Speel afspraken

Essil

Moderator
Wat is een normale manier voor een kleuter (of de kleuters ouders) om speel afspraken te regelen?
We hebben ooit een speelkameraadje opgepikt in de speeltuin, die was even mee naar huis geweest, en deed alsof dat helemaal ok was met haar ouders.
Was achteraf niet zo heel handig, dat niet te verifiëren bij de ouders.
De volgende keer kreeg ze een briefje met de naam en telefoonnummer van de ouders mee. Dus sindsdien stuur ik een appje als ze bij ons is. En hebben we adressen uitgewisseld en elkaar ontmoet enzo.

Maar dat is tot nu toe mijn dochter's enige speelkameraadje. Ze heeft nog geen speel afspraken met klasgenoten ofzo. Is dat normaal in groep 1? Op welke leeftijd/ in welke groep begint dat?
Moet ik hier zelf meer voortouw in nemen?

Hoe pakken jullie dit aan?

Een kindje gewoon zomaar mee naar huis nemen is hier echt not done. Toen mijn dochter in groep 1 zat, vroeg je als ouders wel eens aan elkaar of een ander kindje met jouw kind samen zou willen spelen na schooltijd, en mijn dochter sprak af met kinderen die ze kende van de opvang. Nu in groep 2 komen ze zelf naar buiten met "mag x bij me komen spelen" en dan vraag je als ouders aan elkaar wat uitkomt en tot hoe laat en wissel je telefoonnummers uit voor als er iets is.

Hi Essil, wat een mooie oplossing dat het vriendinnetje nu zelf de gegevens van haar ouders mee heeft, zodat je even kan bellen! En wat een deugniet dat ze zei dat het oke was, terwijl dat niet zo was. Haar ouders en jij waren vast geschrokken. Gelukkig is er nu een goede oplossing gevonden en kunnen ze lekker spelen.

Volgens mij spelen kinderen tot een bepaalde leeftijd liever alleen, waar dat vervolgens over gaat naar apart spelen met elkaar in de buurt, naar echt samen spelen. Ik heb ooit psychologie gestudeerd en ik kan me nog zoiets herinneren vanuit de ontwikkelingspsychologie. Ik weet even niet direct de leeftijden erbij. Ik heb het volgende hierover gevonden:
Tussen de 3 en 4 jaar gaan kinderen echt met elkaar spelen. Ze gebruiken dan hetzelfde speelgoed, houden al een beetje rekening met elkaar en reageren op elkaar. Verder geeft het NJI(Nederlands jeugd instituut) aan dat het bevorderlijk is om je kind in situaties te brengen waar het contact kan maken met anderen, zodat het kan leren omgaan met leeftijdsgenoten. Bijvoorbeeld samen naar de speeltuin gaan. Er staat verder niet iets over het extra stimuleren van het maken van speel afspraakjes voor je kind na/buiten school en dat dat nodig is. Ook staat er niet een bepaalde leeftijd bij vanaf wanneer dat gemiddeld begint. (bron NJI). Ik zou zelf denk ik het lekker zo laten en het op z'n beloop laten. Misschien vind je dochter het ook wel even lekker om bijv. na school even bij te komen van de dag, kan ik me ook voorstellen. Ik denk dat je dochter vanzelf gaat aangeven dat ze met een vriendinnetje na school wilt gaan spelen etc. Groetjes Jetske

Terug
Bovenaan