soorten zwangerschapsgym...ervaringen en meningen gevraagd

A

Anoniem

Guest
Hallo mede zwangeren,

Op dit moment probeer ik mij te verdiepen in de soorten zwangerschapgym.

Ik ben 12+1 weken zwanger en woon in Alkmaar.  Via de thuiszorg worden hier de cursussen 'fit rond de bevalling' en  'zwangerschapyoga' aangeboden.  Van de cursus fit rond de bevalling is de omschrijving dat het een erg actieve cursus is. Ik ben niet zo erg sportief dus ik vraag me een beetje af of dit wat is. De yogacursus klinkt mij wat dat betreft beter, maar dat is niet 1 vaste groep. Deze cursus loopt gewoon door en er stromen dus elke keer nieuwe mensen in. Ik hoopte op een leuk gymgroepje om alles mee te delen en als er steeds nieuwe mensen bij komen, denk ik dat het wat afstandelijker is.

Verder schijnt hier ook haptonomie te zijn, en is er 'samen bevallen'. Van die  laatste heb ik van vriendinnen uit andere regio's wisselende verhalen gehoord. Ook is er nog een particulier die de gewone gym aanbiedt.  

Veel keuze, maar wat is leuk om te doen? Hebben jullie ervaringen/meningen over  de verschillende cursussen?  

graag hoor ik van jullie!
liefs, da77

Dit is mijn derde zwangerschap, en ik heb inmiddels al wat ervaring met verschillende vormen van 'gym'.

Tijdens de 1e zwangerschap hebben mijn man en ik samen  een cursus samen bevallen gedaan. Het is een informatieve cursus over zwangerschap en bevalling. Je partner wordt geacht om  mee te gaan (het heet immers niet voor niets  SAMEN bevallen). We vonden de cursus wel aardig maar hadden het minder op met de cursusleidster.

In die periode heb ik ook een cursus  zwangerschapsgym gedaan. Hier hoeft je partner maar 1 keer mee namelijk tijdens de partneravond. De cursus bestond voor 50% uit gymnastiekoefeneningen (versteviging bekkenbodemspieren en zo) en voor 50% uit informatie over zwangerschap en bevalling. Er werd niet zo actief gegymd, maar vooral gezellig gekletst. Het was echt heel gezellig en ook nog eens nuttig. Je gebruikt de bekkenbodemspieren over het algemeen niet zo vaak bewust. Tijdens de zwangerschap echter wel (op het einde wordt het namelijk lastig om je plas op te houden als je bijv. moet niezen en zo).

Tijdens de 2e zwangerschap ben ik gaan zwangerschapszwemmen. Vooral als je buik groot is, is dat heerlijk. Je bent dan namelijk het gewicht van je buik even kwijt. Bewegen en drijven in warm water is heerlijk ontspannend.

Nu doe ik aan yoga. OOk hier hoeft je partner niet mee (alleen voor de partneravond). Ik vind het echt heerlijk. Je leert er om je goed te ontspannen. Naarmate je zwaarder wordt blijkt onstpannen best lastig. Yoga is iets zweveriger dan gym, daar moet je wel een beetje open voor staan. Zelf ben ik niet zo zweverig, maar het stoort me niet. Je leert je op je lichaam en ademhaling te concentreren waardoor je heel rustig wordt.

Succes met je keuze.

Hoi,
Ik kan je alleen maar vertellen over zwangerschapsyoga, want dat doe ik nu zelf. De partner hoeft maar 1 keer mee, tijdens de partneravond, waarin aan hem in het kort wordt uitgelegd, wat ik in de afgelopen week geleerd heb. Het is vooral erg ontspannend en zeker niet sportief (je zweet absoluut niet). Bij ons is het echter een vast groepje en we hebben ook terugkomdagen na alle bevallingen. In tegenstelling tot de gym wordt er niet aan puffen gedaan, maar aan ontspanningsademhaling. Ik denk wel dat je een beetje iets moet hebben met yoga en dat soort dingen. Het is niet voor te nuchtere mensen.
Birgit

Hallo,

Ik heb zwangerschapsyoga gedaan.
Heerlijk relaxen en lekker even een uurtje met medezwangeren praten over zwanger zijn  
Echt een aanrader.
Ook tijdens de bevalling heb ik er super veel aan gehad.
succes met je beslissing

Hallo,

Ik heb zwangerschapsyoga gedaan.
Heerlijk relaxen en lekker even een uurtje met medezwangeren praten over zwanger zijn  
Echt een aanrader.
Ook tijdens de bevalling heb ik er super veel aan gehad.
succes met je beslissing

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik ons opgegeven voor 'samen bevallen'. Echter: ik beviel veel te vroeg, de eerste les moest toen nog beginnen! Ik ben toen bevallen met de begeleiding van de gynaecoloog en de aanwezige verpleegsters en ik kwam achteraf tot de ontdekking dat ik 'gym' o.i.d. totaal niet gemist had. Ik deed alles wat ze zeiden en et ging prima.

Waarom Samen Bevallen? Omdat ik vond dat we het met z'n tweetjes gingen doen. Het zwanger worden, het bevallen, en alles er tussenin. Hij was er overigens niet zo blij mee hoor, maar dat was dan maar jammer: ik zag het alleen ook niet zitten dus dan maar samen. Uiteindelijk hadden we dus de 'mazzel' dat we helemaal niet hoefden. Voor de tweede zwangerschap heb ik me nergens voor opgegeven en ik beviel binnen 2,5 uur van ons dochertje. Om 15:15 uur was ik nog aan het winkelen en om 17:48 uur werd ze geboren. Succes met je keuze.

Groet,

Anouk

Terug
Bovenaan