Hoi Paula!
Ik ben van het augustus forum, maar was even aan het rondneuzen toen ik jouw vraag las. En moest even reageren. Ook ik heb last van spataders. Ik ben zwanger van ons 2e kindje, tijdens mijn eerste zwangerschap had ik nergens last van. Ik heb ze alleen op mijn rechteronderbeen; links geen last en niets te zien. Naast dat het er niet mooi uitziet; blauwe/paarse plekken (adertjes), en aan het eind van de dag zie je echt zo'n dikke ader opkomen. Dan begint het ook zeer te doen; krampen, steken.
Via de doktersassistente heb ik steunkousen laten aanmeten; erg charmant (dus niet), maar het geeft echt wel verlichting. Vandaar de naam 'steun!'.
's Avonds leg ik mijn benen wat hoger, op de bank, of in bed (wij hebben een electrische bedbodem). Dat schijnt beter te zijn voor de doorbloeding.
Verder heb ik ook geen idee of dit blijvend is, of dat het na de zwangerschap minder zal zijn. Ik denk niet dat het helemaal zal verdwijnen. Maar ja, dat zien we dan wel weer; eerst maar zorgen dat ons kindje goed blijft groeien en tzt ter wereld mag komen.
Men zegt dat het warme weer de klachten ook kunnen verergeren. Dat was bij mij gelukkig niet het geval. De afgelopen weken heb ik de steunkousen nauwelijks gedragen, en gewoon een korte broek aan gehad. Nu hebben ze in ieder geval een bruin kleurtje, en vallen de blauw/paarse plekjes iets minder op.
Hopelijk wordt het bij jou niet veel erger... Succes ermee!
Groetjes Mar