Ik heb een financiele achtergrond en wil hier graag even op reageren.
Als je gaat sparen voor je kind moet je je een aantal dingen afvragen.
Waarvoor wil je het geld gebruiken? Voor de bekostiging van de studie of is het potje voor je kind als hij/zij het huis uitgaat? Als je spaart op naam van je kind (hij/zij is rekeninghouder) dan ben je na de 18e verjaardag de zeggenschap over het geld kwijt. Jouw kind mag er dan mee doen en laten wat het wil. Als het geld is voor een studie dan is dat misschien niet zo slim. Jij wilt dan waarschijnlijk wel zeggenschap houden over het geld en het niet op zien gaan aan rijlessen of een autootje. Dan kan je beter een rekening openen op jullie eigen naam. Of het in ieder geval het geld naar je eigen naam omzetten voor de 18e verjaardag.
Verder zijn er allerlei constructies met vaste inleg e.d. Kijk goed naar dit soort dingen. Het lijkt vaak erg voordelig maar is het vaak ook niet. Vaak zitten er aandelenconstructies onder, let hier goed op en kijk of je dit wilt en deze risico's kunt dragen. Ik zeg niet dat het slecht is maar weet waarin je belegt en welke risico's je neemt. Denk goed na over of je het voor een vaste looptijd elke maand kunt opbrengen een bepaald bedrag te storten. Vaak zitten er boeteclausules aan vast als dit niet meer lukt. En wat als je onverhoopt in financiele problemen zou raken en het geld zelf nodig hebt? Kan je het dan vrijelijk opnemen? Afkopen van dit soort produkten is vaak helemaal onvoordelig. Je houdt er in de regel minder dan je inleg aan over.
Allemaal dingen waarvan ik vind dat je er goed over moet nadenken. Er is niet een produkt dat per definitie goed is voor iedereen. Dat hangt af van je eigen situatie. En kijk ook eens verder dan de traditionele kinderrekeningen bij de bank. Het is leuk om een beer te krijgen maar levert het net zoveel op als een gewone "volwassen" internet rekening? Shop eens rond.
Persoonlijk sparen wij voor onze kinderen mee in de grote pot. Geen vaste rekening of iets dergelijks. Gewoon op onze naam, in onze beleggingsportefeuille. Enerzijds vraag dat discipline, het geld is niet gelabeld voor de kinderen dus je kan in de verleiding komen eraan te komen. Anderzijds heeft het voordeel omdat het om een groter totaal bedrag gaat en je daarmee grotere risico's (met daarbij grotere kans op hoger rendement) kunt lopen.
Succes met de beslissing!