Speelafspraakjes enig kind 4

<p style="text-align: left;">Hallo allemaal, </p><p>Mijn dochtertje is 4 en een paar maanden. </p><p>Ze kan moeilijk alleen spelen en is enigst kind. </p><p>Helaas is het ons niet gelukt om een broertje of zusje voor haar te krijgen waar ik veel verdriet over heb. (ik ben intussen al 40 en het ziekenhuis zegt dat de overgang bij mij er bijna aan komt)</p><p>Elke keer als ze uit school komt wil ze afspreken met vriendjes en vriendinnetjes en loop ik dikwijls met een beetje schaamte langs bepaalde deuren (omdat ik er ook in de buurt ben met hond uitlaten en anders een huilende niet-meewillende dochter bij heb)</p><p>Vaak kreeg ze daarbij leuke speelafspraakjes en ging dat goed, maar wat steekt is dat de ouders werkelijk nooit zelf het initiatief nemen en als ik bij het hek van het schoolplein af wil spreken dan krijg ik vaak smoesjes als... ik app je nog wel of ik leef bij de dag....vraag ik ook op een dag zelf lukt het wel eens.....maar ze vragen nooit terug. </p><p>De vriendinnetjes willen wel, maar de ouders willen niet.</p><p>Werkelijk geen een, dus zit ik vast aan een verdrietige dochter die niet begrijpt waarom het nu weer niet kan en weet ik niet hoe ik haar gelukkig kan maken. </p><p>Een vriendin met kinderen heb ik niet,  spelen bij familie kan niet, opa en oma zijn van beide kanten al overleden en nichtjes en neefjes zijn al groot. </p><p>Er zijn dus gewoon helemaal geen kinderen. </p><p>Hoe los ik dit op en zorg ik voor een beetje rust voor mijzelf?</p><p>Speelt er iemand bij ons kan ik al veel meer, omdat ze dan niet samen met mij hoeft te spelen en speelt ze ergens anders.... Oh....heerlijk al is het maar dat ik tijdens het hond uitlaten even in eigen tempo heen kan waar ik wil.</p><p>Hoe los ik zoiets op?</p><p>Wie heeft er ervaring mee?</p><p> </p>
 
Tja nier of op de man afvragen wil je niet ofzo dat me kind met jou kind speelt dat zal ik doen en Nders los laten naar speeltuin gaan of opzoeken mama cafe misschien heb je die in buurt 
 
Bij mooi weer hebben we hier gelukkig veel speeltuinen met kinderen, maar nu die kou en nattigheid. Wij waren alleen buiten en het mama cafe en andere activiteiten zijn er niet door Corona. 
Soms ga ik naar de binnenspeeltuin of zwembad maar zoiets doe je ook niet alle middagen en kost veel tijd. 
Ik wil het ook niet afdwingen en probeer anderszijds begripvol en positief te blijven.
Corona maakt het soms wel lastiger als je meer afhankelijk bent van openbare gezelligheid. 
Bv samen naar het Sinterklaasfeest ging nu niet... hadden ze een speurtocht georganiseerd om pieten achter ramen te zoeken.... lekker gezellig met kleuter alleen in de kou brrrr,  wat kan haar die pieten of berenjacht achter een raam nou schelen????Ik heb het niet eens geprobeerd. Zij wil gezelligheid samen met andere kinderen. 
Ach..zit een paar dagen voor de NOD en heb alweer het gevoel dat ik keurig optijd ongesteld ga worden dus ben een beetje chagrijnig:(moet effe mopperen.
 
Wat vervelend! Ik zou proberen om bij een bepaalde moeder waar je een goed gevoel bij hebt open kaart te spelen. Gewoon zeggen dat je dochtertje het zo leuk vindt om met haar dochter te spelen en of ze ook een keer bij hen mogen spelen. En je kunt er ook nog bij vertellen dat je het fijn zou vinden omdat je dan zelf even je handen vrij hebt om iets anders te doen. We zijn allemaal moeders en als t goed is hebben we ook allemaal wel eens behoefte aan een kindvrij middagje ;) Als er positief gereageerd wordt, kun je ook voorstellen om bijv elke woensdag af te spreken en dan de ene keer bij jou en de andere keer bij haar. Ik denk dat veel ouders een vaste afspraak stiekem best handig vinden in deze stressvolle tijd. Succes! 
 
