwanger zijn

<p style="text-align: left;">Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe baan en heb ik wat sollicitaties lopen. Ik twijfel alleen aan of het verstandig is om direct te vertellen over mijn zwangerschap. Ik ben inmiddels afgestudeerd en heb nog niet veel werkervaring op kunnen doen. Hierdoor vrees is dat ik nergens aan de bak kom.. ik ben 10 wk zwanger!</p>
 
Ik zou het pas zeggen als zij aangeven dat ze je willen hebben, denk anders dat een ander toch de voorkeur zal krijgen.. maar doe vooral wat voor jou het best voelt, je bent het iig niet verplicht!
 
Altijd lastig dit... Ik zou het zelf ergens heel vervelend vinden om het niet te vertellen, maar het feit blijft gewoon dat anderen vaak een streepje voor hebben als ze weten dat jij zwanger bent. Ik zou inderdaad gewoon even wachten, en als je de baan krijgt het pas vertellen!
 
Hoi Mychild, 
ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. School is net afgelopen en ik ben 4,5 week zwanger. Bij mijn huidige werkgever kan ik niet meer uren krijgen, ik heb 10 uur op papier. 
Ik denk dat ik in een eerste gesprek nog niks vertel. Maar als het goed voelt dan wil ik in een tweede gesprek mijn zwangerschap wel bespreekbaar maken, hoe pril het ook is. Omdat ik vind dat eerlijkheid belangrijk is. En dat zal ik dan ook in het gesprek zeggen. Vroeg of laat komt een nieuwe werkgever er toch achter, dus dan ben ik liever van begin af aan eerlijk. 
Succes met solliciteren! 
 
Ik vind dat je moet wachten.. snap dat er geld binnen moet komen.. Maar als je het niet aangeeft wat heeft een werkgever dan aan je? Die slaat zichzelf voor zn kop...Wie weet ben je wel hele zwangerschap ziek? Je moet al weg voor controles of ziekenhuisbezoekjes. Na mijn weten zal de werkgever het niet waarderen... En dan heb je zwangerschapverlof. Ben je ook zo 12 weken meen ik afwezig... En dan minder uren werken want je geeft borstvoeding... dan als je werkgever je wel aanneemt is de werkgever verplicht om je een ruimte te beschikken. Om privé bv te doen...
 
Als je wel baan krijgt dan eerlijk aangeven dat je zwanger ben en wat je te bieden heb... En kan... Denk ook dat het verschilt per functie... toch succes met solliciteren 
 
 
 
 
 
Ik zou het niet meteen al aangeven, maar wel bij bv een later of arbeidsvoorwaarden gesprek, in ieder geval voordat je begint. Als ze tof zijn nemen ze je gewoon aan omdat zwanger zijn niks afdoet aan je kwaliteiten, nemen ze je niet aan is het misschien ook niet de cultuur waar je in wilt zitten.
 
Ik zat in hetzelfde schuitje. Ik had ook verschillende sollicitaties lopen en bij de eerste sollicitaties ook eerlijk verteld van mijn zwangerschap. Toch merkte ik dat men anders reageerde na het vertellen, of dat ik  werd afgewezen (met vage redenen), ook voor functies met bijv een lager opleidingsniveau. Ik wilde graag eerlijk zijn en met een goede relatie werkgever-werknemer van start gaan, maar na al die tegenslagen heb ik ervoor gekozen om het bij mijn laatste sollicitatie te verzwijgen. Hier heb ik nu een leuke baan en er werd goed op gereageerd, niemand heeft vervelend of boos gedaan. Afspraken over verlof etc heb ik nog niet gemaakt, ik probeer te doen wat ik kan en geef het aan als het me niet lukt, maar probeer wel eerst alles uit voordat ik zeg: 'dit kan ik niet ivm zwangerschap'.
Hopelijk lukt het jou ook om gauw een leuke baan te vinden! Ik denk dat je hierin je gevoel moet volgen. 
 
@Mychild,
Ik kwam erachter dat ik zwanger was net voor ik wegens reorganisatie weg moest bij mijn werkgever. Tijdens sollicitatie niets over gezegd. Toen ik van een bedrijf hoorde dat ze mij graag wilde hebben, heb ik meteen gebeld en het verteld. Zo hadden ze toch een 'keus' en ben ik open en eerlijk. Voelde voor mij het beste. Liever geen baan dan moeten liegen. Maar officieel ben je pas met 24 weken verplicht je werkgever te informeren en gaat het ze voor die tijd niets aan. 
Ik ben gelukkig alsnog aangenomen. Dus goede werkgevers die niet discrimineren bestaan echt! :-D 
Succes met solliciteren! En doe wat je hart je ingeeft. 
 
Terug
Bovenaan