Spataderen. Ervaringen?

Hoi allemaal,

Tot mijn schrik ontdekte ik een nieuwe spatader, vanochtend op mijn linkerbeen. Op mijn rechterbeen heb ik er ook al 1 van mijn eerste zwangerschap (ik moest en zou mijn staamde vrijwilligerswerk achter de bar toen doorzetten, domdomdom) en deze is ook groter geworden deze zwangerschap.
Deze zwangerschap ben ik voorzichtiger, maar blijkbaar nog niet genoeg. Of ben er gewoon gevoelig voor... Ik weet het niet.

Nou heb ik gegoogled, maar ik zie echt niks zinnigs dat ik zelf kan doen (heb een gezond gewicht, eet niet raar, sport 2x per week, wissel staan en zitten af). Ik vind dus alleen óf dingen die ik al doe, óf steunkousen. En laat dat nou net het enige zijn dat ik niet wil doen midden in de zomer met de warmte...

Dus mijn vraag: Wie herkent zich in spataderen en heeft nog zinnige adviezen? Of ben ik nu te eigenwijs en moet ik toch de steunkousen gaan regelen? Ik ben nu 30 weken zwanger en wil het deze laatste 10 weken niet erger maken. Ik weet vrij zeker dat dit mijn laatste zwangerschap zal zijn, dus ze laten verwijderen ga ik oppakken als mijn lijf weer richting normaal is na de zwangerschap. :)

Bedankt alvast voor het meedenken!
 
Het hoort erbij, je lichaam zal nooit weer ‘normaal’ zijn na een zwangerschap. Wat is normaal? Je lichaam maakt dit mee en dat laat zijn sporen na. Zou het loslaten en kijken naar wat een wonder je lichaam verricht. Als een spatader nou het einde van de wereld is?
 
En anders blijft toch echt het enige steunkousen en dan nog is het afwachten of dit voldoende helpt. Ik heb steunkousen van Hema (panty kousjes klasse 1) en steunkousen van vriend Ali (meer sokken) heb ze tijdens mijn werk trouw gedragen en thuis liet ik ze af. 
 
Bedankt, en daar heb ik vrede mee hoor, ik heb al een zwangerschapservaring en weet dat het zijn sporen nalaat, daar kan ik me niet druk om maken. Ik dacht gewoon, ze zijn gevoelig en misschien zijn er mensen die praktische handvatten hebben die ik gemist heb. Vandaar.

Bedankt voor de Hema tip! Zal daar wellicht toch maar eens heen gaan. :)
 
Hier hetzelfde, nu zwanger van de derde. Bij de tweede zwangerschap kwamen ze voor het eerst opzetten en nu merk ik dat ik echt voorzichtig moet doen. Ik wil ook geen compressie kousen dragen met dit weer. Hier de tips die ik kreeg:
- afwisselend warm en koud water over je benen na het douchen
- als je langer staat even een paar keer op je tenen gaan staan, doe ik bv bij het koken.

Verder probeer ik m'n kinderen zo min mogelijk te tillen en als ik zit, zo veel mogelijk benen omhoog. Sterkte!
 
Goedemorgen, ik ben spatadertherapeut en zie in mijn praktijk regelmatig zwangeren met spataderen. 
Er zijn best veel dingen die je zelf kunt doen om zo min mogelijk nieuwe spataderen te krijgen, maar ook klachten kunt verminderen. 1 daarvan is om bijvoorbeeld je benen elke dag af te spoelen met zo koud mogelijk water. Vanaf je enkel tot aan je lies, binnenkant, buitenkant, voorzijde en achterzijde. En daarna pas je andere been.  Doe dit in ieder geval elke avond en bij warm weer vaker gedurende de dag. Voor verdere tips etc. kijk maar eens rond op mijn website. www.spatadertherapeut.nl. Daar vind je o.a. ook meer informatie over vaginale spataderen. Dit komt bij veel zwangeren voor, wordt bijna nooit over gesproken maar kan voordeel ongemak zorgen.  Vr. groet, Gerda Oosthuizen
 
Correctie m.b.t. vaginale spataderen: automatische woorden aanvulling heeft er van gemaakt, kan voordeel ongemak zorgen. Dit moet zijn: kan voor veel ongemak zorgen.
 
vr. groet, Gerda Oosthuizen
 
Ik heb er ook 1 op me been sinds de 2e zwangerschap.. helaas. Mn moeder heeft ze ook en ook al jong.. heb gelezen dat het soms ook genetisch bepaald is..
De tips die hier genoemd zijn ga ik wel meenemen als ik nog eens zwanger zou zijn..

Sterkte ermee!
 
Terug
Bovenaan