sos voorkeurshouding help

A

Anoniem

Guest
Hee mamma's..

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie me kunnen helpen of tenminste advies/tips geven.

Onze dochter van bijna 16 weken heeft een voorkeurshouding en ik ga met haar naar een fysiotherapeut. Ze moest een aantal weken op haar zij liggen maar nu is het
zo ver dat ze eigenlijk recht vooruitkijkend zou moeten liggen als ze slaapt. Dit doet bijna geen baby, want het is altijd het hoofdje naar links of rechts. Als onze dochter slaapt op haar rug valt ze steeds weer terug op die 'foute' kant en zou ik haar moeten corrigeren als ze slaapt maar dit lukt me niet.. ze "valt" telkens terug..of ik maak haar wakker wat  niet de bedoeling is (ze slaapt  overdag heel licht)  ik word er zelf helemaal zenuwachtig van want dat bevordert de rondheid van haar hoofdje niet.. en ben bang dat ze straks een helmpje moet. heb alles al geprobeerd (licht, draaien, handdoek er onder enz..) maar niets helpt. Volgens mij fysio moet ik gewoon blijven corrigeren en zoveel mogelijk de "goede" kant stimuleren en op haar buik leggen als ze wakker is.. dat doe ik dan natuurlijk ook maar ja beebs moeten nu eenmaal veel slapen en dat doen ze toch met het hoofdje op zij...

kan iemand me helpen?

liefs chantal

sorry vergeten te zeggen dat ze of natuurlijk het liefst de goede kant op kijkend moet liggen en niet rechtvooruit, maar die kant wil gewoon helemaal niet als ze slaapt. Als ze wakker is, kijkt ze wel de goede kant op!!! maar haar slaapvoorkeurshouding is de foute kant!!

groetjes chantal

Hoi Chantal,

waarom ga je niet gewoon door met het slapen op de zij? Eventueel in een babysleep. Dan kan ze ook niet per ongeluk op haar buik terecht komen. Stijn heeft ook wel een voorkeur voor naar links kijken in bed maar dat komt omdat hij dan moe is en niets meer wilt zien. Op die manier valt hij vaak in slaap maar overdag leg ik hem in de box zo neer dat hij de andere kant op wil kijken of ik leg hem dan op zijn buik. Dat is toch favoriet in de box en houdt hij met gemak een kwartier vol.

Groetjes van Marloes!

Hoi hoi,

Wij hebben (bijna hadden!) hetzelfde probleem, onze dochter van 14 1/2 wk heeft/had ook een voorkeurshouding naar links, zowel overdag als 's nachts. Naar rechts kijken kon ze trouwens wel hoor, maar deed ze simpelweg niet. Misschien wel een erg eenvoudige tip die je misschien nog niet hebt geprobeerd: bedje andersom draaien, hebben wij ook gedaan en mevrouw kijkt nu mooi de "goede" kant op als ze in slaap valt en dit blijft bijna de hele nacht zo. Ook evt. anders in de box leggen, dat ze naar de "goede" c.q. voor haar interressante kant gaat kijken. Onze dochter wou trouwens absoluut niet op haar zij liggen in zo'n babysleep, je zou dit evt. wel kunnen proberen, alhoewel onze fysio er niet zo weg van was (is dwingende manier, liever met een trucje niet dwingend doen was zijn motto). Ook rol van een handdoek hielp niet, die trok ze toch lekker weg.
Succes ermee!
groetjes,
xx Roos xx

Terug
Bovenaan