spaargeld en een 2e kindje?

Hallo,

Ik heb een klein vraagje. Wij hebben een zoontje van bijna 18 maanden en ik zou het binnenkort graag willen proberen voor een 2e kindje. Nu zegt mijn man dat hij dat ook wil  maar, hij wil eerst genoeg geld  op de spaarrekening hebben staan. Mijn vraag is hoeveel zouden wij dan op de spaarrekening hebben staan voor we aan een 2e kindje beginnen. Dit is namelijk een gespreksonderwerp die regelmatig terug komt bij ons.

Groetjes

kinderen krijgen draait om gevoel toch? niet om geld. Tuurlijk is het mooi als je je staande weet te houden in deze dure maatschappij, en als je wat achter de hand hebt. Maar ik zou zeggen.....volg je hart!

Bij ons was geld geen reden om wel of niet aan een 2e te beginnen. De grootste kosten heb je al gemaakt voor de oudste (kinderkamer/wandelwagen/box etc.), dus dit schuift dan door naar de 2e. Wij hebben wel wat op onze spaarrekening achter de hand, maar dit is vooral voor als de auto of wasmachine het begeeft.

Hoi,

Wij hebben hetzelfde "probleem". Mijn man wil eerst genoeg op de bank hebben en weten wat we precies in de maand overhouden voordat er een 2e komt.

Ik heb zoiets van, je leeft zoveel je hebt, dus als er minder is maak je minder op.

Hij heeft wel een beetje gelijk door te zeggen dat we elke maand wel iets moeten sparen voor als er iets kapot gaat.

Ik denk dat je je niet te druk moet maken om al dat geld, tja alles word wel duurder, maar een 2e erbij is echt niet veel duurder. Wat kost dat nou luiers en melk??
Kleding kan je tegenwoordig ook heel leuk 2e hands kopen (als de 2e van een ander geslacht is).

Wij zijn er nog niet uit, dus nog maar een paar maandjes "sparen"

Veel succes.

Groetjes Tamara

Nog even een toevoeging;
Wij sparen elke maand een vast bedrag, dit wordt automatisch naar onze spaarrekening overgeboekt en we missen het dus niet. Ook maken we het geld wat mijn man aan overuren binnen krijgt over naar de spaarrekening.
Van onze eigen spaarrekening boek ik nog wel eens iets terug, bijv. met verjaardagen. Daarnaast hebben onze meiden een eigen spaarrekening waar we maandelijks op sparen, en hier kom ik uiteraard niet aan.
En inderdaad je geeft uit zoveel als er is. Kom ik aan het eind van mijn geld een stukje maand te kort, dan bezuinig ik op dat moment, en zodra het salaris er weer is slaan we grootverpakkingen in.

hoi,
ik zelf ben ook een 'zenuwlijder'wat betreft het geld!
bij de eerste heb ik twee jaar getwijfeld of we wel genoeg geld hadden.
en dit is allemaal goed gekomen en dat terwijl je zoveel geld uit moet geven!

bij de tweede had ik ook twijfels kunnen we wel rond komen met twee kids.
de kinderopvang kosten enz.
we besloten te wachten want mijn man had net een eigen bedrijf wat ook veel geld kosten om het op te starten!
maar in eens was ik zwanger(hoe kan dat nou? hihi)
dus ja er was geen keus en ze is nu 8 mnd.
ik ben gestopt met werken omdat de opvang zoveel zou gaan kosten in verhouding wat ik zou verdienen.
ik hield er nog geen 100 euro van over!
(nu met de nieuwe regeling zou ik meer over houden is mij verteld)
maar goed ik zit thuis bij de kindjes en financieel is het dus ook goed gekomen.

het kost niet zoveel meer, ik gaf ook fles voeding en dat is voor een maand 30,00 meer aan kosten.
de luiers zijn vaak in de aanbieding en kleding heb ik wel minder gekocht ik moet gewoon sneller wassen(en dat kan nu ook, nu ik veel meer thuis ben)
ik had bij mijn zoon zo veel setjes, wel voor 4 weken.
en dat is nu niet meer zo.
ik koop ook bij de wibra en zeeman(deed ik eerst ook niet)
en ze hebben daar leuke kleding voor weinig en als het versleten(maar het slijt niet zo)  is dan is ze ook toe aan een nieuwe maat.

spaar geld hebben we wel voor idd die wasmachine,kapotte auto, zomer vakantie enz)

het enigste is dat je misschien voor je eerste een nieuw groot bed nodig hebt en kast.
als deze nog in het baby bedje ligt.
maar ook dat hoeft niet al te duur te zijn.

suuces met je keuze.
claudia

Terug
Bovenaan