Solvent... is dat schadelijk?

Hoi,
Ik ben 15 weken ver en ik werk soms met chemische stoffen waaronder Solvent inkten. Ik weetdat dit geen gezonde stoffen zijn en ik werk met masker op. Gelukkig heb ik tot nu toe tijdens mijn zwangerschap maar 2 keer met deze stoffen te hoeven werken. Mijn werknemer wil me geen vrijstelling geven van werken met deze stoffen want er is geen document gevonden waarin staat dat Solvent schadelijk zou kunnen zijn bij een zwangerschap maar er is even min van bekent dat het niet schadelijk is. Ik woon niet in Nederland dus de Nederlandse wet beschermt me niet. Mocht er iemand zijn die bekent is met deze stoffen zou ik graag wat meer informatie krijgen.
Alvast bedankt, Vosje
 
Hoi Vosje,

Jeetje wat vervelend van je baas zeg!
Ik weet niks over deze stof, maar het lijkt mij dat als je een masker moet dragen tijdens het werken ermee, dat het geen goede stof is, dus ook niet voor de baby. Ik snap dat je naar harde bewijzen zoekt,  daar kan ik je helaas niet mee helpen. Maar wil je veel succes wensen hiermee.

xx siona
 
Hallo Vosje,

Na het intikken van de volgende woorden * Solvent inkten zwangerschap*
in google kwam ik op een interessant onderzoek over reproductietoxische effecten van oplosmiddelen.

Kijk maar of je er wat mee kunt. Ik wilde de URL neerzetten maar dan wordt er steeds een foutmelding gegeven binnen dit forum, vandaar de uitleg

Hoop dat je er wat mee kan...

Groetjes Marit, 34w0d
 
Wat verschrikkelijk onverantwoordelijk van je baas!

Als jullie bedrijf een arbo arts heeft zou ik daar maar eens mee gaan kletsen.

Ik hoop natuurlijk dat alles goed gaat en het zal wel los lopen MAAR het zal je maar gebeuren dat... gaat je baas daar dan ook jou voor compenseren?

Ik zou een afspraak zwart op wit willen hebben zien dat hij de verantwoording neemt want je bent de lul als er straks echt iets aan de hand is.

Kijk maar eens op pubmed.org en zoek op solvent + pregnancy.
 
Ik vind dit verschrikkelijk onverantwoord en bijzonder kortzichtig van je baas. Dat ze toch nog bestaan.
Mocht je er niet uitkomen met je baas, meld je dan gewoon ziek op het moment dat je weet dat je weer met die stof moet werken. Ga je gevoel achterna.
Je krijgt maar een keer dit kindje; deze baas heb je waarschijnlijk niet tot je pensioen, maar hij kan je veel leed veroorzaken.
 Je kunt natuurlijk wel verwijzen naar de nederlandse wetgeving; die is er niet voor niets. Dat jouw situatie dan niet onder die wet valt, wil niet zeggen dat er dan dus maar niets aan de hand is.
Succes en hopelijk kun je het wel in overleg met hem oplossen.
greet
 
Terug
Bovenaan