solliciteren

Hallo meiden,

wie heeft er ervaring met solliciteren tijdens je zwangerschap? Ben nu 7 weken zwanger. Ongeveer 2 weken voordat ik wist dat ik zwaner was, heb ik gesolliciteerd. Ik wil de baan graag hebben, maar weet niet goed wanneer ik moet vertellen dat ik zwanger ben. Als ik wel wordt aangenomen en daarna pas vertel dat ik zwanger ben, ben ik bang dat een tijdelijk contract niet zal worden verlengd. Maar als ik het wel vertel, is de kans groot dat ik niet wordt aangenomen. Wie heeft goede tips?!
L.
 
L.

Officieel ben je pas verplicht om 3 of 4 maanden voor je uitgerende datum te melden dat je zwanger bent. Je bent nu dus absoluuut dus niets verplicht!!
Of je het wel of niet vertelt, hangt dus af van je eigen ethiek, en het risico dat je denkt te lopen.
Zoals je het nu zegt heeft zowel vertellen als niet vertellen een negatief gevolg voor je.

Ik heb zelf in hetzelfde schuitje gezeten en besloten om pas na 3 maanden te zeggen dat ik zwanger was, dus als je uit de gevaren zone van een miskraam bent. Dat zal een werkgever ook absoluut moeten begrijpen. Ik heb de baan toen gekregen en vervolgens kreeg ik een miskraam. Ik moet er niet aan denken dat ik ook nog eens die baan mis had gelopen doordat ik het gezegd had en daarna ook nog eens een miskraam....

Mijn advies is dus: niets zeggen totdat je zeker weet dat deze zwangerschap goed gaat en gewoon deze baan accepteren. Overigens mag een werkgever absoluut niet discrimineren op grond van een zwangerschap. In de praktijk blijkt natuurlijk dat dat wel gebeurt.

Succes ermee!
 
Het gaat er natuurlijk ook om om hoeveel uur je wilt werken, ik denk dat als je solliciteerd naar een fulltime baan, je het wel moet zeggen, dat is wel zo eerlijk, maar als het om 2 dagen per/wk ofzo gaat, moet dat toch makkelijk te combineren zijn???
Ik zou zowiezo wachten tot je 3 mnd zwanger bent.
 
Terug
Bovenaan