spaargeld ouders???

hallo,

ik heb een vraag waar ik erg mee in mijn hoofd zit wat moet je tegenwoordig als spaargeld +/- achter de hand hebben om je kind in deze tijd goed op te kunnen noeden ik weet het is een persoonlijke vraag, maar ik zit er erg mee in mijn hoofd en onze kinderwens is wel erg aanwezig

groet 106je

hallo,
ik heb een keer voorbij horen komen dat t gemiddelde gezin zich prettig voelt bij een spaarbuffer van 6000 euro. dat is dus niet om uit te geven... maar om op de bank te hebben staan. kijk anders eens op de site van het nibud.
gr joeki

aangezien we in 2004 een huis hebben gekocht en dat zeer rigoreus hebben verbouwd, vervolgens getrouwd zijn en tot slot een nieuwe auto gekocht hebben, is onze buffer even weg, we zijn hem weer aan het opbouwen.
Wij zijn ervan uitgegaan dat we genoeg inkomen moeten hebben om alle noodzakelijke dingen en wat leuke extra's te kunnen betalen. Dat spaargeld bouwen we nu gewoon weer op.
Maar een paar duizend euro is wel lekker inderdaad, hangt er ook van af hoe je bestedingspatroon is en of je bijvoorbeeld eens een jaartje de vakantie over zou willen slaan.
Kijk dus naar je inkomsten en naar de kosten van een baby, de inrichting van de kamer, luiers en voeding, eventueel kosten kinderopvang, etc. Een kleine indicatie van wat we kwijt zijn:

opvang: 250 euro per opvangdag in de maand (- bijdrage overheid, maar die is afhankelijk van inkomen en wordt in 2007 heel anders)
luiers: 40-50 euro per maand
voeding: 100 euro per maand (gokje, uitgaand van 2 potjes per dag en 1 pak opvolgmelk per week)
Kleertjes, meubels en andere benodigdheden kan je natuurlijk zo gek maken als je wilt, afhankelijk van kopen op marktplaats of merkkleding en alles ertussenin.

groetjes, Ellen

pff, best een hoop geld eigenlijk als je het zo op een rijtje zet... daar sta je nooit zo bij stil eigenlijk.

Nog iets wat ik net bedenk: hou ook rekening met verminderde inkomsten omdat een van jullie misschien minder gaat werken of zelfs stopt met werken.

Dat is inderdaad heel persoonlijk. Ik heb graag flink wat achter de hand. Je weet nooit wat er kapot gaat. En meestal gaan er verschillende dingen tegelijk kapot.
Mijn man is daar weer veel makkelijker in.
Tja kinderen kosten geld!!
*  7 euro per 2 weken kwijt aan flesvoeding
*10 euro luiers per 2 weken.
(Dit kan je ongeveer van de kinderbijslag betalen)
* 1  euro potje fruit
* 1 euro potje groenten
(maar dit wil ik straks ook zelf gaan maken)
Dan je babykamer en box  2000 euro +kinderwagen en  maxi cosi  500 euro, kinderstoel 100 euro.
verdere benodigdheden heb ik maar nooit opgeteld. En wat er allemaal nog gaat volgen....
Kleding heb ik weinig gekocht. Mijn zus heeft een dochtertje van 1 jaar en daar heb ik veel van gekregen.

Terug
Bovenaan