Sparen

Hallo allemaal,

Dit onderwerp zal vast al eens eerder aan de orde zijn geweest, maar het is weer een nieuw jaar, dus dacht ik, ik zal het nog eens in de groep gooien. Want ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik vraag me weleens af "hoe doet een ander dat toch? ". Sparen voor jezelf, sparen voor je kind, 1 tot 2 keer per jaar op vakantie, een auto   voor de deur, een groot huis enz. enz. Nou, ik zal eerlijk zeggen, wij sparen elke maand 250, waarvan er 50 euro naar de spaarrekening van Steyn gaat en 50 euro naar die van mij, omdat ik daar weleens vanaf moet halen omdat we weer eens de maand niet uit kunnen komen. Daarom gaat er meer naar de spaarrekening van mijn man, omdat we daar "af willen blijven". Dus is mijn vraag hoe jullie alles voor elkaar boksen? Wat geven jullie nou gemiddeld per maand uit aan boodschappen bijvoorbeeld? Waar kopen jullie kleding voor jezelf? Dat laatste schiet er bij dus meestal bij in, omdat het geld gewoon op is aan het einde van de maand ;-( Dus bestel ik weleens bij een postorderbedrijf omdat ik het dan niet meteen hoef te betalen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.

grts.

hoi,

Ik besef heel goed dat wij thuis in een vrij luxe positie zitten. Ik houd mijn financiën niet eens bij.
Volgens mijn man hebben we het afgelopen jaar 3500 euro gespaard, dus ongeveer 250-300 euro per maand.
Daarnaast hebben we '' gewoon'' geleefd, dus 1x zomervakantie, 2x weekendje landal, nieuwe fietsen gekocht en dure reparaties aan de (2) auto's gehad, zonder aan het spaargeld te komen.
Ik realiseer me steeds vaker hoe dankbaar ik ervoor mag zijn dat we geen geldzorgen hebben.
Mijn man verdiend vrij goed en ik werk maar 12 uur maar krijg daar ook erg goed voor betaald.
Veel van de collega's van mijn man die hetzelfde verdienen hebben een groot huis gekocht met een maximale hypotheek.
Wij hebben bewust gekozen voor een heel standaard rijtjeshuis.
Ik zie nu een heel duidelijk verschil, veel van zijn collega's hebben het financieel zwaar en de vrouw moet erbij werken.
Ik werk ook, maar zou ik om 1 of andere reden niet meer kunnen werken dan redden we het ook.
Heel erg maar ik heb dus echt geen idee wat ik per week uitgeef aan boodschappen.
Kleding is heel wisselend. Ik koop net zo vaak tweedehands op marktplaats als dat ik nieuw in de winkel koop denk ik.
Ik ben enrom marktplaats verslaafd. Ik heb er ook net een tandembuggy gekocht. En dan vooral omdat we in zo'n vreselijke wegwerpmaatschappij leven. Ik vind het zo leuk als spullen een tweede of derde kans krijgen!

groeten Elke

hoi hoi,

ook hier gaat het geld harder dan ik zou willen.

we sparen iedere maand alle twee. en voor de kleine staat er een spaarpot ( klein geld) en stort ik altijd de kinderbijslag naar haar rekening. als ik er wat van nodig heb dan haal ik het er van af.

kleding koop ik voor mijn eigen nu bijna niet, want ben bezig met afvallen.

en wat ik allemaal aan boodschappen uitgeef zou ik eigenlijk niet weten. we weten wat we in de maand uit kunnen geven en daar doen we het mee.

maar ja alles word duurder maar meer loon krijg ik nog steeds niet.

ook ik moet   gewoon werken.

gr. danielle

Hier ging de laatste tijd het geld een beetje snel op. Paar hoge uitgaven en ja dan heb je het al.....
We sparen iedere maand 50 euro voor Iris en de kinderbijslag sparen wij ook. Ze heeft ook een spaarpot staan maar daar doen andere mensen geld in. Die vult al aardig maar dat bewaren we voor een fietsje voor haar.
Voor ons zelf sparen we niet echt meer bij. We hebben 2 spaarrekeningen, 1 waar we nooit aankomen en een andere waar we even vanaf halen voor die grote uitgaven, maar die vul ik dan zo snel mogelijk weer aan tot het bedrag wat er op stond. Rood staan doen we niet, ik wordt al zenuwachtig als er op de betaalrekening minder dan 1000 euro staat..... hmmmm.. Was vroeger 1000 gulden maar die knop heb ik niet om kunnen zetten.
Mijn man werkt als vrachtwagenchauffeur en verdient zo'n 1800 euro, ik werk niet maar krijg al die belastingdienstvoordeeltjes als algemene hheffingskorting, kindertoeslag en zorgtoeslag. Is ook leuk!
We wonen in een huurhuis, maar ik wil ook niet kopen....
Ach geld he.......... zou er wel wat meer van willen hebben!