Ah lieverd wat lijkt me dat vervelend, kan me goed voorstellen dat je gewoon wil dat je kind vrolijk met andere kindjes kan spelen, wat gek dat die andere ouders dat dan niet willen? Snap ook dat het nog meer als verantwoordelijkheid voelt omdat ze enigs kind is.
Wil ze niet op dansen of voetballen oid? Dat heb je tegenwoordig ook voor de allerkleinste en misschien heb je daar meer geluk met welwillende ouders? En anders is ze in ieder geval een uurtje onder de panne met andere kids, heb jij ook even tijd voor je eigen dingen.
 
Wat lastig zeg. Misschien kun je idd eens kijken naar gym/judo/dansles enzo. Dat wordt in bijna elk dorp wel aangeboden en dan heeft ze toch 1x per week wat leuks na schooltijd.
Verder zou ik met haar afspreken dat z e bijv. 2 Dagen per week vriendjes mag vragen (woensdag en vrijdag ofzo) De andere dagen is ze gewoon thuis na schooltijd. Dan heeft ze duidelijkheid en is het geen 5 dagen per week drama. Dan moet je er natuurlijk wel bij uitleggen dat - óók al is het woensdag of vrijdag - het niet ALTIJD kan. Soms hebben kindjes andere afspraken of mama's geen tijd. Dat is lastig voor haar, maar dat moet ze ook leren snappen.
Mijn oudste dochter is nu 3.5 jaar en snapt al goed de dagen van de week en ik denk dat ik haar dit prima zou kunnen uitleggen
Ik zou in ieder geval echt willen voorkomen dat ze élke dag drama maakt om vriendjes en dat jij als moeder elke dag moet 'zeuren' bij andere mama's om speelafspraakjes. Op den duur denken moeders dan ook: heb je haar weer. Hoe gemeen ook, zo gaat het gewoon.
Ik werk in het onderwijs dus heb dit vaak genoeg gezien. Ik zie dat veel ouders vaste 'speeldagen' hebben en dat werkt echt heel duidelijk voor kindjes. Worden ze dan tussendoor een keer tóch op dinsdag gevraagd om te spelen, hebben ze een keer een gelukje.
 Ik snap dat je wilt dat ze even zelf speelt, en dit kun je haar ook leren. Zet haar aan tafel met een gerichte activiteit (kleuren, kleien, verven, strijkkralen, knippen+plakken, puzzel, barbies, etc) En zet een timer op 15 Minuten. Zeg dat ze niet eerder mag stoppen totdat de timer afgaat en dat jij ondertussen even de wc poetst. Zo leer je een kind gericht spelen. En met 4 jaar hoef je er écht niet altijd meer bij te zitten. Dat is waarschijnlijk gewenning geworden maar dat kun je best met een beetje oefening afbouwen.
Mijn dochter speelt ook graag samen met mij, maar als ik dit met de timer toepas, kan ze prima even zelf spelen!
 
 
En werk je alle dagen onder schooltijd? Want je hebt anders toch alle uren onder schooltijd om dingen in huis te regelen? De 'rust' heb je toch al van 8.30-14.00/15.00? Dat zijn al flink wat uren per dag, 5x per week.. als mama van 2 kindjes onder de 4 jaar droom ik daarvan, hihi ;) Ik kan nog niet naar de wc zonder 2 kinderen aan mn been..
 
Google eens op 'timer kind', dan krijg je timers waarin het scherm rood is en afloopt, zodat je kindje ziet wanneer de tijd om is. Dit wordt in het onderwijs ook veel gebruikt en maakt 'de tijd' voor kinderen veel tastbaarder!
 
Terug
Bovenaan