Ik ben niet iemand die de uitgaven bijhoudt, sinds dat ik internetbankieren heb, en ook nog een aantal overschrijvingsformulieren, heb ik geen idee meer wat op mijn bankrekening staat....... Maar ik kan nog steeds pinnen...... Ik was daar vroeger steeds mee bezig, nu niet meer zo, ik weet wel dat het goed zit. Maar niet super veel ofzo, maar leefbaar.
Wij hebben bewust gekozen voor een goedkoop Duits huis net over de grens, dus daar sparen we alleen al op. En we krijgen net als iedere andere nederlander onze rente terug en dan nog die duitse Eigenheimzulage..........
Maar dat is alleen het huis. We maken veel kilometers, mijn werk is 90 km ver! En ik rijdt regelmatig naar mijn ouders, over de snelweg is het maar   25 minuten, maar wel 46 kilometer...enz.
Maar sparen vind ik ook belangrijk, we sparen elke maand 400 euro. Vorig jaar is het opgegaan aan een verbouwing, 2 slaapkamers, een grotere woonkamer en een speelkamer. Dan besparen we ook nog weer op de bouwkosten en op beun de haas! Nu willen we een bad en de badkamer opnieuw betegelen, en een nieuwe keuken. (In Duitsland nog een gezien van 2500 euro!) Ik hoef geen merk, ook niet maar kleren. Ik heb liever wat vaker nieuw en uiteraard wel mooi! Alleen een goede auto is belangrijk.
Deze zomer wil ik wel op vakantie, dat is er de laatste jaren niet van gekomen met 2 zwangerschappen.......Maar ook daar gaan we lekker goedkooop naar het oostblok met een tentje oid.
En we hebben geen vetpot qua inkomen, ben maar gewoon lerares voor 60 % en mijn man is startende ondernemer, en maakt een gewoon loon naar ons over, en hij betaald alle bouwkosten als het gaat om personeel, de materialen koop ik dan van het spaargeld.
Dus we hebben ook niet echt over, maar kunnen gewoon lekker leven. En hopen dat dat bedrijf van manlief gaat lopen he......
Ow en we sparen ook nog voor de kids. We hebben een Unfallversicherung voor ze afgesloten, per maand gaat daar zo'n 30 euro, zijn ze gelijk verzekerd voor ongevallen en als ze 21 zijn, krijgen ze die 30 euro per maand uitgekeerd, is dan geloof ik bijna 10.000 euro... Toch weer lekker dacht ik dan. Kleingeld verdwijnt in hun spaarpotten, en wat ze verder krijgen, verjaardagsgeld ed, en gaat eens per jaar naar de bank, met nog 50 euro van ons er bij. Kreeg ik vroeger oook van mijn ouders.
Maar die akelige euro he, alle bedragen zijn nu weer net als vroeger, behalve ons loon
Janine

Voor de kids stoppen we regelmatig kleingeld in hun spaarpot en maken we als het mogelijk is regelmatig iets van 25 euro over op hun spaarrekening. Verder vragen we vaak voor hun verjaardag ook geld wat we op hun rekening storten (speelgoed krijgen ze toch al zat!).

Wat onze eigen spaarrekening betreft; daar sparen we niet echt een vast bedrag per maand op, omdat we de laatste tijd wat krap zitten. Maar van dingen als mijn eindejaarsbonus, belastingteruggave en vakantiegeld gaat er wel zoveel mogelijk naar de spaarrekening.
Het lastige is dat ik wel opgevoed ben met "sparen, zodat je iets groots kunt kopen en om iets achter de hand te hebben", maar mijn man dus niet. Die is ervan overtuigd dat lenen, op afbetaling kopen en uitgestelde betaling ook in orde is. Daar hebben we dus regelmatig meningsverschillen over...

Sinds een maandje op 2 probeer ik echt heel goed op te letten wat we uitgeven aan boodschappen. Bedenkt dus op zondag wat we de rest van de week eten en kan zo een goed boodschappenlijstje maken. Zo voorkom ik dat ik allerlei spullen ga kopen die weer over datum gaan of die alleen maar "voor de voorraad" zijn. Inclusief luiers, flesvoeding en drogisterij artikelen gaat er gemiddeld denk ik zo'n 100 tot 120 euro per week uit. Helaas rookt mijn man ook nog, dus per maand gaat daar ook nog zo'n 150 euro aan op (oef, wat een een weggegooid geld!).

Wij hebben verder geen verzekeringsspaarpotjes voor de kids. Ik heb zelf wel een spaarloonregeling waar ongemerkt een leuk bedragje groeit.

Terug
Bovenaan